Nosgrimma på unghäst

H

Helan

Vad används de olika nosgrimmorna till EGENTLIGEN?
Alltså, vad har de för effekt på hästen, främst den unga hästen i detta fall, och varför börjar man med remontgrimma? ÄR den bättre än exv pullargrimman. Är aachen-grimman för tuff, engelska för lätt?

Spänner man ihop nosen på dem för att de inte ska lära sig att gapa eller för att tränset ska sitta bättre?

Och vad händer med en häst som inte rids med nosgrimma alls, och sedan sätts på en senare i livet?

Och vad skapar de olika nosgrimmorna för förutsättningar för den unga hästen? Spänningar på olika ställen etc?

Denna tråd handlar inte om bett, det är en annan femma, men jag försår att de har ett samband. Kan man använda alla bett till alla nosgrimmor osv?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Remontgrimman är bra för unghästen då den inte lägger något tryck mot tandraderna. Bra då det sker stora förändringar i munnen periodvis.

Jag tycker det går utmärkt att rida även unghäst utan nosgrimma, men rätt spänd gör den ju ingen skada. Att ta på en nosgrimma senare i livet bör inte vara något problem, förutsatt att den inte dras åt för hårt och orsakar smärta.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Att man överhuvudtaget har nosgrimma måste ju fylla en funktion, även om jag inte tycker den är nödvändig. Naturligtvis hindrar den hästen från att gapa i olika grad beroende på utförande och hur man spänner den, även om det kanske inte alltid är den primära orsaken till att den används.

Ni som använder mer nosgrimor än jag får fylla på med fördelar ni upplever.

Spännignar pga nosgrimma har ja inte stor erfarenhet av.
Kanske kan det vara en fördel då hästen inte av egen kraft behöver klämma ihop munnen för att inte gapa? Kanske förebygger spänningar i käken? Har jag inte tänkt på förut. har kanske marginell betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag var på en föreläsning som hölls av en veterinär som är mycket kunnig på häst och han sa att remontgrimma var att föredra på unghästar. Man ska helst rida unghästar på det i alla fall det första året - tror det var sådana saker som tänder inblandade och att kanske inte bli okänsliga i munnen. Kommer inte exakt ihåg.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

på en unghäst rekomenderar jag Remontnosgrimman, rider alla mina yngre hästar på den, ( är att rekomendera)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Spännignar pga nosgrimma har ja inte stor erfarenhet av.
Kanske kan det vara en fördel då hästen inte av egen kraft behöver klämma ihop munnen för att inte gapa? Kanske förebygger spänningar i käken? Har jag inte tänkt på förut. har kanske marginell betydelse.

Eller tvärtom kanske..
De får spänningar pga att de går och försöker få upp munnen hela tiden för att de känner sig instängda i nosgrimman??
Att ha munnen stängd, är inte det helt naturligt för hästen, inte behöver den väl gå och anstränga sig för att hålla den stängd. Har inte tänkt på hur de gör i fritt tillstånd, men inte går dom och gapar/tuggar väl? Förutom när de äter förstås.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Remontgrimman är bra för unghästen då den inte lägger något tryck mot tandraderna. Bra då det sker stora förändringar i munnen periodvis.

Jag tycker det går utmärkt att rida även unghäst utan nosgrimma, men rätt spänd gör den ju ingen skada. Att ta på en nosgrimma senare i livet bör inte vara något problem, förutsatt att den inte dras åt för hårt och orsakar smärta.

Alltså trycker alla andra typer av nosgrimmor på tandraderna?
Det måste ju bero på att man inte lämnar 2 fingrar emellan. Fast jag kan förstå att det skapas ett tryck när hästen försöker att gapa. Det var väl så du menade?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Följdfråga;
Lär sig hästar som inte rids med nosgrimma att gapa när de rids eller behålls munnen stängd ändå?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Remontgrimman är som sagt att rekommendera. Dels för att den inte riskerar att trycka på tandraden lika mycket + att den inte behöver spännas lika hårt för att hindra att hästen gapar.
Jag tycker däremot att det är bra om man kan låta unghästen vara utan, då kan man tydligt se om den tycker något blir problematiskt (tex vargtänder som inte är frambrutna orsakar smärta->hästen gapar).
Som med allt annat; analysera VARFÖR. Varför ska den här hästen ha nosgrimma? Är det nödvändigt? Gapar den bara i ren trots el kan det finnas fysiska orsaker?

Spänningar...ja möjligen om hästen försöker gapa pga av att den känner sig "ihopsnörd" runt munnen. Jag tror det här med gapande unghästar har väldigt mkt med vad man lägger för grund. Ge dem tid att vänja sig (redan innan inridning), låt de gapa och se att det inte hjälper. Att hästen blir bekväm med bettet (för det är ju oftast orsaken) och accepterar det innan man börjar kommunicera genom det.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Följdfråga;
Lär sig hästar som inte rids med nosgrimma att gapa när de rids eller behålls munnen stängd ändå?

Våran unghäst är både inriden och inkörd utan nosgrimma- vi har inga som helst problem med att hon skulle gapa!
Sen finns det ju säkert de individer som lär sig gapa ändå... Men som jag sa innan; det gäller att lägga upp en bra grund, även ur den vinkeln att man vägleder den unga hästen till att bli trygg och mogen.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Det beror väl på hur hårt folk spänner nosgrimmorna, men överhuvudtaget är det orsaken som de flesta brukar ange till varför de föredrar remontnosgrimman (remont=unghäst). Då jag använder nosgrimma uppstår vad jag vet inget nämvärt tryck över tandraderna, men det är ett ganska utbrett fenomen att spänna nosgrimman hårt, gärna med pullbackknäppning. Då kan jag tänka mig att detta kan bli ett problem. Med den inställningen antar jag att man tycker det är nödvändigt att ha en nosgrimma, och då är det väl bättre att den ligger placerad på ett lämpligare sätt för en unghäst med mycket på gång med tänderna.

Men jag tycker inte nosgrimmor ska behöva spännas så att de ger några problem oavsett modell. Kanske finns det andra orsaker till att remontgrimman asnes så lämplig för unghästar? kom gärna med tankar.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Bara en tanke med spänningarna. Tänkte bara på det ökade trycket mot underkäken av tygelkontakten. men som sagt, det är nog försumbart i jämförelse med muskelstyrka när det gäller att tugga foder osv.

Mer spännignar av en hårt spänd nosgrimma som du nämnde tror jag mer på. Det är därför jag sälla överhuvudtaget använder nosgrimma. Tycker inte det är nödvändigt, bara irriterande extra remmar om man inte har en särskild orsak till att den behövs.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

kommer med en till fråga:

Vad tycker ni om bygelnosgrimma?

Tycker ni att det skulle kunna vara ett alternativ till remontgrimma?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Filippa99 syftade nog på den som ser ut som en remont, men har en metallbygel framför bettet på båda sidor. Det sägs att de gör att inte nosgrimma stör bettet. Jag har ingen erfarenhet av den nosgrimman.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Med risk för att få på pälsen av hårdhänta ryttare så måste jag nog ändå delge min åsikt om remmar runt nosen på hästar. De är enbart till för att hästen ej ska gapa om man är för tuff på handen och kan till och med försämra andningen vid hårt arbete. Försök själv att springa en runda med tänderna lätt ihop. På westerntävlingar är det ej tillåtet att "knyta" ihop munnen på sin arbetskamrat.:love:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Med risk för att få på pälsen av hårdhänta ryttare så måste jag nog ändå delge min åsikt om remmar runt nosen på hästar. De är enbart till för att hästen ej ska gapa om man är för tuff på handen och kan till och med försämra andningen vid hårt arbete. Försök själv att springa en runda med tänderna lätt ihop. På westerntävlingar är det ej tillåtet att "knyta" ihop munnen på sin arbetskamrat.:love:


Olika dicipliner har olika åsikt, i vissa får man inte använda nosgrimma, i andra måste man. Personligen skulle jag vlja rida min häst utan tömmar, tåtar och remmar överhuvud taget, det är då man kan snacka om riktig ridning. "Tyvärr" måste jag rida min unghäst på nosgrimma för att få tävla enl TR (tror jag) så därför är det bra att få alla era reaktioner, åsikter och tankar. Vill min hästs bästa, inte spänna för hårt och inte använda nåt som skadar tandrader eller annat.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

NOSGRIMMAN STABILISERAR BETTET!!!!!

Jag rider alltid in med remotgrimma och rakt tränsbett, för maximal stabilitet.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 122
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Asko
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 766
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp