Sv: Nu är det dags att börja... men hur?
Jag förstår hur du menar! du är inte ute efter några övningar utan bara ren hantering, eller hur? Och med ny häst så är det ju alltid svårare, även de enklaste saker, men man vill ju oxå direkt visa vad som gäller och vem som "bestämmer", på ett mjukt sätt för man vill ju ändå ha en bästa kompis!
När du leder får han aldrig gå före, eller på dig, markera utan att bli arg, öva att stanna på vägen in så han lyssnar. Det viktigaste i början är inte att det blir perfekt, men att han lyssnar på dig. Umgås gärna med honom lös i hagen, gosa, prata, promenera runt så känner han sig nog lugnare där?
Umgås i boxen, förutsatt att han accepterar det, endel är ju lite mer måna om sitt eget revir där, och isåfall är stallgången bättre- borsta, gosa, prata.
att lyfta hovaran kan vara en ganska svår sak för en ny o osäker häst då det är enda flykt vägen, så vänta med det ett par dar.
Berätta gärna hur det går, lycka till!!
hmm...
jag har inte tänkt att köra slut på honom, så klart skall han få en chans att landa, men vad ska jag göra när jag tar in och ut honom?
skall jag strunta i att göra nått och låta han gå i 180 in i stallet och buffla och knuffa?
det är inte så att han är en liten shettis som man bara puttar undan när han försöker att gå över en.
Han går som ett C och är inte ett dugg intresserad av att gå rakt fram in och ur stallet.
skall jag strunta i detta då och låta han dumma sig i en vecka?
jag startade denna tråden för att få lite tips, men då alla verkar tycka att han skall "landa" först innan man ens kan få lära honom att även vi människor har en gräns...ja, då är det ingen mening att följa tråden för mig...
antar att ni andra hade änglar till hästar när ni fick hem dem, eftersom ingen har tips på hur jag ska få ordning på att han iallafall kan gå snällt in och ur hagen....
tråkigt...
Jag förstår hur du menar! du är inte ute efter några övningar utan bara ren hantering, eller hur? Och med ny häst så är det ju alltid svårare, även de enklaste saker, men man vill ju oxå direkt visa vad som gäller och vem som "bestämmer", på ett mjukt sätt för man vill ju ändå ha en bästa kompis!
När du leder får han aldrig gå före, eller på dig, markera utan att bli arg, öva att stanna på vägen in så han lyssnar. Det viktigaste i början är inte att det blir perfekt, men att han lyssnar på dig. Umgås gärna med honom lös i hagen, gosa, prata, promenera runt så känner han sig nog lugnare där?
Umgås i boxen, förutsatt att han accepterar det, endel är ju lite mer måna om sitt eget revir där, och isåfall är stallgången bättre- borsta, gosa, prata.
att lyfta hovaran kan vara en ganska svår sak för en ny o osäker häst då det är enda flykt vägen, så vänta med det ett par dar.
Berätta gärna hur det går, lycka till!!