Nu är det krig !!

lobell

Trådstartare
Jag köpte mitt kallblod för snart 1 år sen.
Ett ganska envist och dominant sto på nu 17 år.

Jag är ganska feg men har börjat ta tag i det.

Jag har innan bara ridit med sambon, och då funkar allt bra. Men jag vill kunna rida ut själv också då vi har småbarn och man inte alltid har syskon hemma som kan passa dem.
Testade ett par gånger i höstas att rida iväg själv, men det slutade alltid med att hästen tvärvänder efter en stund.
Jag har varit för feg för att ta i då jag är rädd att hon ska ställa sig upp eller ramla.

Nu 3 dagar i rad har jag verkligen försökt.
Första dan fick jag henne utanför gårdsplan , men hon vände efter ca 30 meter.
Andra dan kom vi upp för en backe upp till huset, men sen vände hon.

Igår försökte vi i över 1,5 timme.
Hon går en bit , sen vänder hon om. Jag vänder henne snabbt tillbaka och vi stod sen i ca 15 min på samma fläck vänd mot vägen.
Fick iväg henne ca 50 meter, sen tvärvänder hon. Fick iväg henne från gårdsplan igen och efter många om och men kom vi nästan förbi första hagen. Sen tvekade hon och tvärvänder.
Hämtade spöt och då gick hon iväg snabbt, men tvärvänder när hagen bredvid vägen tar slut.
Tillbaka på gårdsplan duttar jag på med spöt och hon ställer sig upp, jag som annars skulle hoppat av och aldrig mer vågat rida, får ut henne på vägen, och blir arg och får henne att gå förbi hagen och bort mot nästa hage, känner att JA nu går det, så vänder hon precis vid insläppet till sommarhagen.
Sambon går sen med en bit och tag i henne när hon vägrar gå. Får upp henne i trav och hon verkar vara med på det, men då hon sen börjar galoppera så saktar jag ner och får henne att gå till M-skylten 100 meter bort och sen vänder jag henne för att visa att jag bestämmer när vi ska hem.

Hästen är genomsvett, jag är genomsvett, sambon är stolt, då jag aldrig vågat att hålla på så länge pga rädsla.

Ska jag fortsätta så här tills hon ger sig eller testa nya metoder?
Hästen är lugn och har bra självförtroende, frustar mycket under tiden vi bråkar med varandra, är inte rädd för något.
Hon är van vid att ridas ensam innan och har tydligen testat förra ägaren under en period.

Vill så gärna att det ska gå, dels för att kunna rida oftare, dels för att jag tror att om jag får iväg henne så skulle min ridrädsla försvinna då jag på kort tid vågat så mycket mer än innan.

Så in med ideer och tips hur jag ska fortsätta nu.

Sv: Nu är det krig !!

Fortsätt så där!
Bestäm en punkt dit ni SKA oavsett hur lång tid det tar, sedan vänder du...ha fegsnöre runt halsen och var envisare än en liten...:devil:
Förr eller senare ger det sig, men våld löser inget så det är bara tålamod och envishet som gäller.

Men sedan tror jag inte att det bara är hästen som behöver övertalas om att ni ska iväg, utan även du.
För nu så rider du med inställningen att hon KOMMER vända, det KOMMER bli tjafs och annat negativt...
Det funkar inte för då BLIR det problem.

Se framför er hur ni kommer bit för bit tillsammans, se er tillsammans framme vid målet, ladda upp med ett "nu jäklar GÅR DET!" Och övertyga dig själv om att NI fixar det INNAN du kommer i kontakt med hästen...
Är inte hästen rädd så lita på att den går om du bestämmer dig för att ni ska det - litar du på hästen så litar den på dig.

För så gör jag, jag bestämmer mig innan, ser målet och på så vis har jag övervunnit mig själv och mina rädslor gång på gång...

Jag tycker du är jätteduktig och modig! Hejja dig! :bump::banana:

Ps. jag förutsätter att ingenting är smärtrelaterat utan enbart en testperiod:)

Jag är säker på att det är test. Sambon och 2 andra som inte ridit henne innan har fått iväg henne efter lite kämpande.

Sadeln verkar sitta bra. Bytte den gamla då hon bråkade vid sadling, men med denna står hon helt stilla.
Sambon är massör och har känt igenom henne. Hon verkar inte ha ont nånstans. Rider på bettlöst vilket funkar bättre än med bett. Så här långt har jag aldrig kommit med bett på.

Det är inga problem med sällskap, då är hon alltid glad och verkar tycka att det är kul.

Problemet sitter hos mej, då jag visat henne från början att jag är nervös, men tycker att det börjar vända då jag vågar mer för varje gång.
Ska försöka ikväll igen.

Kämpa på :bump:

Har ridit liknande hästar förut och använt din teknik samt lett iväg på promenader ofta och sedan lett iväg 200m för att sedan sitta upp...-men det var på en RÄDD häst...;)
Nu är jag kanske lite förvirrande?:p
Men lycka till :)

För det mesta vänder jag henne direkt . Antingen går hon eller backar mot vägkanten.
Tyvärr har vi höga diken som sluttar ner mot en hage, så vänder hon där vågar jag inte låta henne backa då jag blir rädd. Då vänder jag henne så fort vi kommit förbi.

Har funderat på att leda henne en bit förbi våra hagar och sen sitta på, om inget annat funkar.

Bra kämpat! Det dröjer säkert inte länge innan hon ger sig helt. :)

Det jag hade gjort är att hålla det enkelt & lätt utan alltför mycket krav såhär i början (precis som du gör), bestäm dig redan innan du sitter upp att "vi ska skritta på vägen bort till den där stolpen, där vänder vi och skrittar tillbaka, halt på stallplanen vid dörrarna och sitt av." och sedan håller man stenhårt på det- hon kan få titta och frusta och gnägga men hon skall fortfarande göra det du bestämt dig för (i mitt ex skritt på vägen till stallet/stolpen). Efter hand kan man öka "kraven" till att hon ska gå på höger sida vägen, lägga till en halt vid busken osv.

Vill hon inte gå kan du testa att backa henne- det är mycket svårare att vägra backa än att gå framåt.

lycka till och keep it up! :)

Jo det är nog bara att köra på, och hoppas på att hon inser att om hon går så kommer vi hem snabbare :)

När jag testade i höstas kom vi 2 meter utanför stallplan.
När jag testade i våras kom vi halvvägs upp för en backe till huset, ca 100 meter.
Igår kom vi upp till huset uppför en liten backe. Förbi huset i en annan längre backe, och ca 500 meter bort på vägen, så visst går det framåt sakta men säkert :p

Mitt misstag verka vara att jag som när vi red uppför den långa backen, och hon småtravade och det kändes helt ok, började tänka på att kanske hon blir rädd för poolen eller partytältet när vi kommer upp och då blir det tvärstopp.
Så jag måste nog tänka bort allt jag ser som eventuella hinder och bara koncentrera mej på målet vi ska till och ignorera resten vi passerar på vägen dit.

Senast ändrad:

Måste du rida där det finns diken?

Har du något mål med dina ridturer? alltså, hur avsluar ni era turer? slutar dom med att du ger upp, låter henne vända och gå hem igen? eller slutar dom med att du vänder henne och går hem igen?

något jag tror starkt på, är att ett: ett problem som detta måste du kunna investera tid i, alltså, tar det 5 timmar så måste det få ta så lång tid. 1,5 h är inget alls i relation till vad det kan ta (från egna erfarenheter)

sen skulle jag personligen inte gå på med spö, men det är för att jag inte tror på att man kan driva hästen förbi hästens mentala "stopp", utan man måste vänta in den och överlista den. Tror jag har beskrivit hur jag tänker tidigare, vilket har fungerat för mig. Alltså, när hästen stannar, gör halt och vänta sen tills hästen blir rastlöst/vänder/backar.

om hästen går fram - bra, ge framåtdrivande hjälper och kanske nån klapp på halsen & låssa som att det regnar i övrigt.
om hästen vänder - låt den vända, huvudsaken är hästen inte GÅR åt fel håll. Vill den röra sig åt fel håll får den istället backa.
Om hästen börjar backa så svänger man runt den och backar den åt det håll som man själv vill att den ska gå.

sen väntar man och väntar man och väntar man, på långa tyglar, med en mp3 spelare, helt lugnt och avslappnat tills hästen själv vill gå. Den får alltid bara gå frammåt och när den väl gör det så ger man frammåt drivande hjälper. Efter 10 meter eller så, gör man själv en avsaktning. slappnar av, långa tyglar, andas och sen ber man hästen gå frammåt. Gör den inte det börjar vänta leken åter och man gör om samma process tills hästen går frammåt efter att man själv har stannat den,efter att man har väntat ut den.

Vilket i sig kan vara en process som tar timmar,timmar, timmar - men som jag anser att det måste få göra. Har man gjort detta två - tre gånger, har jag inte varit med om att det har upprepats igen efteråt.

dock är det så ytterst viktigt att man inte ger upp. Man måste vara envisare än hästen, annars tror jag att det bara blir värre och tar längre tid nästa gång.

KL: Min häst har också vändartendenser., och testar!
Jag har märkt att det blir värre om jag vänder på mina ridturer. Jag försöker istället komma hem genom att rida runt, alltså aldrig vända på samma väg! Förklarar jag mig förståeligt? :)

Vi bor så att vi har diken till hagar eller åkrar i flera kilometrar, och efter det kommer det skog med diken, så ja :)

Jag satt helt stilla med henne igår tills hon började gå framåt, så kan ju testa det fler gånger.
Att jag tog spöt var för att jag när hon andra gånger varit trög att få förbi ställen i skogen, alltid går om man håller spöt i handen. Nu duttade jag lätt för att se om det funkade, vilket det inte gjorde.

Målet jag har är att jag bestämmer innan en viss minsta-sträcka jag vill till, och sen när jag tycker att det känns bra så vänder jag , för att få med mej till nästa gång att det gick bra när vi slutade.

Nej 1,5 timmar är inte så lång tid, men då jag longerade 2 hästar innan och red ca 30 minuter runt koner på gårdsplan , så blev jag helt slut.

Nästa gång så testar jag att bara sitta och vänta ut, så ser vi om det funkar :)

Jag fattar :)
Därför jag rider upp till huset.
Vi har 2 backar upp till huset, den ena leder upp till tomten och då kan man rida runt och rida nerför den andre backen. Vi har även en tredje backe som leder till tomten så vända hemma behöver jag inte.

Målet är att kunna rida vår vanliga runda som tar 1,5 timme där man rider runt en sjö, men då måste jag tyvärr vända om hon vägrar.

Senast ändrad:

Kämpa på! Det tar mycket tid och energi men när man lyckas har man verkligen besegrat sin rädsla en gång för alla. :) Det viktigast är inte vilken metod du använder, bara att du, på något sätt, se till att det är du som bestämmer när ni vänder om. Sen ska man hitta en metod som passar dig och din häst. Min häst skulle inte gå att vänta ut, han skulle glatt stå där tills han var rejalt hungrig, och sen ha ännu mer anledning att vilja vända om. Men med hästar som blir otåliga är det en bra metod. Med min häst är det tvärtom som funkar, han får inte stå still och slippa jobba bara för att vi inte kommer framåt- då får han jobba på plats tills han vill framåt.
Eftersom jag har kämpat med rädsla också, kan jag säga att backa dom åt det hålet man vill är en bra metod om man är lite osäker. Hästen kan inte riktigt vägra backa, och dom tycker att det är jobbigt, och för min del så gjorde det så att jag kände att jag hade fått tillbaka kontrol- jag kunde få hästen åt det hålet jag ville! Jag skulle backa en bit tills han var rätt så trött på att backa, vända om och erbjuda att gå framåt på lång tygel, om han stannade eller vände, så backade vi mera, om en stund kollar jag igen om han vill framåt, och så vidare. Till slut ville han gärna framåt!
Nu vet jag inte hur du brukar göra, men när hon försöker vända om, vända henne tillbaka åt andra hålet- med andra ord gör inte en volt i den situationen.

Kämpa på! Det tar mycket tid och energi men när man lyckas har man verkligen besegrat sin rädsla en gång för alla. :) Det viktigast är inte vilken metod du använder, bara att du, på något sätt, se till att det är du som bestämmer när ni vänder om. Sen ska man hitta en metod som passar dig och din häst. Min häst skulle inte gå att vänta ut, han skulle glatt stå där tills han var rejalt hungrig, och sen ha ännu mer anledning att vilja vända om. Men med hästar som blir otåliga är det en bra metod. Med min häst är det tvärtom som funkar, han får inte stå still och slippa jobba bara för att vi inte kommer framåt- då får han jobba på plats tills han vill framåt.
Eftersom jag har kämpat med rädsla också, kan jag säga att backa dom åt det hålet man vill är en bra metod om man är lite osäker. Hästen kan inte riktigt vägra backa, och dom tycker att det är jobbigt, och för min del så gjorde det så att jag kände att jag hade fått tillbaka kontrol- jag kunde få hästen åt det hålet jag ville! Jag skulle backa en bit tills han var rätt så trött på att backa, vända om och erbjuda att gå framåt på lång tygel, om han stannade eller vände, så backade vi mera, om en stund kollar jag igen om han vill framåt, och så vidare. Till slut ville han gärna framåt!
Nu vet jag inte hur du brukar göra, men när hon försöker vända om, vända henne tillbaka åt andra hålet- med andra ord gör inte en volt i den situationen.

Oftast blir det en volt då hon e så snabb, och tyvärr hinner vända ytterligare ett halvt varv och sen bestämt försöker gå hem igen.

Hon är fruktansvärt stark! Sambon trodde att det var jag som var klen, men han testade själv en gång och blev helt slut också :)
Han har fått iväg henne efter lite bråk, men han är inte rädd och hon har mer respekt för honom då han skött många in och utsläpp då hon försökte ta över i början, försökte springa över vid insläppet och rusade ut från boxen.
Allt detta är borta nu även när jag tar in och ut henne.

Heja på! Bara att fortsätta. Att försöka komma lite längre för varje gång och aldrig låta det sluta med att hästen vänder och du säger -ok, och går hem. Försök att förekomma henne så att hon inte får chansen att vända, så att om du ser att: hm, här framme skulle hon kunna bli rädd... Då bestämmer du dig redan innan och sätter siktet på andra sidan det "farliga". Och om hästen skulle hinna vända om så gå inte hem innan du har gått en bit till. Alltså stoppa henne och vänd sedan tillbaka, gå en bit och sen vänder du och bestämmer att NU går vi hem.
I stallet jag jobbade tidigare finns en häst som knappt gick att rida ut förut. Hon stannade och började konstra hela tiden, det spelade ingen roll om man hade sällskap heller, och själv gick knappt alls. Hon kunde stanna närsomhelst -även på hemvägen, och bara dumma sig. Detta berodde troligen på att hon inte ridits ut så mycket av olika anledningar, och som unghäst inte gått ut mycket alls.
Hursomhelst; Första gången jag skulle rida ut henne själv så gjorde vi så att ägaren följde med på cykel den biten som går på trafikerad väg och skulle sen vända hem. Det gick bra tills hon stannade för då ville hästen inte gå själv men då fick jag upp henne i trav och travade sedan hela turen i aktivt tempo. Minsta ansats till att stanna upp så drev jag på mer.
Det funkade jättebra och vi klarade hela ridturen utan att hon lyckades stanna (även om man kände att hon gjorde försök).
Nu går hon bra att rida ut på, men det krävdes ju mer än en gång att jobba med det.
Men det låter som att du är på rätt väg, så kämpa på.

Ikväll fick jag iväg henne åt motsatt håll direkt, men efter en stund tvärstannade hon. Jag satt då och väntade ut henne. Jag bad då sambon att gå med en bit och då gick det bra.
Sen testade sambon samma sträcka. Hon gick ner i diken, ställde sig, backade osv. Sen fick han iväg henne i galopp. När hon tänkte vända drev han på henne och fick iväg henne till nästa granngård.
sen satt jag upp och då var hon på väg åt samma håll men då svängde jag henne åt andra hållet istället, dvs sträckan hon inte ville gå igår.
Hon tvekade en stund men jag tryckte på och vi kom iväg nästan till samma ställe som igår. Eftersom det började bli dimmigt så vände jag henne lite tidigare , men det var jag som vände.
Så en liten seger fast jag fick hjälp av sambon :)

Fortsätt som du gör nu.

Hade ett sto förut som gjorde precis som ditt.
Gick några meter och vände tvärt hemåt, både vid ridning och tömkörning.

Utrustade mig med massor med envishet, tålamod och tid och bestämde mig för att vi SKULLE framåt. Det blev några strider med stegringar och backningar men till slut så gick det.
Gjorde så att jag satt upp och red iväg,lade bestämt på skänkeln innan hon hann vända och smackade på henne. Det kunde bli en mindre stegring eller ryggning i protest men drev bara på henne framåt.
I början lyckades hon vända innan jag hann driva på henne men då fortsatte jag bara att vända runt henne så hon hamnade framåt alla fall och lade sedan på skänkel.

Efter ett tag så lärde man sig att känna när hon var på väg och slänga sig runt/backa eller stegra och hann driva fram henne innan. Hon vände vid ungefär samma punkt varje gång också.
Till slut så kom vi längre och längre och till slut så räckte det med att vända tillbaka henne så gick hon dit jag ville. Efter ytterligare lite kämpande så gick hon utan att ens försöka göra något.

Envisa och bestämda till tusen de där djuren!

Gäller att vara dubbelt så envis och bestämd! Kämpa på, du gör det bra! :laugh:

Tack, jag måste ju ta tag i min feghet nån gång :)

Ja, jag ville ha ett kallblod, men räknade inte med ett envist sto.
Jag sa till sambon igår att hade hon inte varit så bra i övrig hantering och så fin, hade jag sålt skrället. :devil:
Men å andra sidan tror jag att hon utvecklar mej att tuffa till mej vilket behövs .

Jag hoppas på att jag kan titta tillbaka på denna period och skratta, och att vi får många roliga turer ensamma i skogen.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar