nu är det på gång

vinkelina

Trådstartare
hingsten är bekräftad, eller han kommer att betäcka i år, men de vet ej ännu vilken hingststation han kommer att vara på. jag har meddelat mitt intresse.

men är det för tidigt betäcka i månadsskifte mars-april, beroende på brunst. hästen fyller 17 i maj, och jag skulle vilja ha henne betäckt som 16 åring, har lite planer på föl 2 sommaren 2011.

hästen har tidigare fått ett föl som 5-6 åring.

brunsten skall vi kolla upp med gårdens hingst (ej blivande fadern)

men vad skall jag tänka på nu, detta är mitt första föl.

moderna har travstam dock ej startad, fadern är dressyrhäst. hoppas på en travhäst, men iom att jag oxå är dressyrintresserad så känns detta som ett bra val

Sv: nu är det på gång

Vad spelar det för roll om hon blir betäckt före eller efter sin 17-årsdag?

Risken med att betäcka för tidigt är att fölet kan födas när det fortfarande är snö och kallt och inte kan vara ute så mycket. Fördelen är att man har många brunster på sig om hon inte tar sig på första.

egentligen spelar stoets ålder inte så stor roll. men en orsak till att jag skulle vilja ha tidigt för är ju bla då jag funderar på att satsa på travet med det kommande fölet.

Det bästa är om du står över en eller två brunster och lär dig att räkna dagarna mellan ditt stos brunster. Då kan du skicka ditt sto till hingsten och stationen när ditt sto precis ska börja brunsta.. risken finns att du inte hinner i tid eller komma alldeles för tidigt annars.

Ditt sto ska vara i bra hull och vara i god kondition. Du bör nog även ta av henne bakskorna om hon ska betäckas naturligt?

Är fadern dressyrhäst eller är det en travare som tävlat dressyr?
För om fadern är "icketravare" så kan du väl knappast få en travhäst???

Då förstår jag din tanke.

Vissa ston har dåliga brunster i början av säsongen, de kan brunsta uppåt två veckor innan de släpper ägget. Mitt eget sto gör det, och sen är ofta den andra brunsten kort. Så jag har inseminerat henne på årets tredje brunst och hon har tagit sig på en gång.
Om du har ett sto som är som mitt skulle jag råda dig att vänta ett par brunster, men är hon normal redan från årets första brunst kan man ju börja redan då. Har du möjlighet att köra stoet fram och tillbaka blir det inte heller så dyrt om hon inte skulle ta sig på första så att hon inte behöver stå på stationen i flera månader.

Det var precis det JAG skrev nyss.. att hon skulle vänta ett par brunster. ;)

Kan du tänka dig att jag höll på att skriva mitt inlägg när du postade ditt...

japps, finnhäst.

mitt sto har en kanon travstam, är dock själv aldrig startad, vet ej varför, med tanke på att hon trivs framföre vanlig vagn.

fadern tävlas i dressyr, man kan hitta travstam i hans släkte.

så, tanken är att hästen skall köras in, provstartas, funkar det blir den travhäst, annars så påbörjas inridning till dressyr

Då förstår jag din tanke.

Vissa ston har dåliga brunster i början av säsongen, de kan brunsta uppåt två veckor innan de släpper ägget. Mitt eget sto gör det, och sen är ofta den andra brunsten kort. Så jag har inseminerat henne på årets tredje brunst och hon har tagit sig på en gång.
Om du har ett sto som är som mitt skulle jag råda dig att vänta ett par brunster, men är hon normal redan från årets första brunst kan man ju börja redan då. Har du möjlighet att köra stoet fram och tillbaka blir det inte heller så dyrt om hon inte skulle ta sig på första så att hon inte behöver stå på stationen i flera månader.

Fast hur jag hade gjort i det läget beror också på om stoet har tydliga eller tysta brunster. För om hon är otydlig hade jag åkt in tidigt för att stationen ska få möjlighet att kolla brunstcyklen tidigt och om det behövs även spruta igång. Lärde mig den läxan nu i somras då mitt sto behövdes sprutas igång vis båda dom första brunsterna och fick egentligen inga bra brunster förrän i mitten på juli då det också tog, så nu får jag en relativt sen sommarfölunge.

Men har jag ett sto med tydliga brunster hade jag nog gjort som du skrev, att jag tagit det på andra eller tredje brunsten beroende på hur sent stoet börjat brunsta.

/Camilla

visserligen har hon ganska osynliga brunstar, men på gården finns det en hingst, dock ej den som ja ska betäcka med, så vi skall "utnyttja honom lite" iom att hon måste pasera hans hage dagligen...hon visa bara upp sig då hon är redo så att säga, då blir det att lasta illa kvickt ;)

Tänk på att det är många ston som visar dom kraftigaste brunstsignalerna när dom redan släppt ägget. Så är det sto som visar väldigt lite så kan det ni ser vara när hon redan släppt ägget.

/Camilla

Tänk på att det är många ston som visar dom kraftigaste brunstsignalerna när dom redan släppt ägget. Så är det sto som visar väldigt lite så kan det ni ser vara när hon redan släppt ägget.

/Camilla

Håller med.
I nio fall av tio så kommer folk för sent med sina ston när de själva tror att de väntat till rätt dag.

oki, skall tänkta på det då... funderar lite om hon håller på att komma i brunst just nu, humöret var i botten idag kan jag säga, vilket nu e enda sättet man märker hennes brunst.

hon bara försökte hugga efter mig idag, vilket inte är normalt. dock bara på höger sida. kolla nog egenom henne, men hitta ingen godtagbar förklaring, tycktes inte ha ont

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Ser ut som att jag i sommar har möjlighet att betäcka mitt sto med hingsten jag suktat efter i 3 år. Hon har haft föl -98, betäckt...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: KickiH
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: HMQ
·
H
Avel Mitt connemarasto 11år, som ej tidigare haft föl ska betäckas iår. Brunsten kom igång av sig själv i slutet på februari, varade i ca en...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Hressa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka