G

Gyllene

Får man ha fårskinnsnosludd på tävling? Hittade inte ngt om det i TR.

Undrar också om man får ha med sig spöet in på collectingringen (tror det hette så)?

Sv: Nosludd?

Halloj! Nosludd har jag ingen aning om, men du får inte ha in spöet på collecting ringen.

Varför nosludd överhuvudtaget vid ridning?
Har sett på hästar där dom både har ett stort fårskinnsludd över nosen samt i nacken?
Är det för det är snyggt?
Det skymmer ju en del för hästen.
På löphästar har man det för att dom inte ska skygga för saker i den synvikeln.

Man får ha spö i collectingring, däremot får man inte ha spö med sig när man rider runt banan före startsignal, det ger 4 p avdrag per domare. Om spöet fortfarande är med vid halt o hälsning så blir man utesluten.

Då hade den domaren dålig koll i så fall!

I början på året kom det en ändring i TR som fick mga att tro att spöet inte fick tas med i CR. Men så var det inte, och ett förtydligande gjordes också i TR har jag för mig.

Så det var tur för domaren att hon inte uteslöt ekipaget!

Då hade den domaren dålig koll i så fall!

I början på året kom det en ändring i TR som fick mga att tro att spöet inte fick tas med i CR. Men så var det inte, och ett förtydligande gjordes också i TR har jag för mig.

Så det var tur för domaren att hon inte uteslöt ekipaget!
Ja, precis..

Det är väl bara precis på banan, alltså innanför staketet, som man inte får ha spö? Minns att jag sett ryttare i Globen ha med spöet in i manegen men släpper det före startsignal, t ex.

Japp, det står i TR att spö får bäras i collectingring!

Till TS, det står i TR att allt som inte har omnämnts i texten är förbjudet, det står inget om nosludd så det är nog inte tillåtet.

Varför nosludd överhuvudtaget vid ridning?
Har sett på hästar där dom både har ett stort fårskinnsludd över nosen samt i nacken?
Är det för det är snyggt?
Det skymmer ju en del för hästen.
På löphästar har man det för att dom inte ska skygga för saker i den synvikeln.

Man har nos/nack-ludd på hästen för att de inte ska få skav. :angel:

Alla svar var väldigt olika men majoriteten säger att spöet får följa med in i collectingring och nosluddet får inte följa med alls. Då vet jag det, tack!

Tycka vad man vill om nosludd, men jag har det för att det inte ska bli skav:smirk:

Att spöet får användas i c-ring står i moment 273 c i TR II.

Att nosludd inte får bäras följer av att det inte nämns i samband med tillåten utrustning.

Ja men det är ju ingen fara! :) Jag tyckte bara att det var förvånande att domaren inte hade bättre koll.

*kl*

Ursäkta lite trådnappning här, men nån frågade mig här om dagen om det är tillåtet att tävla dressyr utan stigbyglar eller kanske till och med barbacka? Fick mig att fundera, tycker själv att det är lättare utan stigbyglarna. Haha, men jag kan redan ana mig till svaret på frågan...;)

Själv tävlade jag dressyr barbacka en gång, fast det var visserligen bara en LD klubbis och sadlarna var stulna ... :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: Murray
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 073
Senast: Bison
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix