Sv: Nötkreatur!
Vilken som är bäst beror ju vad man vill ha ut av den. Beroende på om det är för kött eller mjölkproduktion så är det ju väldigt olika krav som ställs på själv djuret.
Ska man bara ha den för att ha en ko, så är nog highland bland det "billigaste" man kan ha. Den har inte så stora krav på foder utan är förhållandesvis väldigt lättfodrad och kräver inte heller stall på samma sätt som vissa andra gör under vintern. Påminner mycket om islandshästar att ha highland.
Vill man ha snabb tillväxt för slakt så måste jag erkänna att fasten jag inte tycker att det är etiskt och moraliskt att ha dem. Så växer de fort och ger min granne mycket inkomster dessa hemska belgisk blå som han har sedan ett antal år tillbaka.
Är det mjölkproduktion det handlar om så är den "vanliga" svart/vita mjölkkon den som ger mest. Att jag inte skriver rasen beror på att de flesta idag har korsat in djur från bl a Holland och Canada så det finns nog inte så många riktigt renrasiga besättningar kvar. Bor man lite längre upp i landet så det nog fortfarande den bruna kon som ger bäst avkastning för den har inte samma krav på foder som de svart/vita.
Vill man ha den för att få bidrag så finns ju fjällko och rödkulla som exempel på gamla svenska lantraser.