Nötkreatur!

Tibra

Trådstartare
Är det någon som har en gård med djur, nötkreatur?
Hur funkar det för er med ekonomin och arbete?
Vilken är den bästa och med ekonomiska "ko" att ha?
Vad måste man tänka på o.s.v?

Berätta allt =)

Sv: Nötkreatur!

Vilken som är bäst beror ju vad man vill ha ut av den. Beroende på om det är för kött eller mjölkproduktion så är det ju väldigt olika krav som ställs på själv djuret.

Ska man bara ha den för att ha en ko, så är nog highland bland det "billigaste" man kan ha. Den har inte så stora krav på foder utan är förhållandesvis väldigt lättfodrad och kräver inte heller stall på samma sätt som vissa andra gör under vintern. Påminner mycket om islandshästar att ha highland.
Vill man ha snabb tillväxt för slakt så måste jag erkänna att fasten jag inte tycker att det är etiskt och moraliskt att ha dem. Så växer de fort och ger min granne mycket inkomster dessa hemska belgisk blå som han har sedan ett antal år tillbaka.
Är det mjölkproduktion det handlar om så är den "vanliga" svart/vita mjölkkon den som ger mest. Att jag inte skriver rasen beror på att de flesta idag har korsat in djur från bl a Holland och Canada så det finns nog inte så många riktigt renrasiga besättningar kvar. Bor man lite längre upp i landet så det nog fortfarande den bruna kon som ger bäst avkastning för den har inte samma krav på foder som de svart/vita.
Vill man ha den för att få bidrag så finns ju fjällko och rödkulla som exempel på gamla svenska lantraser.

Har mjölkproduktion med 75 kor i kall lösdrift samt 130 kalvar och ungdjur. Har blandad besättning med SRB och SLB kor. Avkastning och lynne är hyfsat lika och jag ser mer till individen. SLB´n har varit svårare under 90-talet eftersom så många amerikanska tjurar korsades in och som det tyvärr många gånger går i USA så är dom lite smalspåriga. Vilket gjorde att avkastningen sattes alltför mycket i fokus och ben, juver, lynne och allmänhälsan kom på efterkälken. Numer så börjar dom inse sitt misstag vilket ger genklang i aveln.

Ska du ha t.ex. en mjölkko så är den bästa och ekonomiska ko du kan ha en frisk ko. Som jag sagt tidigare så är det individen mer än rasen för mig som är viktig.

Rent ekonomiskt så driver vi en lönsam gård även om den kunde få vara ändå mer lönsam. Och vad gäller arbete så har vi ju bra mycket mer än 8 timmar/dag! Sommartid så kan det ju bli duktigt dryga dagar och nätter när man håller på med skörden. Inte så mycket ledighet, med lite tur en veckas semester på sommaren och kan glömma att vara sjuk! ;)

Kicki :) www.hembergagard.se

Senast ändrad av en moderator:

Bor man lite längre upp i landet så det nog fortfarande den bruna kon som ger bäst avkastning för den har inte samma krav på foder som de svart/vita.

Nog har vi lika bra foder som söderut så för den skull spelar det ingen roll. Och Det är ingen skillnad i avkastning procentuellt mellan våra SRB och SLB.

Kicki :)

Ni kortare och där med också sämre betessässong där uppe som ju också ställer större krav på att ha ordentliga arealer för att klara foderproduceringen till den period då de står på stall och inte kan dra nytta av betet.
Det var det jag menade och det som gör att lösamheten inte blir lika i syd och nord. Med andra ord jag skulle kanske hae skrivit bete istället för foder.:angel:

Men vi har ljust dynet runt på sommaren så det växer så det knakar dygnet runt, så mängden är det inga problem med. :) Men har man mjölkkor så är det inte aktuellt att dom skulle försörja sig på det eftersom dom får för dålig mjölkmängd och det återspeglar sig under hela laktationen. Dom måste ha tillgång till det foder dom är vana med, i vårt fall fullfoder. Stutar och kvigor över 1 år och som inte har nära till kalvning går på naturbete september ut på c:a 37 hektar.

Det som vi har problem med här uppe är att vi oftast inte har så jättestora gårdsnära arealer som det finns i t.ex. skåne.

Kicki :)

kl* Tack alla för de svar ja fått =) och fler får hemskt gärna skriva sin erfarenhet, åsikter och tips!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 059
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?