Norrland= öken för avel

Sv: Norrland= öken för avel

Synd att du inte är intresserad av morganhingstar. Finns en otroligt fin o allround hingst i piteå. Som rids i Western bla, Har sett honom live o han verkar himla charmig o välutbildad i alla grenar i princip.

Att du får skicka ditt "finska kallblod" till finland för betäckning är väl inte så konstigt:smirk: det är ju ingen "jättepoppis" ras utanfört hemlandet. bara en nyfiken fråga-är det tilllåtet att para med tex nordsvensk travare och sedan starta avkomman i kallblodslopp?

Vad det gäller welsh så tycker jag överlag att det är svårt att hitta riktigt bra hingstar:cry: - en av de finaste står ju faktiskt i norrland...fast då talar ju jag om sek B såklart.

Importera en egen hingst från england- inte särskilt dyrt, och där finns fortfarande många riktigt bra linjer kvar...:)

Det är inte tillåtet att korsa in finska kallblod bland svenska/norska kallblodstravare om man sysslar med trav.

Det går ju även att köpa sig en lovande unghingst här i Sverige:idea: welsh alla sekt.
Till skillnad från dig så anser jag att det finns många bra welsh sekt B i Sverige.

Jag vet att vi har lite olika åsikter vad det gäller det ämnet:)

Jag tycker iofs att det finns många ,snygga,trevliga hingstar, men ajg är lite "körd" på benen och vill gärna ha lite grovlek på dessa...

och de hingstar som har det är släkt med mitt sto:crazy: så jag erkänner-jag är nog väldigt färgad, och uttalandet om att det inte finns några bra hingstar var nog lite fel sagt...inga bra hingstar som passar till mitt sto skulle vara mera rätt. ber om ursäkt.

Avelsvärderingstvånget togs bort i år, så det är klart att hingstarna är avelsvärderade. Däremot inte visade och jämförda med andra individer i sin egen ras. Det var det jag menade med visade :) Som stoägare är man ju intresserade av en jämförelse med andra hingstar och inte hingstägarens kanske liiite partiska ord..
Avståndet kan ju ha en viss effekt på att hingstarna där uppe inte visas på Championaten... :angel:
Inom PRE-visningarna ingår visning för hand och ridprov för hingstarna (gångartprov), vilket jag personligen tycker är mycket bra.
/Juvelen

PS! Har nån nåt bra tips om små ridponnyhingstar med ffa bra galopp och hoppteknik i Norrbotten (eller typ närmaste :angel: ) får ni gärna PMa mig!!

ancan skrev:
Jag tycker iofs att det finns många ,snygga,trevliga hingstar, men ajg är lite "körd" på benen och vill gärna ha lite grovlek på dessa...

Jag har en liten welshhingst av B-ponnymått som har 18 i skena... :D

Blue_Jewel skrev:
PS! Har nån nåt bra tips om små ridponnyhingstar med ffa bra galopp och hoppteknik i Norrbotten (eller typ närmaste :angel: ) får ni gärna PMa mig!!

Min lilla welshhingst har bra galopp (8) och bra hoppteknik (9-9). Nu är han ju inte ridponny, och inte bor vi i Norrbotten utan i Västernorrland. Men det var rätt nära...

jag vet...undrar vilken hingst det kan var då;) :love:

lite långt från halland bara:cry:

Druvan skrev:
Skåne var bara ett exempel :). Finns många intressanta hingstar i mellan-Sverige och kring Stockholm också, men Norrland- icke! :angel: Semin är ett MÅSTE om man bor i norra Norrland! Det är synd att en hingstägare inte kan få tillstånd att köra med både fribetäckning OCH semin om intresse fanns :idea:

Det finns ett flertal kalasfina arabhingstar uppe i Norr. De betäcker naturligt också. Det är snart utställning i Umeå. Far dit och titta :p

Var faktiskt och kikade på hemsidan redan förra veckan.. jag är väldigt svag för isabeller och fuxar... :angel:
Mitt ena sto är uppe i "Avelsöken" och ska ev betäckas nästa år. Skulle betäckts här innan hon åkte (med en kanonhingst!) men det fanns ingen stallplats med fölbox :mad: Till nästa år borde det vara fixat, men jag tycker det blir för besvärligt att ta ner henne till honom då. Och då blir det en liten fin hopphingst istället, som ger ponnyavkomma efter henne! Viktig med bra galopp, stark överlinje, bra temp och stor hoppförmåga!!!
Frågan är hur långt man måste åka och hur stor hingsten skall vara till stoet som är ca 153 cm... ?
Bra att veta hur en ev hingst nedärver storlek innan man bestämmer sig antar jag....
/Juvelen

Senast ändrad:

Carrielaine skrev:
Synd att du inte är intresserad av morganhingstar. Finns en otroligt fin o allround hingst i piteå. Som rids i Western bla, Har sett honom live o han verkar himla charmig o välutbildad i alla grenar i princip.

Jo, jag känner till honom och har talat med ägaren tidigare :). Trevlig hingst och bra pris. Kruxet är att det inte räcker med att hingsten är trevlig- den ska matcha stoets för och nackdelar också. Han tillhör tyvärr den mer lågställda typen av morgan och det är precis det jag vill avla bort på mitt halvblodssto... :)

Han kanske är bra på mycket men inte på att bete sig och att få ston känna sig trygga. Dit skickar jag aldrig mitt sto.

Har sett en film där han våldtar ett sto som galopperar och slår, det var ett repotage om hingsten och dess "meriter".
Han får vara hur vacker som helt men ingen jag skickar på stoet.
Eller inga jag skickar stoet till kanske man ska skriva...;)
Någon som har den filmen?

Låter som en otrolig överdrift att en hingst klarar av att betäcka ett sto som galopperar och samtidigt slår när han försöker närma sig. :crazy:

har för mig filmen låg på youtube förut

han uppförde sig verkligen illa och ägarna hade noll kontroll

Fast han kan ju knappast ha lyckats betäcka även om han jagade henne? Nog för att det är illa nog.

Jag har sett den jag med :rofl:

Det är riktigt galet, uppåt väggarna.:crazy:

Fick den på mailen av en annan uppfödare i Piteå, höll på att tappa hakan faktiskt. Han betäcker inte en fullbordad betäckning men galopperar och med frambenen på stoet som kickar och galopperar och ägaren hänger i slutet av grimskaftet :rofl::rofl::rofl:
Men det roligaste var nog att det var en filmsnutt som skulle berätta om hingstens karriär på nån utställning :rofl:

I övrigt ser de ju att ha pli så jag vet inte vad det där var riktigt :rofl:
Ett roligt inslag fast ganska hemskt för stoet kanske ;) ?

*kl* Förresten så har jag fött upp en avkomma e: Califa som blev riktigt fin!
Jag vet inte vart han står nu men som sagt i Stockholmstrakten tror jag.
Bild på honom:
califastor.jpg

Och på avkomman:
zackeokt.jpg

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Fenestra
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 371
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit