Nosen i backen...

T

Tveket

Ibland när jag longerar i trav, (och ibland även i skritt) vill min häst gärna gå med nosen nere i marken för att komma undan. Finns det nån hjälptygel som förhindrar att han kommer för långt ner?? Jag vill fortfarande att han ska kunna sänka huvudet och ha rörelsefrihet men nånstans går ju gränsen. Han faller även fram på bogarna när han gör detta. Jag kan se att han arbetar och spänner musklerna i ryggen men han kommer inte inunder sig tillräckligt med bakbenen. Manar jag på honom för att han ska trampa på mer ökar han bara tempot...

Nån som förstår min flummiga förklaring?? Detta har hänt ett par gånger oftast arbetar han jättefint...

För att förtydliga: Jag vill att en ev hjälptygel endast ska inverka om han kommer helt fel med huvudet.

Sv: Nosen i backen...

Tycker det låter konstigt och undrar om en hjälptygel egentligen löser problemet... men löst spända inspänningstyglar borde ju hindra det. Fast kanske ska fästa dem i en grimma eller kapson, kan tänka mig att inspänningen (åtminstonde de jag har sett) väger en del och om de är lösa kan ju det bli obehagligt i hästens mun och försvåra att den slappnar av, länger rygglinjen och jobbar med bakben och buk mer. Om du nu vill ''lösa'' det med hjälptyglar.
Fast lyssna inte för mycket på mig nu, jag har ingen erfarenhet av just det problemet. Istället för att sätta på hjälptyglar kanske du ska ta reda på varför han gör så? Kanske du kan be honom piggna till lite med longerlinan när han sänker sig för lågt.

Sedan kanske du inte borde longera alls utan hellre tömköra elle jobba honom från marken på ett sätt som inte innebär att springa runt på en volt. (Näe..jag är inget fan av vare sig longering eller hjälptyglar:P) Om han jobbar fint i normala fall kanske lite lätt rörelse med longerlinan väcker honom..
Jag tar för givet att du kollat så att han inte har ont någonstans:P

Mitt svar är ännu flummigare än din fråga, men det är allt jag kan komma på. Fast ta mig inte för alvarligt, som sagt gillar jag inte direkt longering eller hjälptyglar och har ingen direkt erfarenhet av vad du beskriver. :)

Ingen som har tips eller åsikter om detta med nosen i backen? Jag tyckte annars att det var lite intressant.. :P

Jag hade använnt gamla herdeliga inspänningstyglar, de hindrar honom även från att sträcka ut halsen så mk. att han kommer ända ner till marken.

*Svarar båda*

Senast detta hände hade jag löst spännda inspänningstyglar. (Väldigt löst spända.) Jag prövade att fästa inspänningen högre och att spänna den mer så att den gjorde mer inverkan. Det resulterade i att han inte gick med nosen i backen men jag tyckte att han inte jobbade lika bra med ryggen... Han kan i och för sig ha blivit spännd eftersom han inte är van vid att inspänningen är spännd. (De få gånger jag använder inspänningstyglar är de väldigt löst spännda) Ska tömköra honom och se om han fortsätter att springa med nosen i backen... Han kanske bara hade en dålig dag också... :smirk:

Tja, brukar det inte hända är det ju inte mycket att hänga upp sig på..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 058
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 964
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar