Nosgrimma på unghäst

Sv: Nosgrimma på unghäst

Ha ha ha har tillgång till mer än tillräckligt bra tränare som det är och har tidigare funderat över mkt av det du verkar upptäckt helt nyligen - det är inget nytt ang tänder/nosgrimmor osv, osv...Inte fasen skulle jag vilja visa en unghäst på treårs iförd hack no way... Har för övrigt testat både bosal, bittles.. mm mm och de fyller sin funktion precis som ett väl anpassat bett gör med en rätt anpassad nosgrimma :devil: F.ö så FÅR man inte ens starta på hack i dressyr alls.
Träna på kanske inte ridas vid 3, 4 års testen.:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

*delvis kl*
Jag använder nosgrimmor i ett syfte, att stabilisera bettet och har det som passar var häst bäst.
En unghäst vi har flippade med sitt bett och gapade (hade provat ut bett o detta passade henne bäst) med achennosgrimma. Bytte då till remontnosgrimma och hon lugnade ner sig direkt, blev riktigt fin efter det.

Jag undrar bara med hackamore, det sitter väl ändå över tandraderna? Precis som achennosgrimma? Då går väl ändå den goda tanken borta eftersom den stör på tänderna på unghästar? Skulle inte själv rida en nyligen inriden unghäst på det(särskilt ute), inte utan ett bett alls, särskilt inte om den har mkt energi i kroppen... Det riskerar bara bli en farlig situation där hävstångseffekten inte har någon positiv effekt, tex bockning.

Tycker fortfarande inte att det går att jämföra western och dressyr, det är 2 helt olika grenar. Förutom utrustningsskillnader så är de olika hästtyper, som jag upplevt så sitter inte iheller westernhästar alls på samma sätt på bakbenen och har ett helt annat mål med ridningen.
Lite korta funderingar

Sen vill jag bara fråga dig Anneli varför du "skriker" så mkt? (varför så mkt stora versaler?)
Hackamoren sitter för högt upp om den gnager mot tandraden. Prova att träna din dressyr häst för en FEI ryttare i western, många i Sverige har börjat att träna sin dressyr/hopphästar för att få lite NYA ideer.
Nej, en reining häst sitter mkt mer på bakbenen än en dressyrhäst gjör för att kunna gjöra bra snabba byten, spinna, stoppa .
:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Fick jag inget svar på mitt senaste inlägg :angel: :confused:

Jag tror inte det är något fel på din metod egentligen och tydligen funkar det bra för dig, var glad för det :)
Men bara för att det funkar på din häst betyder det inte att det är en världsrevolutionerande nyhet :angel: Alla hästar och ryttare är olika och man får använda den ridstilen som passar ens gren och hästar bäst.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Men remmen som många ryttare använer under bettet kan man lika gjärna slänga i papperskorgen om man är en shysst ryttare mot sin häst.:idea:

Och varför är den remen dålig för hästen???
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

är det en unghäst som för första gången har bett så sätt på remontgrimma. När din häst slutat så ta av den sen ska din häst inte tugga elr gapa nå mer. om den skulle börja sen i det senare livet så ta reda på vad som är fel och varför den börjar tugga å gapa istället för att dra åt en nosgrimma. hästen börjar ju inte tugga å gapa utan en anledning.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Men remmen som många ryttare använer under bettet kan man lika gjärna slänga i papperskorgen om man är en shysst ryttare mot sin häst.:idea:

Och vad skulle hästen uppleva för positivt utan den remmen?...Vid ridning på snaffle får remmen ej fästas på ett sådant sätt att det kan bli hävstångseffekt.

Ur TR(http://209.85.135.104/search?q=cach...ffle&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=7&client=firefox:
)
§ 15
169 Med Tränsbett (snaffle bit), menas ett bett med runda bettringar (O-
ring), fasta bettringar (Egg-butt) eller D-ringar där ringarna inte får ha större
diameter än 100 mm. Inne i bettringen får ej förekomma någon anordning fäst i
tyglar, huvudlag eller kindkedja som kan ge hävstångseffekt. Mundelen skall vara
av rund, slät, olindad metall. Den får ha släta inläggningar eller vara gummiklädd.
Mundelen skall vara minst 8 mm i diameter 25 mm från kinddelen med ett
gradvis avsmalnande mot mitten. Mundelen får vara två eller tre delar. På ett
tredelat, skall mittendelen, om det är en ring vara 31 mm eller mindre i diameter.
Om mittendelen är platt skall den vara 10-19 mm bred, vara maximalt 50 mm
lång och ligga platt i hästens mun. Det är tillåtet att ha en rem av läder eller
textil, en sk kindrem (curb strap) som ligger under käken, fäst i bettringarna
men då skall den sättas under tyglarnas fästpunkt för att inte ge hävstångseffekt.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Har inte förstått meningen med nosgrimma... Gapar hästen när man rider bör man fråga sig varför den gör det. Det kan vara hästens sätt att visa att något inte står rätt till.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Och vad skulle hästen uppleva för positivt utan den remmen?...Vid ridning på snaffle får remmen ej fästas på ett sådant sätt att det kan bli hävstångseffekt.

Ur TR(http://209.85.135.104/search?q=cach...ffle&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=7&client=firefox:
)
§ 15
169 Med Tränsbett (snaffle bit), menas ett bett med runda bettringar (O-
ring), fasta bettringar (Egg-butt) eller D-ringar där ringarna inte får ha större
diameter än 100 mm. Inne i bettringen får ej förekomma någon anordning fäst i
tyglar, huvudlag eller kindkedja som kan ge hävstångseffekt. Mundelen skall vara
av rund, slät, olindad metall. Den får ha släta inläggningar eller vara gummiklädd.
Mundelen skall vara minst 8 mm i diameter 25 mm från kinddelen med ett
gradvis avsmalnande mot mitten. Mundelen får vara två eller tre delar. På ett
tredelat, skall mittendelen, om det är en ring vara 31 mm eller mindre i diameter.
Om mittendelen är platt skall den vara 10-19 mm bred, vara maximalt 50 mm
lång och ligga platt i hästens mun. Det är tillåtet att ha en rem av läder eller
textil, en sk kindrem (curb strap) som ligger under käken, fäst i bettringarna
men då skall den sättas under tyglarnas fästpunkt för att inte ge hävstångseffekt.
Menar remmen som ligger fast i achengrimman, den som drar ihop mulen och spänns nedanför bettringarna. Det är ingen curbstrapp.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Åhå...ja, då är vi ute på helt olika planhalvor:rofl: ...Då förstår jag vad du menar, och då jag inte är vän av några nosgrimmor alls håller jag med dig;)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

jag har ALDRIG haft nosgrimma på min unghäst. hon går jättefint med munnen stängd ändå..eller tuggar på bettet gör hon ju men ändå. skulle aldrig komma på tanken att ha nosgrimma på henne, har jag inte haft på mina föregående hästar heller. tycker inte den fyller någon meningsfull funktion.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 122
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Asko
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 766
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp