noskvalster - igen!!!!

S

skrocken

Jag tror jag blir galen! Nu är det dags igen! Hundarna har fått noskvalster. Som vanligt är det bara en av dom som får symtom, men han blir å andra sidan väldigt påverkad. Det låter som om han får svåra astmaanfall. Riktigt otäckt faktiskt! Hur många här på buke har erfarenhet av dessa små kryp? Måste ju vara ganska vanligt eftersom mina hela tiden blir "omsmittade". Minst 1/år får jag behandla. Som tur är, är det ju nu ganska lätt att behandla, men det är ju roligare att lägga pengar på annat....
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

Vi behandlar våra hundar var tredje månad året om, eftersom de måste vara i tiptop och jobba hela tiden. så vanligt anser vår veterinär att det är. Förut använde vi ett licenspreparat som hette Cardomec. Nu använder vi InterCeptor eller Stronghold.
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

Oj, så ofta, då ska ju inte jag klaga... Men har dom inga symtom? Märks det skillnad på "nosförmågan"? Och en nyfiken fråga; vad jobbar dom dmed?
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

Nä, dom har inga symptom. När dom har det, så kan noskvalstren vara många.. Antar vi har denna rutin för att det heller inte ska ske ngn smitta, eftersom vi har hundgårdsmiljö och hundarna kommer åt varandra genom gallret och när dom färdas i bilarna.
Från tiden när jag höll på med mina hundar åp SBK hörde man ibland att hundarna fick svårare att hålla i spåren, och då var de ofta smittade med noskvalster. På jobbet kommer vi inte så långt, eftersom vi behandlar regelbundet.
Vi har hundar som jobbar som klassiska minhundar, långlinehundar, vapen och ammunitionssökande hundar, narkotikahundar och "vanliga" bevakningshndar som spårar och tar vind och ljudmarkeringar. Detta är inom Försvaret alltså:crazy:
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

Är det inte risk för resistens om man behandlar "utifallatt"? Jag har också hört att deras spårförmåga minskar men har inte upplevt det på mina. Fastän nu den ena har så stora besvär så klarar han fortfarande spåren med glans. Men det är kanske mer att vi vid "vanliga" spår utnyttjar så liten del av hundens kapacitet...
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

en dvärgschnauzer, 13 år och en riesen,9,5 år. Dom är väl mest sällskapshundar... Men jag är ju en gammal "bruksidiot" så en del spårarbete, uppletande och annan träning blir det.
 
Sv: noskvalster - igen!!!!

Personligen är jag inte mycket för att behandla "utifallatt". Tros att basiluskerna blir resistenta. använder inte antibakteriell hemma tex:)
Men på jobbet är det bara att följa veterinärens ordination.
Tror vi använder så lite av hundens förmåga vid vanliga spår, så att ett kilo kvalster inte skullegöra ngn skillnad. Jobbvovvarna klarar 5 timmar gamla, flera km långa spår på skiftande underlag. För att inte tala om de puttesmå smittade duttarna de tränar på avseende narkotika....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp