Nu är den uträknad men kan den stämma???

Casper

Trådstartare
Jag har räknat ut 4 foderstater nu så gott det går men det känns inte helt korrekt.

Kan det verkligen stämma att min åring som är rätt tunn nu när han växer inte skulle behöva ngt kraftfoder alls?
Förra året räknade krafft ut att han skulle ha 2 kg medans jag själv räknade ut att han kanske skulle klara sig på ca 1 (med fr tillgång på hö)
och när jag berättade för vet vad han fick så sa hon att han fick på tog för mkt kraftfoder som krafft hade räknat ut.

Nu enligt denna uträkningen så skulle han i princip ha 0.5betfor+mineraler, 8-10kg hö och det skulle han i princip klara sig på enligt MÅTTEN, för när jag la på kraftfoder så fick han för mkt proteiner-ommöjligt minska kraftfoder stog det. men mitt ögon mått säger att han skulle behöva kraftfoder.

Hur göra?

Sv: Nu är den uträknad men kan den stämma???

OM du har ett bra hö så kan det mycket väl räcka utan kraftfoder, men det är OMÖJLIGT att veta utan dina värden.

Att foderföretagens rådgivare räknar ut foderstater som består av onödigt mycket kraftfoder är väl kanske inte så konstigt... :angel:

OM du har ett bra hö så kan det mycket väl räcka utan kraftfoder, men det är OMÖJLIGT att veta utan dina värden.

Att foderföretagens rådgivare räknar ut foderstater som består av onödigt mycket kraftfoder är väl kanske inte så konstigt... :angel:

nä jag vet just därför ville jag undvika dom i år...:angel:

jag har analys..

84ts, 9.6mj, 118 råprot, 3.2calcium, 2.7 fosfor, 1.4 magnesium, 20.5 kalium

det fick jag inget svar på men det undrade jag oxå:confused:

Låter i vilket fall som helst som det är ett BRA hö med höga värden. Vad hade du för värden förra året och hur mkt hö fick han då (plus 2kg av vilket av Kraffts foder)? Jämför med de värdena.
I o för sig var det en ÅRING skrev du va? Då har den förmodligen lite ökat behov nu för förra året var den väl mindre (föl)?

Låter i vilket fall som helst som det är ett BRA hö med höga värden. Vad hade du för värden förra året och hur mkt hö fick han då (plus 2kg av vilket av Kraffts foder)? Jämför med de värdena.
I o för sig var det en ÅRING skrev du va? Då har den förmodligen lite ökat behov nu för förra året var den väl mindre (föl)?
Föl har större behov av proteiner än vad äldre unghästar har. Och det är ofta svårare att få i dem det de behöver också, för att de äter mindre mängder mat totalt.

Jag håller för övrigt med om att man skulle kunna anta att det höet kan täcka hela unghästens behov, men se till att få smältbart råprotein också (eller räkna ut det själv) för att kunna dubbelkolla.

Hej
Jag köpte tre föl förra året och nu är de ett och jag var superduktig och satt länge och väl o räknade foderstater på ett riktigt bra hö. så det skulle inte behöva någon mat om de hade fri tillgång..
Men dessa föl hade redan vant sig att äta mycket kraftfoder så de föll ur helt.
Helt teoretiskt ska unghästar klara sig på enbart hö, men håll ögona öppna och lägg in krafftfode så fort de börjar falla ur.
Vi har ju även problemet att dessa unhästar är tre stycken hingstar som leker och stutsar hela tiden och det räknar man inte så mycket på, de gör ju en rätt bra kraftansträngning.
Mitt råd är att hela tiden ligga på lite överskott och sedan fodra med ögat!
Lycka till

Förutsatt att din unghäst orkar äta den mängden govfoder så är det säkert inga problem. Dt skulle vara det enda jag var orolig över.

Sara

Föl har större behov av proteiner än vad äldre unghästar har.

Ja det vet jag men det totala behovet (MJ) måste vara större eftersom den blivit större. Kvoten ska dock vara lite lägre istället. (men det går bra med en högre också som det är i detta hö)

Tack för svaren. Förra årets hö va bättre än detta.

Jag har problemet med honom att han orkar inte äta upp den mängden jag ger honom. Han fick fri tillgång men det trampades mest runt så i år får jag väl ge lite mindre så man hittar en mängd han orkar tugga i sig och sen som nån sa "fodra med ögat"

Hej
Jag köpte tre föl förra året och nu är de ett och jag var superduktig och satt länge och väl o räknade foderstater på ett riktigt bra hö. så det skulle inte behöva någon mat om de hade fri tillgång..
Helt teoretiskt ska unghästar klara sig på enbart hö, men håll ögona öppna och lägg in krafftfode så fort de börjar falla ur.
Vi har ju även problemet att dessa unhästar är tre stycken hingstar som leker och stutsar hela tiden och det räknar man inte så mycket på, de gör ju en rätt bra kraftansträngning.
Lycka till

Vet. Arne Lindholm skriver att unghästar ska ha även kraftfoder, just för att de ska orka leka, en unghäst som bara får grovfoder har troligtvis inte ork till att leka, särskilt inte om de går på lösdrift (även om foderstaten är teoretiskt korrekt med bara grovfoder). Eller som dina hingstar, de busar ändå så att de blir tunna istället.

Det var nog inte för att "de vant sig vid kraftfoder" utan för att du räknade på för lågt behov, helt enkelt.
Sen kan det vara så att även om de får fri tillgång på hö, med bra värden, så är det inte säkert att de äter särskilt mycket (vet du hur mycket de åt per dag var? )
Då måste man ju givetvis komplettera med ett näringstätt foder i form av kraftfoder.

Vi räknade ut att de borde ha ätit ca 13-14 kg var annars är det någon som skulle ätit massor och den andra ingenting och om de nu skulle ha ätit 10 kg var skulle de nästan ha fördubblat sin näringskvot överallt.
Men det var förra året nu börjar allt om igen :D

Hej
Lycka till
Det är kanske inte helst konstigt om årsföl inte klarar sig på bara grovfoder första vintern. Deras tarmflora tar ju ganska lång tid på sig att bli klar så att de klarar av att tillgodogöra sig grovfodrets näring.
Rent teoretiskt skulle Groov 125 varit bra för min fölunge förra året, när han blev moderlös vid 3! månads ålder, men i verkligheten tog det inte mer än några dagar (=tills jag fick hem fölpelletsen jag beställt) förrän han såg ut som ett päron i genomskärning, dvs tunn över rygg och rumpa och med en stor buk bara. Det rättade till sig när han fick fölanpassade pellets...

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 283
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 648
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka