Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg ett klipp på SVT igår om Gustav Reinfeldt som startar Julen den 1 oktober varje år, medans
Edward Blom anser det vara ”infantilt- som att alla är små barn”.
När tycker ni att Julen startar? Enligt Edward startar Julen den 24 december och håller på fram till 20:e knut. Själv tycker jag det är mysigt att starta julen i November och liksom riktigt längta fram till Julafton, och sedan när nyårsafton kommer och det nya året börjat så vill jag helst ha ner alla julsaker för att börja det nya året som ett nytt blad Däremot så tjuväter jag inte julmat förrän Julafton och dagarna efter.
minns min mormor som tog in granen och klädde den och tog fram julsakerna på julafton för då började julen, men då känner jag att man tappar den där längtan som man (jag) får när man ser granen klädd innan julafton.
Så håller ni med Edward eller Gustav? Eller är ni nånstans mittemellan?
klippet finns att se från SVT.
Jag minns också skyltsöndag, vet inte om det var en grej när jag också var liten men mormor brukade alltid ta med mig för att titta på alla vinkande tomtar i skyltfönstren den där skyltsöndagen.När jag var liten, för längesedan, började julen den 1:a advent, då vi åkte in till stan på Skyltsöndag. Man "fick" inte börja julskylta i butikerna förrän den dagen (!!), och då var det en stor händelse att gå runt och titta i alla skyltfönster. Tanken svindlar - igår såg jag att ICA Maxi börjat plocka fram adventsstjärnorna.... Den 12 oktober!
Själv tycker jag det är jättemysigt att smygstarta - inte direkt med jultomtar och sånt, men med stämningen; julen ligger så pass långt framåt i tiden att den inte gör mig stressad än, utan jag kan bara njuta och gå omkring och mysa. Jag läser mina gamla jultidningar (har samlat på fina såna sen jag var barn!!), funderar och planerar (det mesta blir aldrig av...). Detta är den bästa tiden. Ju närmare julen kommer, desto högre blir stressnivån och tempot och då är det inte lika mysigt längre.
Julgranen tar vi in den 18:e, min mammas födelsedag. Eller nån dag tidigare. Jag ÄLSKAR våra julgranar!!
Julen avslutar jag på juldagen ungefär. Sen vill jag bara ut med allt och se fram emot våren. Julgranen kan få stå kvar över nyår men det är max, inte en dag längre.
Håller med. December är nästan mysigast innan julafton, julaftonen är liksom kulmen och sen är det typ slut? Mamma har oftast jobbat både juldagen och annandagen så vi har oftast varit lediga alla tillsammans dagarna före jul (när vi barn hade jullov). Som i år när det är en ”dålig” arbetarjul kommer vi knappt vara lediga tillsammans nånting, det är nästan bara vanliga, svarta dagar i kalendern.För mig är nästan julafton det minst intressanta för det markerar slutet på en härlig period av nys, väntan och julpyntande. Efter julafton är det ju slut, vilket är tråkigt!
Åh, Skyltsöndag!När jag var liten, för längesedan, började julen den 1:a advent, då vi åkte in till stan på Skyltsöndag. Man "fick" inte börja julskylta i butikerna förrän den dagen (!!), och då var det en stor händelse att gå runt och titta i alla skyltfönster. Tanken svindlar - igår såg jag att ICA Maxi börjat plocka fram adventsstjärnorna.... Den 12 oktober!
Själv tycker jag det är jättemysigt att smygstarta - inte direkt med jultomtar och sånt, men med stämningen; julen ligger så pass långt framåt i tiden att den inte gör mig stressad än, utan jag kan bara njuta och gå omkring och mysa. Jag läser mina gamla jultidningar (har samlat på fina såna sen jag var barn!!), funderar och planerar (det mesta blir aldrig av...). Detta är den bästa tiden. Ju närmare julen kommer, desto högre blir stressnivån och tempot och då är det inte lika mysigt längre.
Julgranen tar vi in den 18:e, min mammas födelsedag. Eller nån dag tidigare. Jag ÄLSKAR våra julgranar!!
Julen avslutar jag på juldagen ungefär. Sen vill jag bara ut med allt och se fram emot våren. Julgranen kan få stå kvar över nyår men det är max, inte en dag längre.
Minns också skyltsöndag, de brukade sätta papp på skyltfönstren veckan innan för att dekorera utan tjyvtitt. Det var jättestort förr men har väl mer eller mindre försvunnit numer. Minns i synnerhet att Buttericks och NK's skyltsöndag i stockholm var en stor begivenhet då det begav sig.När jag var liten, för längesedan, började julen den 1:a advent, då vi åkte in till stan på Skyltsöndag. Man "fick" inte börja julskylta i butikerna förrän den dagen (!!), och då var det en stor händelse att gå runt och titta i alla skyltfönster. Tanken svindlar - igår såg jag att ICA Maxi börjat plocka fram adventsstjärnorna.... Den 12 oktober!
Svagdricka finns året om i min lokala lilla kvarters-ica.Julen startar så fort min lokala butik tar in svagdricka. Då kan man sätta igång årets omgång av julglöggen och det är startskottet. Jag såg svagdricka i affären igår så då antar jag att det är jul nu.
Jul året om alltså? Sån tur har vi inte här.Svagdricka finns året om i min lokala lilla kvarters-ica.
Nä det är väl inte så hädarna som dricker coca cola till julmaten tänker va?Jul året om alltså? Sån tur har vi inte här.
Ja, NK var alltid Skyltsöndagens höjdpunkt för mig/oss också, fast då i Malmö!Minns också skyltsöndag, de brukade sätta papp på skyltfönstren veckan innan för att dekorera utan tjyvtitt. Det var jättestort förr men har väl mer eller mindre försvunnit numer. Minns i synnerhet att Buttericks och NK's skyltsöndag i stockholm var en stor begivenhet då det begav sig.
Tycker det är sorgligt att såna traditioner försvinner.