Specialsök är nu två saker, bara för att krångla till det!
Först och främst är det helt enkelt det övergripande begreppet för sök av specifika dofter (och/eller koncentrationer), så nw är en liten del av specialsök. Sedan är det också alltmer en egen sport, typ nw men med andra regler... Men i sammanhanget är alltså polisens och militärens metoder (som mig veterligt inte heller är enhetliga alls) också specialsök.
Men generellt kan man säga att instruktörer som sysslar med specialsök är inriktade mot en typ av träning som fungerar för arbetande hundar, även om de tränar sällskapshundar ibland (eller alltid), medan de som sysslar med nw är inriktade på sporten. Det
finns väldigt, väldigt duktiga nw-instruktörer med! Men sporten kom ju hit från USA, och de träningsmetoder du ratat är sannolikt liknande vad många instruktörer här fått lära sig. Och jag tycker det blir snett från början och sen kroknar det bara alltmer så att säga...
Sporten specialsök (jag skulle önska att det hette något annat för att vara helt ärlig...) liknar nw men har andra banor och framförallt andra kriterier. Sök
arbete premieras, inte fart. Den är ännu inte officiell och reglerna är alltså inte spikade, men överlag tycker jag förslaget är starkt att föredra över nws. Flängandet och gissandet är om inte eliminerat så i alla fall mycket mindre sannolikt, medan det i nw snarare är inbyggt i vad som ofta lärs ut.
Har jag rett upp något eller bara grumlat allt värre?