Nosgrimma?

Sv: Nosgrimma?

Jag använder det ibland när jag rider ut om jag tror att hästen kan vara lite väl "livlig". Jag vill inte chansa då, även om jag så gott som aldrig egentligen behöver den.

Är det jag som är efter elr? :D
Vad är en curb-strap för något? ;)

En rem som går mellan bettringarna under hakan. Syns lite dåligt på den här bilden men du ser att det är två remmar fästa i ringen, den främre är en curb.
090113Training_Lilly5.jpg

För att bettet ska ligga stadigt och för att det är snyggt med en nosgrimma, har beställt ett träns med remont till min unghäst nu.

Skulle dock aldrig ha på hästen en nosgrimma som sitter dåligt bara för att det är snyggt.

Min häst rider jag utan nosgrimma. Hon behöver ingen helt enkelt. Tidigare innan munnen var skolad och hon var orolig i munnen hade jag en väldigt löst knäppt. (hela handflatan emellan) för att hon blev lugnare då. Allt blir mera stabilt runt munnen, men sen kunde jag ta bort den helt.,
Hästar som inte är skolade ordentligt brukar gilla när det blir mera stabilt vilket det blir med en nosgrimma.
Viktigt att den är korrekt knäppt tycker jag och aldrig spänd eller åtdragen.
Hästen får själv visa om den vill ha nosgrimma eller inte enligt mig. (jag tävlar inte längre så jag behöver inte tänka på TR)

Det låter bra, och lovande för vår del, eftersom målet är att rida utan( se tidigare inlägg). Min lilla började med bett i april dock och är riden ca 20 gånger samt tömkörd några gånger med bettet. Att använda nosgrimman är just nu ett hjälpmedel för oss, men så fort den är onödig så ryker den:) Tror inte på att använda onödig utrustning öht.

Jag använder engelsk nosgrimma för att jag tävlar, när jag är hemma rider jag oftast utan.

kl

Använder det på mina för att dom enligt egen erfarenhet är lugnare med dem. (Har testat utan på alla och jag har väldigt stilla och mjuk hand).

Sen är alla utom en för tillfället ämnade för dressyr i höst och vill då inte "överaska" dom på tävlingsdagen med att slänga på en nosgrimma helt plötsligt.

Men jag är väldigt noga med att dom sitter som dom ska och att det aldrig blir skav. Lika noga som jag är med bett är jag med nosgrimmorna... Och hittills har mina kusar varit mer än nöjda.

Mvh Domino_s

Jag använder alltid nosgrimma, men upplever man att det funkar bättre utan, kan man använda en engelsk nosgrimma och inte spänna den så hårt, då håller det tränset på plats bättre än utan.

Själv varierar jag ofta, beroende på vad jag gör med hästen. Till dressyr använder jag engelsk nosgrimma, med eller utan snokrem. Hoppning och skogsridning använder jag remont eller pullarnosgrimma. Men det spelar nog mycket roll vilken sorts häst man rider, det är nog bara att prova sig fram :)

När jag rider med nosgrimma är det för att det är fint men de e oerhört sällan då jag aldrig tävlar eller bryr mig om vad folk tycker om mig och min häst så länge vi mår bra. Men när jag väl använder en ska den vara engelsk, väldigt bred, och löst spänd för det är det jag tycker är snyggast.

Jag använder engelsk nosgrimma då lillkillen verkar trivas mes med den, dessutom blev den kvar i tränset efter reflextiden och har inte åkt av fast utrustningen blivit putsad åtskilliga gånger :angel:. Remonten blir han hård i munnen med, hänger i tygeln och har ingen eftergift eller rör ens på bettet. Aachen är helt ok, men det känns onödigt då killen inte gapar, pullar har jag aldrigt haft på honom av den enkla orsaken att jag inte har någon och tycker det är onödigt med utrustning man egentligen inte behöver.
Boooorde egentligen montera bort hela nosgrejen, men snart är det reflextider igen och då behövs den :cool:

Jag använder helst remontnosgrimma("islandsträns"), men har på senaste tiden börjat använda pullargrimmor(känns som om luftvägarna blir mindre tilltryckta?). Använder aldrig "engelsk"/"aachen" däremot.

Jag har nosgrimma för jag tycker att de i tid o otid gapar för mkt för o komma undan arbete. Alla tre hästar är hos tandläkare(Y.R.) en gång om året och har blivit behandlade för sina respektive problem. Det enda problem med nosgrimma var när vår nyinköpta häst visade sår i kinderna då han ridits på just engelsk nosgrimma. Därav att jag inte använder det(använde det inte innan heller då jag vet att det gärna ger sår i kinderna).

Skall jag åka runt i skogen o inte arbeta med hästen så rider jag oftast utan bett, men tar jag bet så tar jag då ingen nosgrimma.

Hej!

Nu använder jag bara repgrimma på min häst, men innan när jag red med bett så red jag utan nosgrimma. Det gjorde jag från att jag hörde att när en häst gapar/gäspar så hjälper det hästen att slappna. Och jag vill absolut att min häst ska kunna vara avslappnad när jag rider, för att förhindra spänningar i muskler o så... Om hästen gapar av någon anledning så skulle jag försöka ta reda på varför istället för att tvinga hästen att inte gapa... Så lite hjälpmedel som möjligt känns bättre för mig- Less is More...:)

För tillfället gör jag det inte - men kan nog komma att göra det. Hon är nyköpt och har inte haft nosgrimma hos tidigare ägare, när hon börjar bråka kan hon dock börja gapa och ha sig så jag funderar på om det kan vara något som behövs. Kommer dock vänta och se tills vi vet var vi har varandra + att jag inte vill chocka henne till en början.

Jag använder aldrig nosgrimma nu förtiden. Tycker inte den fyller någon funktion riktigt.
jag använder crub-strap som både stabiliserar och fördelar trycket från tygeltagen mellan käken och munnen i mycket högre grad än vad en nosgrimma gör.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 597
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 073
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama