Noskvalster

jennsan

Trådstartare
En jag känner, hennes hundar har fått noskvalster.
Hon säger att man INTE behöver behandla det eftersom så många hundar runt om i landet har noskvalster.
Stämmer det? Förr skulle det ju alltid behandlas plus isolering 1vecka efter tillfrisknande.

Sv: Noskvalster

Vi har precis behandlat på min hunds dagis.
Detta endast för att hundarna skulle in på rutinkontroll och den ena vart lite nysig och då visade det sig att det var noskvalster så alla 14 hundar behandlades även om bara en visade symptom.

Ca var fjärde hund har noskvalster utan att ägaren vet om detta, det är helt ofarligt.
Jakthundar får sämre luktsinne och presterar sämre så där märks det tydligt, men vanliga sällskapshundar går ofta omkring med detta utan att ägaren märker något.

Så nej, det är inget tvång. Men märker man att hunden har det så kan man ju gott behandla. Dock är risken stor att hunden får det rätt snart igen om den har kontakt med andra.

Jag tror att siffran med 1 av 4 är kraftigt överdriven. Jag har då märkt direkt på mina hundar när de fått noskvalster och tycker absolut att man ska behandla! Men det är kanske inte fullt så smittsamt som vissa tror.

Ja, kanske är det överdrivet vad vet jag.

Alla hundar blev dock undersökta efter upptäckten på den nysande och veterinären hittade kvalster på alla trots att bara 1 av 14 hade symptom , så många finns det ju uppenbarligen som går obehandlade pga att det inte märks. Men självklart ska det behandlas även om det är ofarligt och inte krävs.

Fast hur menar du att du märkt direkt att hunden hade noskvalster, du vet ju inte om den hade det i en månad innan du märkte något? O_o

Fast hur menar du att du märkt direkt att hunden hade noskvalster, du vet ju inte om den hade det i en månad innan du märkte något? O_o

Jag menar att det helt plötsligt märktes jättemycket, från en dag till en annan så började båda hundarna med inåtnysningar. Tror inte de har haft det först utan symptom, det är ju lite osannolikt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025