M

menkomigen

Hej! Jag vet inte riktigt om traden ligger ratt men jag gor ett forsok da fragan beror hopphastar. Jag ar sjalv dressyr ryttare och har just anlant till ett hoppastall pa Irland dar jag ska jobba i tre manader. Jag foljer med mycket pa tavlingar och ska da gora hastarna klara innan start. Jag har nu fatt klagomal pa att jag inte drar at nosgrimman hart nog. Jag har alltid transat sa att det rymms tva fingrar PA nosryggen. Dessa manniskor vill att jag mer eller mindre hanger i remmen da jag drar den. Jag anser detta onodigt och rent av elakt. Anser ni att det finns nan vits med att dra den sa hart? Jag har svart att se att det skulle paverka till det battre. Jag har inte vagat saga ifran eller ifragasatta an da jag inte kanner att jag har fakta nog. Kan ni snalla hjalpa mig, fordelar och nackdelar? Tacksam for svar!

Mvh/ Amanda

Sv: Nosremmen

Jag spänner nosgrimmorna på min häst väldigt löst, jag ser ingen mening i att spänna så hårt att hästen inte får gapa. En häst som trivs med bettet ska inte gapa och komma undan bettets inverkan samt att handen är mjuk nog att hästen upplever behag av bettet.
Irland har dock ett annorlunda synsätt än Sverige så jag tror att det ligger i det.

Du kan ju alltid säga att sveriges ledande tandläkare i princip direkt motsätter sig användandet av nosgrimmor! Och att du då kompencerar med att spänna löst om du ska ha en...

Brukar få de att tänka till när man säger det lite som så att det är någon duktig som sagt till... :D

måste spänna min hårt då hon gapar, har ingen med mjuk hand och göra elr inte, för det gör hon iaf så fort man kräver något, så gapar hon och tar inte bettet.

måste spänna min hårt då hon gapar, har ingen med mjuk hand och göra elr inte, för det gör hon iaf så fort man kräver något, så gapar hon och tar inte bettet.

Är hon noggrannt undersökt i mun av veterinär och tandläkare?

En nosgrimma annvänds för att stabilitera bettet, dock inte till att stänga igen hästens mun!
En häst som har väl utpassat bett och tänder som undehålls oredentligt har inte så mkt att gapa för.
En häst som har ett bett som inte passar den, eller tänder som kanske skaver har oftast en större anledning till att springa och gapa.

Folk rider väldigt ofta i för långa bett, som gör att när det tar ett tygeltag så klämmer bettet hästen i munnen, självklart så gapar hästen då för att det gör ont och för att komma undan, i stället för att ta en nogrann koll på sitt bett så tar man latvägen och spänner in hästen.

Att en häst gapar och inte tar tag i bettet så är det något som stör hästen, kanske fel bett, kanske fel tillpassning på bettet, kanske någon tand. En häst gör inte så för att vara dumm (- nu ska jag gapa och komma undan bettet för att jävla med matte!).

Har en väninna som ,när hon var yngre, blev tillsagd av sin tränare att spänna nosremmen lika hårt som sadelgjorden. Tur att det mesta av dessa fasoner har försvunnit!

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Barn Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 410
Senast: Aliina
·
  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 375
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar