Nosgrimma på unghäst

Sv: Nosgrimma på unghäst

Hästar och speciellt unga hästar "fipplar" gärna med bettet.

Behöver inte beydta att denhar tandproblem eller att bettet är felanpassat, utan de är helt enklet ovana vid bettet och dess verkan.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Min häst är aldrig riden med nosgrimma. Hon tillåts öppna munnen om hon inte gillar att jag tar hårt i bettet. jag får en väldigt tydligt tecken på att jag har gjort fel.

Sitter du å gapar så fort du inte har nåt runt ditt huvud?
brukar din häst springa med öppen mun i hagen?
tror inte att hästen skulle gå med öppen mun bara för att den kan de när den blir riden. Den gör ju inte de när den går i hagen.

Hon har även en förmåga att gå och gäspa och sträcka på halsen åt olika håll. vrida och länga eller hur man ska förklara de. pratade med en kiropraktor eller om de är ET om de hela och h*n sa att de va bra att hon gick och gäspa för att vissa spänningar släppte då. Hon gör de bara när hon känns riktigt avslappnad.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Vill gärna ha nosgrimma på då jag rider in unghästar just för att de kan fippla runt o grejsa med bettet. Remontgrimma om den ligger bra på hästen dvs att tillräckligt med plats finns annars engels nosgrimma utan snokrem. Båda dessa spänns då givetvis så att två fingrar får plats emellan, då kan fortfarande hästen lossa spänningar i käken genom att öppna munnen lite. När sedan hästen förstått det hela är det ju bara att ta av nosgrimman igen. En rätt anpassad och rätt spänd nosgrimma är inget tortyrredskap men att folk måste dra åt dem så förb. visar bara på dålig ridning.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

okej. Ja det känns nog stabilare med nosgrimma, men det känns mer som att nosgrimman "stabiliserar" munnen, som gör att bettet ligger stilla. Behöver inte vara något fel med det.

Rider du alltid på rakt tränsbett på alla hästar?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Följdfråga;
Lär sig hästar som inte rids med nosgrimma att gapa när de rids eller behålls munnen stängd ändå?
En unghäst (ALLA HÄSTAR) ska ridas UTAN nosgrimma, munnen ska INTE stängas igen. Du måste lära dig att läsa av din häst om den börjar att gapa, bita tag i bettet, slänga med huvudet vid förhållningar mm. Vi kan inte sätta på dessa förb... nosgrimmorna för att "trolla" bort problemen som kan uppstå vid träning. Leta upp ett bett som din häst trivs med( då suger den på bettet, inte biter, gapar) och rid med MJUKA händer som gjer eftergiften snabbt när den gjör rätt, och låt en hästtandläkare se över hästens mun kontinuerligt. Nosgrimman kan sitta på för SYNS skull mkt LÖS.:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

En unghäst (ALLA HÄSTAR) ska ridas UTAN nosgrimma, munnen ska INTE stängas igen. Du måste lära dig att läsa av din häst om den börjar att gapa, bita tag i bettet, slänga med huvudet vid förhållningar mm. Vi kan inte sätta på dessa förb... nosgrimmorna för att "trolla" bort problemen som kan uppstå vid träning. Leta upp ett bett som din häst trivs med( då suger den på bettet, inte biter, gapar) och rid med MJUKA händer som gjer eftergiften snabbt när den gjör rätt, och låt en hästtandläkare se över hästens mun kontinuerligt. Nosgrimman kan sitta på för SYNS skull mkt LÖS.:idea:

Vaddå SKA?
Vissa TR kräver att huvudlaget är utrustat med nosgrimma.

Det är upp till var och en och hur hästen fungerar vilken utrustning man använder...
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag och syrran (Heidi maria) har en unghäst. Hon har aldrig ridits med nosgrimma, men om man inte drar i munnen på dem har de ingen anledning att gapa! Det finns säkert hästar som gapar hela tiden, men jag ser ingen som helst anledning att sätta på en nosgrimma på våran häst. Dessutom är hon westernriden och då är det förbjudet med nosgrimma på tävlingarna. Och varför ha nosgrimma när man tränar, när man ändå inte får ha det när man tävlar?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag och syrran (Heidi maria) har en unghäst. Hon har aldrig ridits med nosgrimma, men om man inte drar i munnen på dem har de ingen anledning att gapa! Det finns säkert hästar som gapar hela tiden, men jag ser ingen som helst anledning att sätta på en nosgrimma på våran häst. Dessutom är hon westernriden och då är det förbjudet med nosgrimma på tävlingarna. Och varför ha nosgrimma när man tränar, när man ändå inte får ha det när man tävlar?

Alla tävlar elelr tränar inte western...
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

En unghäst (ALLA HÄSTAR) ska ridas UTAN nosgrimma, .... och hur många unghästar har du ridit in från schratch som säger så?? Du tävlar inte dressyr heller då förstår jag
Har ridit in 8 st, och har lång erfarenhet av dressyrridning och tävling. Öppna upp er lite mer och sitt inte kvar i den gamla medeltida träningen och hanteringen av hästar. Ta en kurs och åk ner till FLYINGE och lär er mer.:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Vaddå SKA?
Vissa TR kräver att huvudlaget är utrustat med nosgrimma.

Det är upp till var och en och hur hästen fungerar vilken utrustning man använder...
Skrev jag inte ATT NOSGRIMMAN KAN SITTA PÅ FÖR SYNS SKULL? Åk på en clinic och lär dig mer!:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Följdfråga;
Lär sig hästar som inte rids med nosgrimma att gapa när de rids eller behålls munnen stängd ändå?

O nej, mina unghästar sitter den mest där för syns skull/tradition:D det där med nosgrimma råder det delade meningar om. Den vanligaste uppfattningen är väl att den ska förhindra hästen från att gapa:confused: Gapar hästen, tycker jag man ska ta reda på orsaken istället för att dra åt en nosgrimma.
Inom westernridnignen är nosgrimma mycket ovanligt, och även förbjudet på tävling :bow: har jag för mig. :smirk:

man bör inte använda nosgrimma (alt ha en löst spänd sådan) - detta pga att det enda den gör är att "kamoflera" ev problem med hästens mun. Nosgrimman skall inte användas för att stänga till hästens mun! Gapar hästen får man istället ta itu med orsaken till detta problem (ryttarens hand/tänderna osv). Samma sak gäller bettet - det bästa bettet är ofta ett vanligt tränsbett. Sätta på hästen något specialbett och/eller kandar för att lättare kontrollera hästen är att börja i fel ände!!

skriver CRAIG STEVENS


http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=274&infogrp_id=9

http://gladahasten.se/plugghasten_05-02.htm
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Har ridit in 8 st, och har lång erfarenhet av dressyrridning och tävling. Öppna upp er lite mer och sitt inte kvar i den gamla medeltida träningen och hanteringen av hästar. Ta en kurs och åk ner till FLYINGE och lär er mer.:idea:

Jag har gått i skola i Flyinge och jobbar i närheten nu, jag har aldrig sett en enda häst där ridas utan nosgrimma? Inte sitter den på bara för syns skull heller
Jag vill inte lägga mig i vad som är rätt eller fel, var och en vet säkert vad som funkar bäst för sina hästar. Bara undrar vem på Flyinge som säger att man inte ska nosgrimman på och varför, de följer det inte själva iaf...

Själv har jag alltid nosgrimma, även på unghästarna eftersom jag tycker det stabiliserar bettet samt att man faktiskt får lite bättre kontroll.
Vi rider ut hästarna så fort de är inridna, då är de inte alltid så jättestabila och kan fara iväg lite då och då. Kan hästen gapa allt vad den kan när man försöker bromsa eller styra då blir det väldigt vingligt och bettet ligger verkligen inte still - hästen vet inte vad man vill. Jag har även bettplattor på ibland också bara för att det ska bli stabilt.
Skulle det vara något problem med munnen eller om hästen inte trivs med bettet märker man ju det ändå fast hästen inte gapar, nosgrimma behöver inte betyda en ryttare med hård okänslig hand :smirk:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

En liten tanke:

KAN det vara så att man har nosgrimma på hästen mest för att den råkar sitta på tränset när man köper det? Kanske tanken aldrig faller en in att ta bort den? :idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

För vissa kan det säkert vara så.


Själv vet jag varför jag använder nosgrimma, och varför just den varianten.


Sedan kan man om man går tillbaka lite i tiden till tidiga 70-talet. Då hade nästan INGA ponnyer nosgrimma överhuvudtaget. Ofta såg man också dessa istadiga lurviga saker ofta gapa, inte vara styrbara samt svårbromsade.

Om det beror på att aveln, ridningen elelr utrustningen förändrats har jag inget konkret vetenskapligt svar på.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

För vissa kan det säkert vara så.


Själv vet jag varför jag använder nosgrimma, och varför just den varianten.


Sedan kan man om man går tillbaka lite i tiden till tidiga 70-talet. Då hade nästan INGA ponnyer nosgrimma överhuvudtaget. Ofta såg man också dessa istadiga lurviga saker ofta gapa, inte vara styrbara samt svårbromsade.

Om det beror på att aveln, ridningen elelr utrustningen förändrats har jag inget konkret vetenskapligt svar på.
En tanke är att de DUKTIGA tränarna har lärt sig hur hästen ser ut i munnen ovh vilka bett som är bra och med en ggr ser när problemen uppstår utan ATT DRA I GEN MUNNEN. Kan inte din tränare se problem , byt upp dig .
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Åker mer än gärna på clinics, men de jag varit på hittills där har hästarna varit utrustade med nosgrimmor...[/QUOTE

Var de lärorika???
Jag menar inte att det är fel med en nosgrimma om den sitter löst och att hästen TRIVS med den.:idea:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag har gått i skola i Flyinge och jobbar i närheten nu, jag har aldrig sett en enda häst där ridas utan nosgrimma? Inte sitter den på bara för syns skull heller
Jag vill inte lägga mig i vad som är rätt eller fel, var och en vet säkert vad som funkar bäst för sina hästar. Bara undrar vem på Flyinge som säger att man inte ska nosgrimman på och varför, de följer det inte själva iaf...

Själv har jag alltid nosgrimma, även på unghästarna eftersom jag tycker det stabiliserar bettet samt att man faktiskt får lite bättre kontroll.
Vi rider ut hästarna så fort de är inridna, då är de inte alltid så jättestabila och kan fara iväg lite då och då. Kan hästen gapa allt vad den kan när man försöker bromsa eller styra då blir det väldigt vingligt och bettet ligger verkligen inte still - hästen vet inte vad man vill. Jag har även bettplattor på ibland också bara för att det ska bli stabilt.
Skulle det vara något problem med munnen eller om hästen inte trivs med bettet märker man ju det ändå fast hästen inte gapar, nosgrimma behöver inte betyda en ryttare med hård okänslig hand :smirk:
Ett bra tipps till dig, rid in unghästar med HACKAMORE då slipper du de här bekymren. Sen när unghästen är klar med all sin tandfällning runt 4 års åldern kan du vänja in de med bra bett. Då har de även hunnit lära sig alla hjälper från ryttarens ben och säte. Känsligheten blir då mkt större i dem. :)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Min häst är aldrig riden med nosgrimma. Hon tillåts öppna munnen om hon inte gillar att jag tar hårt i bettet. jag får en väldigt tydligt tecken på att jag har gjort fel.

Sitter du å gapar så fort du inte har nåt runt ditt huvud?
brukar din häst springa med öppen mun i hagen?
tror inte att hästen skulle gå med öppen mun bara för att den kan de när den blir riden. Den gör ju inte de när den går i hagen.

Hon har även en förmåga att gå och gäspa och sträcka på halsen åt olika håll. vrida och länga eller hur man ska förklara de. pratade med en kiropraktor eller om de är ET om de hela och h*n sa att de va bra att hon gick och gäspa för att vissa spänningar släppte då. Hon gör de bara när hon känns riktigt avslappnad.
Fler för sådana ryttare, hästägare som du . Toppen!!!!!!!:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 122
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Asko
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 766
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp