Nosgrimmor.Och massa annat!

Sv: Nosgrimmor.Och massa annat!

Jag har nosgrimma på min häst, annars springer han bara å gapar...
Jag har en engelsk nosgrimma, gillar inte dom med snokrem och pullarnosgrimma... skulle vilja ha en remont men det funkar inte på min häst.

snokrem heter aachennosgrimma
Men du kan (även om du måste dra förbaskat hårt) om du vill stänga igen munnen på en häst med en vanligt engelsk.....stackars häst dock..

Ska man stänga igen munnen i korrigeringssyfte fördrar jag remontgrimman

Hej!

Det är faktiskt väldigt bra att smörja hästens mungipor med helosan, det är precis som människor som använder lypsyl. en del behöver det mer än andra.

Vid hoppning och fälttävlan används nosgrimman i första hand för att skydda hästens underkäke. OM hästen går omkull med öppen mun är det betydligt högre risk att den bryter käkbenet :(
Jag läste någonstans att denna typ av skador hade minskat betydligt sedan det blev ett måste att ha nosgrimma vid fälttävlan (vet dock inte några exakta siffror, eller hur väl detta stämmer)

Själv rider jag oftast utan nosgrimma då min pensionerade travare inte gapar för att komma ifrån bettet utan hellre "lägger sig" i det för att få gå fortare :smirk: vi jobbar på det...... Har dock funderat på att ha nosgrimma när det blir halkigt just för att "skydda" honom om vi skulle gå omkull :o

hej med mej!

en nosgrimma stäner munnen även fast den sitter löst spänd, den stänger bara inte ihopp munnen lika mycket som en hårt spänd nosgrimma.

Även sidepul kan skada hästen i munnen genom att det trycker mot hästens kinder som trycks mot tänderna s¨att hästen får ont

Det lät läbbigt det där om att hästen bryter käkbenet! Händer det ofta? annat än på tävling också? har aldrig hört om det men usch va hemskt det måste va...

Liknande trådar

Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: traceys
·
M
Hästvård Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Mindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka