Nosgrimmor.Och massa annat!

I

Ingen

Varför ahr hästar nosgrimmor på träns? Vissa hästar har det jue inte.. JAg tror att de är för att hästarna inte ska ha munnen öppen när de arbetar..För att de leker med tungan eller ngt.. Har jag fel??

Finns det någon sida om all information om hästar skador, salvor man borde använda tillv ad och sådant?hållt på emd hästar i 6 år , men käns som om att jag kan väldigt lite.. Har itne haft nån egen helt själv, elelr joo.. MEn de hände jue ignet med hästen elelr ngt sådant.
Vet bara lite om va för medel och så man borde ha för att göra rent sår men inte mycket.. Vill veta mer om allt. FInns det ngt ställe?

MVH Michelle

Sv: Nosgrimmor.Och massa annat!

Jag tror att nosgrimman i det militära användes för att binda upp hästen i vid pauser! Den kan ju också användas hindra hästen från att hålla på med tungan...fast jag vet inte hur bra det funkar...Jag har nosgrimma och snokrem på shettisen jag kör eftersom han går och gapar så fort man kräver något av honom. Och jag har provat en massa saker så inga påhopp för det! Men en annan häst jag rider har ingen nosgrimma vilket funkar bra på honom. Man får ju prova ut olika för olika hästar! Sen föreslår jag att du läser en massa hästböcker om du vill lära dig mer!

nosgrumman använd också för att hålla bettet på plats i munnen. jag har inte nosgrimma så ofta när jag rider på bett, men ofta måste jag ha nosgrimma då jag rider på sidepull.

Jag tycker att man ska fundera både en och två gånger innan man stänger till munnen på en häst med hjälp av nosgrimma. En häst som gapar har i de allra flesta fall en anledning till detta, det kan vara allt från fel bett, låg gom, skarpbett, hakar, vargtänder, oförsiktig eller hård hand. Att stänga till om problemen skapar spänningar och, får man förmoda, en sämre relation mellan häst och människa.

Säkert finns det kusar som gapar på pin kiv, men den förklaringen måste vara den sista att ta till.

Läs apotekets Häsloråd för häst eller köp/låna boken Håll hästen frisk, skriven av Sevelius et al.

Du är på rätt ställe!! ;)

Det är bara att sätta sig och läsa igenom lite trådar, så lär man sig massor.

Jag ska försöka svara på dina frågor om nosgrimmor så gott jag kan...

Nosgrimmor använder många just för att hästen inte ska kunna gapa när man rider, gärna hårt åtdragna...
Problemet är bara att hästen försöker oftast tala om att något är fel när den gapar. Att ryttaren är för hård i handen, att bettet sitter fel och kanske gör ont, eller något annat obehag. Att då stänga till med en nosgrimma blir ju lite fel...
Det finns naturligtvis hästar som har rena olater, att lägga tungan över bettet osv, men innan man drar åt nosgrimman ska man vara helt säker på att det är just en olat och inget fel! Och man ska sträva efter att få hästen att sluta och kunna ridas med lösare nosgrimma eller ingen alls igen.

Många problem som skulle kunna lösas med finslipning av hjälper och samarbete mellan häst och ryttare löser många människor med hjälp av nosgrimmor. :crazy:

Man bör alltså kunna rida sin häst utan nosgrimma, sen att man (jag...) använder nosgrimma ibland för att det är snyggt är en annan sak. Så länge den sitter löst så att hästen kan "tala" genom den.
Det blir sällan bra att ständigt rida med käkarna låsta mot varandra...

Hejj!

Joo har kollat runt lite på några trådar, hittade några intressanta saker. Men vet du något om medel man brukar använda för att göra rent sår? Vad som är mildt och starkt?
Har hört talas om jodopax, helosan? och två till men minns ej va de heter.

Fick tips i sommras av en tjej att man kunde smörja in hästarnas mungipor med helosan innan man skulle rida för att inte få sprickor/munnsår eller ngt liknande. Att de mjuknade upp elle rngt sådant..

Tack för tipset, ska bege mig till närmsta bibliotek snarast! :)

Hej!
Jag kan inte nog tala mig varm över Bitless Bridle, ett bettlöst träns där det inte finns någon möjlighet att tillfoga hästen skada. Jag både rider och kör med detta huvudlag. Betten har jag kastat. Bett av alla slag är ett tyst djurplågeri enligt mitt sätt att se det. Ha det, alla hästvänner!

Men vet du något om medel man brukar använda för att göra rent sår? Vad som är mildt och starkt?

Till vanliga småsår som inte behöver skötas (sys?) av veterinär kan man skölja med koksaltlösning eller tvätta med tvål och vatten. Sen kan man spraya på sårspray eller smörja med nån bra salva. Det beror på hur såret ser ut och var på kroppen det sitter, så jag tycker det är svårt att ge generella råd. Salvan jag använder mest är 4S Hästsalva (tjärsalva), gillar den bättre än Helosan. Koksaltlösning kan man köpa på apoteket i små engångsflaskor. Bra att alltid ha i stallet!

Fick tips i sommras av en tjej att man kunde smörja in hästarnas mungipor med helosan innan man skulle rida för att inte få sprickor/munnsår eller ngt liknande.

:eek: Hur sitter bettet i hästen mun, och hur rider man om man behöver göra det??
Visserligen finns det hästar som är känsliga, de kan ha nickelallergi osv, men då är det ju bättre att anpassa utrustningen efter det isf... Man kan skaffa nickelfria bett, lagom korta bett, släppa ner sidstyckena något hål eller bli mjukare i handen. Eller helt enkelt skippa bettet och rida bettlöst. :)

Man måste ta reda på orsaken först, och inte bara dölja symptomen! :idea:

Håller med till 100%. Jag är ensam i mitt nya stall med detta träns men ser att det finns en och annan intresserad. Har fått ett par att prova i alla fall.

Ingen skrev:
Joo har kollat runt lite på några trådar, hittade några intressanta saker. Men vet du något om medel man brukar använda för att göra rent sår? Vad som är mildt och starkt?
Har hört talas om jodopax, helosan? och två till men minns ej va de heter.

Jodopax ska man inte använda på öppna, blödande sår, har jag fått lära mig. Jag har för mig att jodopaxen påskyndar skorpbildning över såret och därmed stängs mängder av bakterier in i såret vilket fördröjer den djupgående läkningen. :eek:

stjärnhästen skrev:
Hej!
Jag kan inte nog tala mig varm över Bitless Bridle, ett bettlöst träns där det inte finns någon möjlighet att tillfoga hästen skada. Jag både rider och kör med detta huvudlag. Betten har jag kastat. Bett av alla slag är ett tyst djurplågeri enligt mitt sätt att se det. Ha det, alla hästvänner!

Ihaa! Ännu en härligt rabiat människa här på Buke som tar till kraftuttryck som "djurplågeri" om vanliga, vedertagna metoder och utrustning som var och varannan välmående svensk häst utsätts för. Vi kan nog ha många härliga duster du och jag :d

:eek: Hur sitter bettet i hästen mun, och hur rider man om man behöver göra det??
Visserligen finns det hästar som är känsliga, de kan ha nickelallergi osv, men då är det ju bättre att anpassa utrustningen efter det isf... Man kan skaffa nickelfria bett, lagom korta bett, släppa ner sidstyckena något hål eller bli mjukare i handen. Eller helt enkelt skippa bettet och rida bettlöst. :)

Man måste ta reda på orsaken först, och inte bara dölja symptomen! :idea:[/QUOTE]

JAg var itne hård i handen eller så, men hon som sa det, sa att de flesta gjorde det..:S JAg var inte ett dugg hård i handen och hade inte smört in henne innan när jag red. Men hon sa att de var bra.

Har du ett gummi- eller syntetbett, kanske? Isf kan det vara bra att minska friktionen, men med ett vanligt metallbett finns det ingen anledning, om man inte har lyckats orsaka skadorna på de sätt jag skrev i förra inlägget. Varför kleta ner hästen i onödan, liksom?

Tyvärr är det ganska vanligt med bett som sitter högt uppdragna i mungipan (de 2 obligatoriska rynkorna...) och dessutom är för långa (sticker ut minst 0.5 cm på varje sida...), eftersom det har varit det ansetts "normalt" under så lång tid.

Visst kan man använda nosgrimman till att försöka stänga munen på hästen, men då skapar man sig själv bara problem då många hästar späner käken vilket leder till späningar i nacke och hals och så småning till ryggen, och om man drar åt nosgrimman har man det svårare att se om man har en stum hand och om man har en stum hand blir den fårtsata utbildningen av hästen svår med en del senvägar, och ett bett löst bett döljer oxå en stum hand, inget ont om bettlösa träns men bara man tänker på det.

men jag använder engels eller remont nosgrimma när jag rider för jag tycker att det ger stabiletet åt träns och bett, men jag drar inte åt utan hästen har rörelse fri het i käken.

Hälsningar från en som gått från att dra åt nosgrimman till att rida utan men har nu inset att nosgrimma är bra bara man inte drar åt den.

nja, jag har ingen nosgrimma på min häst och hon leker inte med tungan för det..

låna böcker på bibliotoket...

Min har achennosgrima på tränset och engelsk på kandaret,fast dom e så löst spända att vill han gapa e de fritt fram :)

Nosgrimman har man INTE för at stänga igen munnen på hästen..möjligtvis om de gäller en felriden häst som försöker komma undan men då e är det EN YTTERST tillfällig grej

stänger verkligen nosgrimman igen munnen? Då måste den väl vara jäkligt hård... Är det inte en snokrem man ska ha om man vill göra det...?

Liknande trådar

Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: traceys
·
M
Hästvård Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och...
Svar
11
· Visningar
1 069
Senast: Mindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka