Status
Stängd för vidare inlägg.
W

worre

Varför får små barn inte äta nötter? :confused: Jag vet att dom inte ska äta nötter för att dom kan sätta i halsen. Finns det någon mer annledning? Jag undrar eftersom han vill smaka allt och när vi fikade hos en kompis så var de rivna nötter i kakan.

Sv: Nötter

Nötter kan ju vara extremt allergena och om ett barn äter detta är det naturligvis ännu större risker än för vuxna.

Enligt vår BVC-tant så utvecklas inte allergi innan två års ålder, om det stämmer vet jag inte. I vilken ålder kan dom börja äta nötter då? Vuxna äter ju så man måste ju ha en ålder då barn kan böja äta, vet du vilken?

tror man brukar sägan när barnen kan komunicera - alltså säga till själva att dom inte mår bra och så och så stora att man inte tror dom sätter i halsen så lätt... klart barn kan få allergier tidigare än 2 år - däremot kan det vara svårt att få ut något vettigt av allergitester på små barn - dom kan mycket väl visa negativt fastän dom är allergiska...

När min stora tjej var runt två så norpade hon nötter i en skål (bullbak)..tuggade och råkade hosta till..ett dygn senare så opererades hon akut:cry: hon höll på att dö...
Hon hade lyckats få ner en liten yttepytte bit i lungan som sedan "förgiftade" henne..

Hon klarade sig men låg på IVA i tre dygn efter det..

Jag hörde för många år sedan att inga nötter förrän runt 4 års ålder och jag håller på det fortfarande.

Kvävninsrisken. har jag lärt mig ska vara värre än risken för ev. allergi. Av någon outgrundlig anledning så sätter de flesta barn nötter i halsen.

worre skrev:
Enligt vår BVC-tant så utvecklas inte allergi innan två års ålder, om det stämmer vet jag inte.

Det kan ju inte stämma. Man kan ju t ex upptäcka laktosintolerans under amningen och min kompis son visade sig vara allergisk mot allt möjligt redan tidigt, när min kompis ammade. Det måste ju även kunna gälla nötter.

Förutom allergirisken så är den största anledningen att de kan sätta i halsen faktiskt.

Jag har alltid kört efter 6-årsregeln.

När mina barn fyllt sex år så har dom känt sig "stora" för då får dom äta nötter... Nu är ingen av dom speciellt förtjusta i nötter, men själva grejen...

F.ö säger jag som många andra: stor risk för allergi när det gäller nötter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka