Novis som är nyfiken....

P

plus_mig

Jag är så himla fascinerad av fälttävlan, älskar verkligen den grenen ! har dock aldrig tävlat själv o har inget ft-kort eller så, men har ändå lite frågor, funderar nämligen på att ta kortet nästa vår. Debutant, motsvarar det Lätt D (0.90) i banhoppning ? Är terrängbanan o hoppbanan båda då 0.90 m ? Vad krävs för att ta ft-kortet ?

Sv: Novis som är nyfiken....

Debutant för häst är 90 cm, det brukar väl vara 90 cm på banhoppningen och upp till 90 cm i terrängen. Men hästen bör ju kunna hoppa mer än 90 eftersom det är fasta hinder och en del kluriga språng, så den inte slår i en massa.

För att ta kortet krävs väl mest att man tränar några gånger för en tränare och sedan rider ett tempoprov i godkänt tempo samt hoppar en bana, eller att man klarar det tränaren sett ut åt en utan problem. Vilket då måste motsvara debutantnivå eftersom det är det lägsta man kan tävla (förutom klubbtävlingar eller Hunting).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 986
Senast: inverterad
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Japp då var det en rastråd igen! ;) Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något...
2
Svar
21
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka