Nu är det AKUT!

Sv: Nu är det AKUT!

Det verkade ju som att det var ett kraftigt fånganfall och han blev därmed behandlad för det.

Men självklart ska inte hästen gå och ha ont. :bow:

Vad är hästen behandlad med? Se till o få den röntgad o verkad efter röntgen bilderna av en riktig hovis.

Eftersom denna häst är "kund" till OL så kan väl inte en sån sänkning ske :crazy:

Hej, har du inga bilder att lägga upp här så vi får se hur illa det är.

Jag skulle omgående åka till en bra klinik, be Vet dokumentera allt med bilder och historik, även röntga hovarna och se till att det finns en riktig hovis på kliniken som som "återställa" fötterna till hovar.

Sedan kommer Vet utifrån sin anmälningsplikt att anmäla detta såvida Vet nu är av den uppfattningen att det är anmälningspliktigt vilket har hänt förr och hästägaren går då fri från alla kostnader i samband med anmälan. Det är oxå väldigt bra om du tar med alla kvitton som bevis både utifrån verkningsintervaller,åtgärder och vem som har utfört detta arbete.

Jag är lite förvånad att du inte här redan har fått denna hjälp från ngn som i sin yrkesroll verkligen borde ha kunnat hjälp dig.

Hovslagare har varit ute och det finns inga tecken på fång. De gånger han har haft fång innan har han aldrig blivit så här dålig på så kort tid.

Idag fick hon inte ens ut honom ur boxen :(
Vi gör allt nu för att luska ut vad det kan vara.

Återkommer med att det vore väldigt bra med lite bilder på hovarna, har ni några som är max en vecka gammla så lägg gärna ut dom här för granskning.

Nu kommer en uppdatering. Hästen är piggare men inte bra på långa vägar. Blodproven visar på muskelenzym som splittrats och tagit sig ut i blodomloppet. Längre än så har vi inte kommit.
Han får djävulklo-droppar nu, som tydligen ska vara smärtstillande.

Men just det med enzymerna som splittrats gör att jag mer o mer tänker på korsförlamning?!

Vad tror ni? Alla tips är välkomna :bow:

Glömde skriva att hovarna är helt uteslutna, det är inte där det sitter. Vet. och hovslagare har kollat och ingen har funnit något ovanligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 664
Senast: tanten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 146
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka