Nosgrimma på unghäst

Sv: Nosgrimma på unghäst

En tanke är att de DUKTIGA tränarna har lärt sig hur hästen ser ut i munnen ovh vilka bett som är bra och med en ggr ser när problemen uppstår utan ATT DRA I GEN MUNNEN. Kan inte din tränare se problem , byt upp dig .

Jag har inga som helst problem.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Nej, det låter ju bra, men jag skulle aldrig sätta på en unghäst ett hackamore. Det är ett ganska skarpt "bett" med hävstångsverkan, även den snälla sorten.
Det ger inga tydliga signaler heller, på en unghäst styr du ju nästan enbart med handen och använder mkt ledande tygeltag, det går inte på ett hack och signalerna blir inte alls lika tydliga om hästen inte kan de andra vändande hjälperna än. Ett vanligt tränsbett, alternativt något mjukt gummibett om de är känsliga tycker jag funkar alldeles utmärkt.

Visst skulle man ju kunna har tex. ett bitless bridle eller liknande då. Men som sagt rider vi ut våra hästar väldigt tidigt i utbildningen, galopperar på framåt ute för att få bra bjudning samt hoppar in dem så smått i terrängen redan efter några veckor.
Det skulle bli lite för skoj och försöka styra och stanna på i princip grimma på livliga, precis inridna unghästar ;)

De hästarna jag har ridit in är känsliga så det räcker ändå...
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

*kl* Att rida bettlöst till de är fyra år..funkar inte mycket om man vill visa på treårs och kvalitén direkt. Hack nej tack, alldeles för skarpt att sätta på en lättpåverkad unghäst. Faktiskt så fyller som nämnts tidigare nosgrimman en funktion och vet man det så kan man också anpassa den samt använda rätt modell beroende på vad man vill få ut av det, vet man det inte så rekommenderar inte jag heller att man ska ha den bättre utan i så fall. Däremot att de ska dras åt så förbaskat är ett senare påfund, på sjuttiotalet tex var de definitivt inte utrustade med pullback knäppning och knappt inte ens dubbelsydda.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Nej, det låter ju bra, men jag skulle aldrig sätta på en unghäst ett hackamore. Det är ett ganska skarpt "bett" med hävstångsverkan, även den snälla sorten.
Det ger inga tydliga signaler heller, på en unghäst styr du ju nästan enbart med handen och använder mkt ledande tygeltag, det går inte på ett hack och signalerna blir inte alls lika tydliga om hästen inte kan de andra vändande hjälperna än. Ett vanligt tränsbett, alternativt något mjukt gummibett om de är känsliga tycker jag funkar alldeles utmärkt.

Visst skulle man ju kunna har tex. ett bitless bridle eller liknande då. Men som sagt rider vi ut våra hästar väldigt tidigt i utbildningen, galopperar på framåt ute för att få bra bjudning samt hoppar in dem så smått i terrängen redan efter några veckor.
Det skulle bli lite för skoj och försöka styra och stanna på i princip grimma på livliga, precis inridna unghästar ;)

De hästarna jag har ridit in är känsliga så det räcker ändå...


Nej, så trodde jag också i början, andra ryttare som varnade för attt den skulle vara skarp (handen är skarp). Hästen kan lära sig ryttarens hjälper (säte, skänkel, mkt halv halter) utan att du rider den framifrån och bak först. Det är alltid bättre att lära dem BAKIFRÅN och fram, utan att du styr den med munnen först. Det går även att ge den ledande tygeltag med hackamoren. Du kommer mkt snabbare fram i utbildningen utan att den behövar spänna sig för bettet i munnen i början. Prova det går bra!!!:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Eh jag tror nog att jag redan fixar det faktiskt hållit på sedan tidigt 70-tal och nästan bara ridit in/ ägt/utbildat unghästar (pga uppfödning bla) du gör som du vill. Men jag rider dressyr inte western dvs hack är inte ens tillåtet. Fräls någon annan.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Eh jag tror nog att jag redan fixar det faktiskt hållit på sedan tidigt 70-tal och nästan bara ridit in/ ägt/utbildat unghästar (pga uppfödning bla) du gör som du vill. Men jag rider dressyr inte western dvs hack är inte ens tillåtet. Fräls någon annan.
Har jag discuterat westernträning?
Nej, vi discuterar nosgrimmor och att träna unghästar bettlöst.
Läs regelboken i kväll när du lägger dig, JO unghästarna FÅR TÄVLAS PÅ HACKAMORE. Plus ett litet tipps sök på internet om unghästars tänder och om när de byts ut och vad nosgrimmor som är FÖR HÅRT SPÄNDA (GAMLA 2 FINGRAR TIPPSET) ger de för SKADOR i kinderna mm. GOOOOOOGLE!!!!!!!:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Eh jag tror nog att jag redan fixar det faktiskt hållit på sedan tidigt 70-tal och nästan bara ridit in/ ägt/utbildat unghästar (pga uppfödning bla) du gör som du vill. Men jag rider dressyr inte western dvs hack är inte ens tillåtet. Fräls någon annan.
70 talet ! dÅ KANSKE LITE mordernare träningstipps hos LANDSLAGSTRÄNARNA..... I DRESSYR KANSKE DU SKULLE BESÖKA EN HELG, FÖR BRA nya tipps!:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Nej, så trodde jag också i början, andra ryttare som varnade för attt den skulle vara skarp (handen är skarp). Hästen kan lära sig ryttarens hjälper (säte, skänkel, mkt halv halter) utan att du rider den framifrån och bak först. Det är alltid bättre att lära dem BAKIFRÅN och fram, utan att du styr den med munnen först. Det går även att ge den ledande tygeltag med hackamoren. Du kommer mkt snabbare fram i utbildningen utan att den behövar spänna sig för bettet i munnen i början. Prova det går bra!!!:idea:

Jag har ridit en unghäst på kapson, det gick bra faktiskt!
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

kl

Om man använder nosgrimman enbart för att stabilisera bettet, så kan man lika bra sätta en rem i bettringarna som hamnar under munen så att säga. Det håller bettet på plats.
Men sen är det väl som så att inom hopp och dressyr så måste man ha nosgrimma på tävling, varke sig det behöv eller ej. Eller har jag fel? Tycker i alla fall det är en knasig regel, varför plocka på hästen mer saker än vad som behövs. Inom western är det däremot förbjudet att använda något som stänger till munen.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Det går inte jämföra reining tex med engelsk dressyr.

Formen på hästen är helt annorlunda. ridstilen är helt annorlunda.

Grundtanken till att man inte har nosgrimma i western är att domarna ska kunna dömma ner hårda händer då de rids på stång.
En westernhäst ska heller inte ställas och böjas. De riktigt duktiga rider med vikt och säte, enbart.Hästen går kanske också på neckreining. Western hästarna arbetar rakar i kroppen än vad en dressyrhäst gör.

Tävlar man dressyr har man utrustning efter den ridstilen

Tävlarm man western har an utrustning för den ridstilen.


Glömde knapplån..
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

kl

Om man använder nosgrimman enbart för att stabilisera bettet, så kan man lika bra sätta en rem i bettringarna som hamnar under munen så att säga. Det håller bettet på plats.
Men sen är det väl som så att inom hopp och dressyr så måste man ha nosgrimma på tävling, varke sig det behöv eller ej. Eller har jag fel? Tycker i alla fall det är en knasig regel, varför plocka på hästen mer saker än vad som behövs. Inom western är det däremot förbjudet att använda något som stänger till munen.
Själv har jag inget emot nosgrimmorna så länge man inte har den fört hårt spänd över bettringarna (då kan den skava tänderna mot insidan av kinderna). Men remmen som många ryttare använer under bettet kan man lika gjärna slänga i papperskorgen om man är en shysst ryttare mot sin häst.:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Det går inte jämföra reining tex med engelsk dressyr.

Formen på hästen är helt annorlunda. ridstilen är helt annorlunda.

Grundtanken till att man inte har nosgrimma i western är att domarna ska kunna dömma ner hårda händer då de rids på stång.
En westernhäst ska heller inte ställas och böjas. De riktigt duktiga rider med vikt och säte, enbart.Hästen går kanske också på neckreining. Western hästarna arbetar rakar i kroppen än vad en dressyrhäst gör.

Tävlar man dressyr har man utrustning efter den ridstilen

Tävlarm man western har an utrustning för den ridstilen.


Glömde knapplån..
Kan inte låta bli att ge lite mer information ang westernridning, det du beskriver stämmer "lite" på tävlingsbanorna. Men på träning tränar man MKT LÖSGÖRANDE arbete. Du ska kunna rida galoppombyten bra på en 4 årig quarter. Då måste öppnor, slutorna, skänkelvikningarna alltid fungera, man ska även kunna rida den kontraställt i ALLA gångarter på rakspår utan att den ramlar i från dig och biter tag i bettet. Tränar de även mkt samlat med kontakt i bettet och då lyffts den även upp i en högre form för att få en bättre bärighet. När bärigheten kommer och bakdelen är med och hästen är mjuk , känsligt som ett gummiband lägger man ner den i en lägre form och då har man westernformen framme, nacke lika högt som manke. Så lata sig det är svårt som ryttare vilken gren man än rider (seriös ridning). Gott -Nytt år på er alla trevliga discuteringstjejjer "killar".:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Givetvis är det alltid skillnad på träning och tävling.

Men för att få en rättvis bedömmnig på olikheterna gick jag efter tävling.
Tävlingsformen är "målet" i min lilla undersökning eller vad man ska säga..
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

70 talet ! dÅ KANSKE LITE mordernare träningstipps hos LANDSLAGSTRÄNARNA..... I DRESSYR KANSKE DU SKULLE BESÖKA EN HELG, FÖR BRA nya tipps!:idea:

Ha ha ha har tillgång till mer än tillräckligt bra tränare som det är och har tidigare funderat över mkt av det du verkar upptäckt helt nyligen - det är inget nytt ang tänder/nosgrimmor osv, osv...Inte fasen skulle jag vilja visa en unghäst på treårs iförd hack no way... Har för övrigt testat både bosal, bittles.. mm mm och de fyller sin funktion precis som ett väl anpassat bett gör med en rätt anpassad nosgrimma :devil: F.ö så FÅR man inte ens starta på hack i dressyr alls.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

*delvis kl*
Jag använder nosgrimmor i ett syfte, att stabilisera bettet och har det som passar var häst bäst.
En unghäst vi har flippade med sitt bett och gapade (hade provat ut bett o detta passade henne bäst) med achennosgrimma. Bytte då till remontnosgrimma och hon lugnade ner sig direkt, blev riktigt fin efter det.

Jag undrar bara med hackamore, det sitter väl ändå över tandraderna? Precis som achennosgrimma? Då går väl ändå den goda tanken borta eftersom den stör på tänderna på unghästar? Skulle inte själv rida en nyligen inriden unghäst på det(särskilt ute), inte utan ett bett alls, särskilt inte om den har mkt energi i kroppen... Det riskerar bara bli en farlig situation där hävstångseffekten inte har någon positiv effekt, tex bockning.

Tycker fortfarande inte att det går att jämföra western och dressyr, det är 2 helt olika grenar. Förutom utrustningsskillnader så är de olika hästtyper, som jag upplevt så sitter inte iheller westernhästar alls på samma sätt på bakbenen och har ett helt annat mål med ridningen.
Lite korta funderingar

Sen vill jag bara fråga dig Anneli varför du "skriker" så mkt? (varför så mkt stora versaler?)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Nej, så trodde jag också i början, andra ryttare som varnade för attt den skulle vara skarp (handen är skarp). Hästen kan lära sig ryttarens hjälper (säte, skänkel, mkt halv halter) utan att du rider den framifrån och bak först. Det är alltid bättre att lära dem BAKIFRÅN och fram, utan att du styr den med munnen först. Det går även att ge den ledande tygeltag med hackamoren. Du kommer mkt snabbare fram i utbildningen utan att den behövar spänna sig för bettet i munnen i början. Prova det går bra!!!:idea:

70 talet ! dÅ KANSKE LITE mordernare träningstipps hos LANDSLAGSTRÄNARNA..... I DRESSYR KANSKE DU SKULLE BESÖKA EN HELG, FÖR BRA nya tipps!

Jag rider för A-tränare i dressyr (hon är till och med landslagstränare, för seniorlaget i fälttävlan) och jag rider alltid hästarna bakifrån och fram.
Vänjer hästen vid bettet gör man ju redan innan man rider in den vid longering och tömkörning så det ska väl inte vara något problem när man börjar rida.

Nej, det går inte att ta ledande tygeltag med ett hack, inte alls på samma sätt som med ett tränsbett. Ett hackamore bygger på hävstångseffekten om det ska funka, hur försiktigt man än tar så blir det det.Och som nån sa så är det svårare att få upp huvudet på en häst som bockar med, de blir lätt att de bara böjer in huvudet.

Varför ska man inte lyssna på de som faktiskt har hållt på sen 70-talet och har all den erfarenheten? Ju mer man håller på med hästar desto mer lär man sig ju:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nosgrimma på unghäst

Glöm inte bort sidepullet som oxå är bra. Klämer inte ihop som hackamoret och leda kan man göra oxå.

Lånade din knapp lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 122
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Asko
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 766
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp