Nu är det dags att börja... men hur?

S

Sevlan

Fick hem världens goaste kille igår, en kallblodstravare på 16 år, som bott på samma ställe i hela sitt liv.
Han är hur go och snäll och trygg som helst (på det gammla stället)
här är han stressad och orolig och stark och bufflig.
men då jag vet hur han innerst inne är, så vill jag gärna plocka fram det igen.

är det för tidigt att börja med ledarskaps övningar redan idag?
När vi gick ut i morse gick allt i rekord fart och han brydde sig inte särskilt mycket om vart jag befann mig.

Vad skall jag börja med? och hur?
(låter som en nybörjare nu men jag har bara inte pysslat med det grundläggade på länge då jag har en 2 åring och en 21 årig som jag kommit betydligt längre med :D, hoppas ni förstår hur jag menar)

Han flyttar gärna på mig och tycker mest att jag är ett störande moment i grimman :cool:
men som sagt, han har bott på samma i 16 år och nu flyttat, man får tycka att allt är lite konstigt, men jag tänkte att övergånger bör bli lättare om man tar lite komandot över honom (alltså jag och beskriva saker...*hopplöst*) förstår ni hur jag menar???

Anyway...tacksam för all hjälp jag kan tänkas få :)

Sv: Nu är det dags att börja... men hur?

Tycker att han måste få "landa" lite först och efter någon vecka börja lite smått..

Grattis till hästen :)

Jag tycker inte du ska börja med "övningar" typ gör ingen stor grej av det, men däremot så tycker jag i hanteringen att du måste börja som du tänker fortsätta, dvs han ska inte få låta bli att bry sig om dig, och inte springa över/förbi dig, det är oacceptabelt och kan lätt bli en farlig vana. Personligen blir jag vansinnig av "buffliga" hästar.
Visst förstår man att hästens hela värld har vänts upp och ner men han ska inte för det få glömma hur man beter sig mot människor - om du låter även den biten försvinna så skapar du ännu mer förvirring och trygghet tror iaf jag. Låt relationen till människan vara något som han känner igen sig i.
Alltså, när du leder och han bufflar, sätt honom på plats, vänligt men bestämt.

Sen skulle jag låta honom skrota några dagar och komma in i rutinerna. Kanske lite promenader i omgivningen där han även där ska sköta sig när du leder honom.

Mina fem ;) Lycka till med nya hästen.

Jag håller med Jessica, förstår inte varför folk inte kan låta hästarna vänja sig vid allt nytt innan de ska hålla på med en massa övningar hit och dit. Inte konstigt att folk har problem med sina hästar! Det är en stor omställning att vänja sig vid nya omgivningar, människor, rutiner och hästar som det är utan att någon ska hålla på med att laborera mer än nödvändigt. Har han dessutom bott på ett och samma stället och blivit hanterad och tränad av samma personer i 16 år så kan du inte begära att han ska vara lugn och trygg efter att ha blivit uppryckt med rötterna och flyttad till en vilt främmande människa. Lär känna varandra först och låt honom få förtroende för dig, skapa rutiner.

När jag får hem nya hästar får de bara gå i en vecka, ingen aktivering, endast in och ut från stallet om de inte går på bete, kollar igenom hästen dagligen givetvis, men annars får den bara vara.

Förstår inet varför folk har så bråttom, vet flertal som rider nya hästen dagen efter att den kommit osv.

hmm...
jag har inte tänkt att köra slut på honom, så klart skall han få en chans att landa, men vad ska jag göra när jag tar in och ut honom?
skall jag strunta i att göra nått och låta han gå i 180 in i stallet och buffla och knuffa?
det är inte så att han är en liten shettis som man bara puttar undan när han försöker att gå över en.
Han går som ett C och är inte ett dugg intresserad av att gå rakt fram in och ur stallet.
skall jag strunta i detta då och låta han dumma sig i en vecka?

jag startade denna tråden för att få lite tips, men då alla verkar tycka att han skall "landa" först innan man ens kan få lära honom att även vi människor har en gräns...ja, då är det ingen mening att följa tråden för mig...

antar att ni andra hade änglar till hästar när ni fick hem dem, eftersom ingen har tips på hur jag ska få ordning på att han iallafall kan gå snällt in och ur hagen....
tråkigt...:cry:

missade ditt inlägg...sorry :o

men tack för tipsen :D
klart att han skall få en chans att landa och komma in i allt, det är en stor omställning för honom, men jag vill ju ändå att han tex inte skall flytta på mig när jag leder honom, även om det bara är den korta biten från hagen och in i stallet, och nu i morse från stallet till hagen.
inte så kul att bli "släpad" efter en kallblodstravare som är förvirrad och nervig och bara vill ut, och sen halvvägs ut i hagen kommer på att han är först ut ur stallet och kompisarna är kvar i stallet och skall då vända...
vill ju bara att han skall följa med ut i hagen och sen inget mera med det.
men för att få honom dit måste jag ju visa vart mina gränser går och vad jag vill med att få han att gå (någerlunda) lungt ut i hagen.
klart att han inte kan vara lugn som en filbunke när han nyss kommit, men han behöver ju inte vara "dum" för det....

när jag fick min nya häst red jag dagen efter och körde och träna dag 2 och sedan fick hon ta det lugnt så hon visste vem som bestämmer nu har jag världens finaste häst . sådan häst jag velat ha i ca 15 år det har jag nu . :love:
så nä gör du dina övningar nu .

Jag tycker inte du ska börja träna honom ännu men du ska helt klart visa att här är det du som bestämmer fart och väg. Om du inte har befäst det redan från början får du bara massa extraarbete senare. Om du har hållt på med hästar innan så vet du ju hur du ska göra :)

Klart att du måste få säga till vem som bestämmer. Han skall inte springa över dig oavsett om han är ny i stallet. Kära nån - vi åker runt på tävlingar med vår häst, och inte sjutton får hon en vecka "att landa". Visst är hon mer "på tårna" än hemma - men hon går både att leda och rida.

Jadu... Vi fick hem vårt nytillskott i söndags och det som står på schemat nu är att låta honom landa.. både i flocken och i själen... Vi låter flocken få vara tillsammans utan så mkt "interfering" som möjligt, vi är dit 3 ggr dagligen och gör då tillsyn på alla... vi ger foder och myggbehandlar... knallar runt och småpratar och inspekterar men i övrigt INGET... Vi/jag anser att han först ska hitta plats i flocken och få en chans att klimatisera sig med oss som ägare innan vi börjar ställa direkta krav... dock har vi inte problem med att han bufflar sig..tvärtom, han är lyhörd, mkt socialt kompetent och väldigt snabb i uppfattningsförmågan... en RIKTIG STJÄRNA med andra ord... hela familjen är redan vldigt förälskade i grabben:love:

Klart att du måste få säga till vem som bestämmer. Han skall inte springa över dig oavsett om han är ny i stallet. Kära nån - vi åker runt på tävlingar med vår häst, och inte sjutton får hon en vecka "att landa". Visst är hon mer "på tårna" än hemma - men hon går både att leda och rida.

men... då är det ju fortfarande han vanliga ägare som hanterar honom.. som jag fattade på TS är detta en nyinköpt pålle för hennes del...och då anser jag att hästen bör få landa och finna sig tillrätta med både miljö och ny ägare...

Du har fått hem en häst som är stressad över sin nya omgivning. Han kommer att lugna ner sig om han får lite tid på sig till det. Utifrån vad du skriver så skulle jag lämna ledarskapslekarna på hyllan och endast vara konsekvent och sätta enkla rutiner på allt ni gör. I övrigt så lämna honom ifred. Självklart kan du ta tag i hästen om han är på väg att rusa över dig, men gör ingen stor och utdragen sak av det då det kan stressa hästen ännu mer än vad det är till nytta.
Det kommer att bli bättre.

/V

Jag tror det kan vara bra om en osäker ägare också får lite tid på sig att landa med den nya hästen innan man drar igång diverse övningar/träning. Särskilt som det kan bli så fel innan man känner varandra och om man som hästmänniska inte är så van vid olika typer av hästtemperament. Bättre då om både människa och bångstyrig häst får mer tid på sig att vinna självsäkerhet och behålla lugnet.

/V

missade ditt inlägg...sorry :o

men tack för tipsen :D
klart att han skall få en chans att landa och komma in i allt, det är en stor omställning för honom, men jag vill ju ändå att han tex inte skall flytta på mig när jag leder honom, även om det bara är den korta biten från hagen och in i stallet, och nu i morse från stallet till hagen.
inte så kul att bli "släpad" efter en kallblodstravare som är förvirrad och nervig och bara vill ut, och sen halvvägs ut i hagen kommer på att han är först ut ur stallet och kompisarna är kvar i stallet och skall då vända...
vill ju bara att han skall följa med ut i hagen och sen inget mera med det.
men för att få honom dit måste jag ju visa vart mina gränser går och vad jag vill med att få han att gå (någerlunda) lungt ut i hagen.
klart att han inte kan vara lugn som en filbunke när han nyss kommit, men han behöver ju inte vara "dum" för det....

Precis :)
Han ska sköta sig till och från hagen, basta. Det tycker inte jag är så stora krav att ställa på en häst, även om han har hamnat på ett nytt ställe och är stressad.

osäker?
nej det kan jag inte säga att jag är, annat i den bemärkelsen att det är en helt ny häst och jag vill ha tips och råd från er som också nångång fått hem en ny häst.
Mitt förra sto fick jag hem för 6 år sedan, sen fick hon fölet 2007 och han är hanterad från grunden av mig från början och sen fick jag hem shettisen för 2 år sedan...så man har lixom "glömt" lite hur man skall göra när man får hem en ny häst...då det som sagt vart ett tag sedan.

men såklart, jag ska ge honom en chans att landa, har aldrig begärt att han skall vara cool lugn efter bara så kort tid här, men han skall uppföra sig när man går med honom till och från hagen.

hej! jag gjorde/gör såhär med min buffelmaja när jag tex ska ta ut henne på morgonen. det jag kommer skriva är självklara grejer men du ville ju ha konkreta tips.
Öppnar boxdörren-här ville hon rusa över mig och ut. en tydlig halt (inget vevande eller skrikande), tror jag inte du gör heller men det finns ju sådana människor. Jag brukar sätta upphanden i tydligt stopptecken.

Tar på grimman ställer mig bredvid henne hon går aldrig ur boxen före mig.
går ut i stallgången, gör en halt. (beror ju på hur det ser ut hos dig)
Ut genom stalldörren likadant som ur boxen ,halt, ber henne vänta.
In ihagen samma procedur halt, vänta, du går först.

I början gick allt detta i 180 för mig också, det är ju olika vad man tolererar men första veckorna så tycker jag att det mer är att göra momenten. Sen om han kanske springer lite på tvären mellan halterna gör väl ändå inte så mkt det kommer han ju inte fortsätta med. Det gör han ju pga av stress och nytt ställe mm.

Däremot så blev jag översprungen av min häst när allt detta hade gått bra ett tag och då går jag in i stallet igen och börjar om tills hon gör rätt och har lugnat sig lite. Förutom detta skulle jag bara som nån redan har skrivit låta honom vara, bara finnas lite runt omkring.Det va mitt tips sen är det ju bara att vara coollugn själv det kommer att smitta av sig! lycka till!=)

Vi har börjat med att låta pållen stå inne första dagen så lukten från det nya stället sätter sig (och då med kompis bredvid). Sedan brukar vi sätta igång med de rutiner som kommer att förbli på samma sätt. Vi har dagen efter ridit och släppt i hagen med de nya kompisarna. Då laddar de inte på sig en massa energi utan gör av med den och kan se sig om. Hästarna har varit lite annorlunda och oroliga första tiden men det är ju inte så konstigt då allt är nytt och ovant för dem.

Angående det här med att springa över en så brukar jag stanna dem och backa ett par steg så de ger mig utrymme. Är de väldigt oroliga och passerat gränsen för att lyssna, tar jag helst ut dem i träns tills de blivit mer sansade. Lugnt och bestämt gentemot deras beteende (viktigt att de inte lägger sig till med nya idéer som kan vara jobbiga att få bort). Sedan blir de fort vana och godmodiga när de vet vad som väntar och lullar ut på ett mer "normalt" sätt.

Jag är ingen expert men detta har fungerat bra för både hästarna och oss, det är ju skönt om man har en medhjälpare första gångerna om man känner sig osäker i situationen. Lycka till! Det kommer att ordna sig, snart är han hemtam och trivs med sina kompisar.

Senast ändrad av en moderator:

Innan hästen funnit sig helt i flocken och omgivningarna är det fullständigt naturligt att vara lite stissig. För min häst tog det ett par veckor innan jag kände att jag kunde hantera honom helt tryggt - och han är en snäll och mysig bruksnordis. Så ge honom tid. Men visst kan ni jobba från marken OM det fungerar. Jag skulle inte ge mig på ngt om jag inte kände att vi fick god kontakt under arbetet. Hellre då vänta några dagar.

Hade samma problem när vi köpte en nordis 2005 som bara bott hos sin ägare (äldre herre hela livet) vi fulkommligt flög ur släpet när vi kom hem.

Blev då arg och röt till sen var det inget mer den dagen, sen var han bufflig och hade bråttom in och ut i ngr dagar, så fort han gjorde tendenser röt vi till, vi gjorde inget direkt med honom annars utan lät han "landa" så efter ca 2 veckan var han som dom andra hästarna.

Låt hästen landa först och ställ inte för höga krav direkt, han har ju flytta och allt är nytt vad mer skall man begära?

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II