Nosgrimma på tävling?

I

inza

Är nybörjare på FT o kan inte utläsa av TRR vad det eg är f regler som gäller vid terrängmomentet o hoppningen på tävling.
MÅSTE man ha nosgrimma?
Lillponnyn rids på kimblewick i terräng + hoppning enl rekommendation av tandläkare, men ska ALDRIG ha engelsk nosgrimma.
Annars använder jag alltid bara den engelska just t stångbett. Hur gör jag nu?
Pullarnosgrimma känns inte särskilt snällt! O remonten går förstås bort.
I banhoppning får man ju rida utan nosgrimma. Men i FT??

Hjälp!

Sv: Nosgrimma på tävling?

Du får rida utan, pullar passar ju annars rätt bra till den betslingen och du behöver ju inte spänna den så hårt om du tycker det blir för skarpt

Så jag får rida utan?! :) Du r säker?
I både terräng- o hoppmomentet?
SUPER! :laugh:
Tack!

Så jag får rida utan?! :) Du r säker?
I både terräng- o hoppmomentet?
SUPER! :laugh:
Tack!

Fast att rek att rida utan tycker jag man inte skall göra, skulle du av någon anledning gå omkull så hjälper nosgrimman till att förebygga att käken går av.

Pullargrimma är absolut ingen skarp nosgrimma på något sett, passar ypperligt i terrängen där fria luftvägar är positivt. Du kan ju själv bestämma hur hårt du vill spänna den och för tänderna så passar den utmärkt

Liknande trådar

Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: palle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
E
Fälttävlan Hej fälttävlasnsnissar! :) Efter år av träning och förberedelser har jag nu äntligen fått tummarna loss och anmäld mig till min...
2
Svar
27
· Visningar
3 016
Senast: mammaBerg
·
H
Fälttävlan Ska ev. starta en terräng-tävling med min D-ponny arab den 23:e Agusti. Är helt ny på detta så skulle behöva lite allmänna tips på hur...
Svar
3
· Visningar
1 442
Senast: wickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod