Nu är det AKUT!

antiloop8

Trådstartare
Min stallkompis har en shettiskille som har varit dålig från och till i fång. Han är 12 (eller 13 år). Nu har han varit riktigt dålig i 2-3 veckor.
Han är fångbehandland men det verkar inte vara det och vi kan inte hitta ursprunget till hans "sjukdom".

Han är stel i hela kroppen, stapplar sig fram o har tappat massor i hull.
Han är avmaskad regelbundet.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara??
Alla tips är intressanta då dagarna känns som räknade för denna lilla skruttis :(

Är det något mer ni vill veta så fråga!

Sv: Nu är det AKUT!

Stelheten och den stapplande gången talar ju lite för fång. Man beskriver ofta fånghästens gång som att den "går på glödande kol", och är väldigt osmidig i vändningar. Men det där med att tappa massor i hull på ett par veckor vet jag inte riktigt.. har veterinär undersökt hästen noga?

hur ser ha ut i huvudet? ovanför ögonen och näsborrarna, är det plufsigt/svällt där?
är han svälld i benen?

russet pår ridskolan blev sådär, stapplig, varm i hovarna och började svälla lite, anasarka blev veterinärens dom och nödavlivning utanför stallet :( dom fick nästan bära ut henne för att slippa släpa kroppen genom hela stallgången..

dock har jag fortfarande inte luskat ut varför hästen fick anasarka då det är en följsjukdom från kvarka.. eller vanligast så verkar det vaa.. flodhästsjuka kallas det även..

Nä vi hon väntar på att vet. ska höra av sig nu.
Hovslagare har varit ute och det finns inga tecken på fång. De gånger han har haft fång innan har han aldrig blivit så här dålig på så kort tid.

Idag fick hon inte ens ut honom ur boxen :(
Vi gör allt nu för att luska ut vad det kan vara.

Vet. verkar ju vara lite seg av sig dessutom :crazy:

Han har inte varit något förkyld eller hostig.

Av det man känner och ser genom hans lurviga päls så är det inget som är svullet. Vi har kollat just över ögon o näsborrar extra nogrannt men nä, vi känner inget :crazy:

usch men vill han inte röra sig så låter det ju verkligen inte bra.. vad tror ni att vet. kommer att göra? ge kramplösande och smärtstillande för att se om han mår bättre?

har ni kollat allmänstillstånd, temp, slemhinnor, andning puls osv? några "klassiska" tecken på stelkramp kanske?

Med tanke på att han har dålig mage efter alla fånganfall så vill hon inte ge butta, utan hon vill hitta orsaken och VAD som är felet.

Jo allmäntillståndet o allt sånt är kollat!
Vi fattar verkligen inget :crazy:

Stelkramp...ska kolla med henne sen när hon ringer igen!
Han verkar inte uppvisa någon av de symptom som tas upp i vår stall-sjukvårdsbok om stelkramp.

Senast ändrad:

usch låter riktigt jobbigt faktiskt..

frågan är ju hur lång tid man ska ha på sig, om hästen fortfarande ä dålig om en vecka eller en månad och ingen lösning finns... när sätter ni en deadline.. ?
värst är att inte veta.. :(

tja, hon vill ju veta vad det beror på i första hand, men hittas ingen orsak är det ju svårt att behandla oxå :crazy:

Tyvärr är han ju riktigt dålig nu så deadline är väl inom snar framtid tyvärr.
Uscha...jag har vridit mitt huvud in o ut de senaste veckorna. Man känner sig som en kass hästägare när man inte kan hjälpa till :(

Ta blodprov!!
Och kolla levervärden, njurvärden mm
Vi hade en shettis som var dålig av och till i ett antal veckor för ett par år sen. Började som kolik; bättrade sig något efter behandling. Blev stapplig i gången, verkade ha ont och var lite vinglig.
Matlusten minskade rejält.
Fick utslag på benen - vet kom ut och skrev ut en salva. Utslagen blev bättre, men han var fortfarande loj. Tredje gången tog vet blodprov och hästen visade sig vara förgiftad.

Vi tog bort honom pga mycket dåliga odds för tillfrisknande. Kompisen i hagen blev aldrig sjuk. Troligen hade han ätit någon växt som han fått smak för men som förgiftade honom.

Nu stämmer inte allt det du beskriver, men det är värt att be dem ta ett blodprov!

Hästen verkar ha samma sypmptom som kompisens häst hade i somras, stapplig gång, stel i kroppen o snabb viktminskning. Den pållen hade Elichias (stavning?) Alla trodde först han hade fång för det hade han haft tidigare.

Hej ta prov för både borrelia och echlicias låter som ett sådnat fall av nån av sorterna låter mer som elichias

Tack för alla svar! Vi har haft funderingar på elichias (stavning?), det kan uppenbarligen sätta sig på lite olika sätt.

Jag vet ju bara hur Myskos häst blev...*ryser än* :crazy:

Det stavas Erlichia men heter numera Anaplasmos : )
Har inte vet varit ute nu, eller skulle h*n komma imorrn?

Denne person skulle hört av sig i måndags eller tisdags men vi har inte hört nåt (såvida denne inte ringt nu ikväll). Tyvärr är det mer eller mindre den enda här i området, så ringer man till "grannområdet" blir man hänvisad tillbaka :crazy:

Helt stört, jag vet :mad:

Jag vet inte var ni bor men om det inte går att få kontakt med vet så ring närmaste klinik, det är inte bra o låta hästen gå o ha ont mer än nödvändigt

Absolut, men det har ju inte varit hennes mening heller. Det verkade ju som att det var ett kraftigt fånganfall och han blev därmed behandlad för det.

Men självklart ska inte hästen gå och ha ont. :bow:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 664
Senast: tanten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 146
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka