Nostalgi i distanssporten.

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Queens Proctor
  • Startdatum Startdatum
Q

Queens Proctor

Har precis suttit och kollat igenom gamla DR från -93 och framåt för att hitta uppgifter.

Det var verkligen kul att se skillnaden mot dagens tidning!

Dagens är så otroligt mycket proffsigare på alla sätt. Skickliga ryttare som varit mer eller mindre världen runt berättar om sina upplevelser.

För 10 år sedan var det mycket insändare med hjärtats mening som gällde. Det kan man sakna lite idag!

Tidningen i sej har ju också förändrats, det mesta givetvis beroende på teknikens utveckling.

Har ni några minnen?

(Jag kan ju bara säga 3/95 sid. 9 - Ungdomssport?? Snacka om förändring!)

Mvh QP

Sv: Nostalgi i distanssporten.

53 visningar och inte ett enda svar?

Nog måste det finnas fler som har något minne av vår sport?

Mvh QP

Tänkte du på några speciella minnen - personliga eller vad man sett eller vad man läst i DR?

(Jag ska egentligen plugga men ägnar mig åt att skriva frenetiskt på distanssidorna istället så jag välkomnar varje sak som tar mig från det jag ska göra:crazy:

Tänkte du på några speciella minnen - personliga eller vad man sett eller vad man läst i DR? QUOTE]

Varför inte det jag hittade i 3/98, dvs ett stort tacktal till dej av juniorer i Stockholmsdistriktet:banana:

Minns din och Addis serie i Ridsport också:bow:

Mvh QP

:o
Jag och Addi var väldigt flitiga med att skriva. Ett roligt minne tilldrog sig för många år sedan (kommer inte ihåg årtal men det var minst 8 år sen tror jag) när vi var på hästturne´ genom Sverige för att titta på hästar. Vi hälsade på hos Ingrid Kindh och där råkade Gitte vara med ett sto på betäckning. När vi presenterade oss sa hon med hög röst ungefär "Jaha-är det NI som är Anna och Adriana!!!" Vi fattade ingenting vad hade vi gjort?
Det visade sig att det hade varit blivande distansryttare hemma hos henne som var intresserade av att köpa häst och de hade med sig vårt distanskompendie (som vi hade skrivit) och läste innantill om kriterierna för en distanshäst och hur du ska gå tillväga för att köpa häst. Ryggen var viktig och där hade hennes häst inte hållt måttet tydligen. Gitte sa att det var vårt fel att inte hästen blivit såld. Huu tänkte vi....men Gitte sa det hela med glimten i ögat och fortsatte med att säga att det var ett jättebra initiativ för sporten att skriva något på svenska.
jag och Addi kallade oss "teoretiska mästarinnor" och tänkte att vi skulle ha foto på oss med vita rockar på baksidan av kompendiet:rofl:
Inte mycket erfarenhet (typ ingen och det jag hade gjort var nog alla fel man kunde göra) men vi hade slukat och läst allt vi kommit över och var fruktansvärt vetgiriga och nyfikna.
Lite skillnad från många fågelungar på Bukefalos "Berätta allt om distans...."

Ja, vi kanske skulle starta en tråd om människor som gjort mycket för distansen, inte bara om hästar som satt sina spår!

Där finns ju en hel del som skulle få hederspris tycker jag!

Mvh
QP

Mina största Distansryttaren-upplevelser (utom när "mitt" första nummer gick i tryck, förstås) är:

Nr 1: Första gången jag alls upptäckte att det fanns en tidning om distansritt. En gång för länge sedan låg några ex av Distansryttaren vid sekretariatet på Skånstaritten (min första distansritt). Jag snappade snabbt åt mig ett ex. Jag tror att det var Eva Borg som var på omslaget, på hästen Pitchas Malajka om jag minns rätt... Sönderläst! Plöjde tidningen sida för sida massor av gånger. Köpte "Gula häftet" samtidigt och den läste jag också nästan sönder. Det fanns ju inget annat att läsa om distans, och ingen på ridskolan visste ett smack om den disciplinen.

Nr 2: Omslaget till en av tidningarna där Margret Edlund & Aska rider genom målportalen på VM i Haag minns jag som otroligt inspirerande! Det ville jag också göra. Men har aldrig kommit så långt. :cry:

Jag tycker också att det är lite synd att det inte blir lite mer debatt i tidningen. Men idag finns ju Bukefalos där det går lite fortare att få saker diskuterade. Däremot hoppas jag ändå att tidningen överlever ett tag till. Bild och text som finns tryckt på papper lever ju kvar så mycket längre än det som läggs ut på Internet. Nätet är perfekt för snabba rapporter, men om man vill läsa, begrunda, fundera och komma tillbaka till något - eller varför inte: få en nostalgikick, så funkar en papperstidningar bättre.

En sak jag kommer ihåg var när DR:s förstasida var i färg ffg!

Det var ett lyft! Och jag tror det hänt under din tid.

Kanske är det en sån sak som får tillskrivas teknikens framsteg, men det är något jag kommer ihåg (även om jag inte minns själva bilden).

"Debatterna" i DR förr höll väl kanske inte den högsta nivå, men det var ibland därför de var så roliga att läsa:angel:

Allt har som sagt blivit mycket proffsigare - men kanske var en del saker roligare "förr"?

Mvh QP

En sak jag kommer ihåg var när DR:s förstasida var i färg ffg!

Det var ett lyft! Och jag tror det hänt under din tid.

Kanske är det en sån sak som får tillskrivas teknikens framsteg, men det är något jag kommer ihåg (även om jag inte minns själva bilden).

Bilden var en av de finaste distansbilderna jag känner till: Camilla Nordström som leende galopperar på en strand med sin Noora (hoppas det var rätt häst). Samma bild som på distansbroschyren.
Hästen har spetsade öron och ser glad ut, Camilla är glad och hela bilden utstrålar att distans är ROLIGT!

Att det blev, och fortfarande är färg på delar av tidningen ska helt tillskrivas tryckerierna (både förra och nuvarande) som i princip sponsrar tidningen med dessa färgsidor. Skulle aldrig någonsin har råd att ha färg i tidningen med det prenumerantunderlag som är, tyvärr. Skulle distansen äntligen komma till den där "boomen" av utövare som det pratats om i åratal så skulle det dels kunna bli en ännu proffsigare tidning (skulle kunna ha råd att betala folk som skriver) och då skulle tidningen även ha råd att ge ännu mer tillbaka till ryttarna i form av sponsring, priser på galan etc.
Idag är det i princip ett "fanzine" som drivs med devisen "Folkets kärlek - min belöning" :D . Inte fasen blir det någon belöning i ekonomisk form...:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka