Sv: Normalt med svackor?
Fast man bromsar inte med handen, utan med rumpan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stångbettet blir jag väldigt betänksam över, varför i all världen använder du det, på det sätt du gör Inte ens inom AR förespåkas det väl av det skälet
Sen varför sitter du på sadelns bakdel Rider du lätt på bilderna jag fick inte ihop det alls.
Jag tycker Djurjouren har gett dej bra råd. Dra ner samlingsambitionerna och tänk balans, det är svårt nog på en så grön travhäst som har det svårt genom sin exteriör.
Jag tror apropå tidigare inlägg i tråden att den inte alls är på hjälperna nån gång ännu utan det "nästan lata" du skrev om är just att den kryper bakom och är inte ett dugg bättre än när den ångar på.
Tömkör du?
Så lyssna på henne. Du har en jättesöt häst, men inte en helt lätt uppgift! Ta hjälp av nån sån person som kan travare, inte AR-tränare, är ,mitt råd.
Om man måste sitta och blådra i femti meter i skritt innan man får stopp så vidhåller jag min ståndpunkt: då har man grövre problem än att ett stångbett löser det hela. Jag tycker inte att bettet i sig är medicinen. På en så pass framtung häst så blir det ännu värre på stången, det syns på dina bilder, den bara kurvar ihop sig och blir på bogarna tillochmed i skritten.
Jag hade förhållt via sätet primärt istället för handen. det blir inte mindre effekt i fråga om att "bromsa" den genom att som du är inne på, istället bromsa med handen. SNACKA om att hindra dess rörelser om du bromsar primärt med handen. om du tar tillbaks den med sitsen så ger du ju eftergift från att ta tillbaks den så fort den rättar in sig eller hur? precis som du beskriver att du försöker göra med handen.
snarare får du en häst som är rädd för att söka förtroende och stöd på bettet genom att handbromsa primärt. men min stora reservation mot stångbettet du rider på är faktiskt att den blir så ihop böjd och framtung som den visar på bilderna. en sån häst, som inte tar broms ordentligt hade jag i dagsläget hellre ridit lite över tygeln ett tag än att få den så låg och framåt tung i detta skede. du har lättare att få tag i bromsen bak på hästen om den inte tillåts vara så framtung och inböjd i framdelen. Är den högre i fram så kan du i detta skede inverka bättre på att bromsa upp den från bakkärran - där inbromsningen SKALL ske, snarare än via framdelen.
Ang de dåliga dagarna, om du vet redan innan så skulle jag kanske föreslå att du longerar av hästen eller tömkör en stund innan du rider, för att få tag på den lite och få den mer avspänd när du sen rider.
Vi har en skrittmaskin och det är faktiskt mycket avslappnande för en häst att skritta fram där en halvtimme om den verkar lite uppvarvad. Använder det inte så ofta, men borde kanske göra det oftare. Vet inte om du har sån?
Vi har ingen skrittmaskin tyvärr. Men om man ska översätta det till vad som kanske skulle fungera praktiskt - att man så snart man märker att "japp, det här är en dålig dag.." tar sitt pick och pack från ridhuset och går en promenad istället?
Tror iofs inte det är så rogivande eftersom det är mycket att titta på (och lyssna på, maskiner som gräver och sådär) men röra sig lite ute iaf..
Nån dag har jag blivit så less att jag tränsat av och släppt lös honom fast det var när han hade mer överskottsenergi och faktiskt sprang runt och motionerade sig själv, just nu är han mer bekväm av sig och går bara och nosar runt.
Nja det blir inte samma sak, något av det. Har du någon som kan lära dej tömköra? Eller longera och sätt på inspänning efter en stund, faktiskt tror jag att det inte skadar på din häst. Inspänning på ytter, innersidan får du tex genom att dra longerlinan från handen, genom en ring på sidan och sen till munnen. Det blir som lite ledande. Tex.
Sen får du driva hästen framåt med pisken ist fö skänkel.
Inte för länge åt varje håll, men jag tror det kan göra det lättare ett rida efteråt. Självklart tränsbett då. Hästen får gå i ett slags ram i alla fall, utan att du sitter på hela tiden och kämpar
Jag föredrar tömkörning och tror det vore bäst men du skulle kanske behöva hjälpa att lära dej då!
Säkert protesterar nån mot det rådet men på din häst skulle jag göra så. Men du ska alltså rida efteråt, så en idé är att sätta longergjorden på sadeln eller använda sadeln som "longergjord" att fästa inspänningen i och då kan du höja stigbygeln till rätt höjd och använda som "ring" som du drar linan igenom. Funkar bra.
Jag tror tyvärr inte att biljetten till framgång är att skydda den från allt som gör den stressad/tycker är tråkigt/jobbigt. Tyvärr är det ngt man som ryttare ofta måste ta sig igenom. Nyckeln är att få hästen att förstå arbetet och då brukar den även börja tycka det är roligt. Det är få hästar under utbildning som spontant, utan att ha förstått eller blivit van vid övningen, tycker ngt är sådär sprudlande jättekul from scratch.
Jag tycker din häst låter inte fullt så stressad som den kanske visar upp under viss ridning. Det låter som en ganska bekväm herre som har en klar bild av vad han föredrar/ej föredrar snarare.
Faktiskt tror jag han skulle tycka det är tråkigt (alt. stressigt/lite pressat för att det blir nytt, jobb för hand = tråkigt, longering - stressigt). Han reagerar helt annorlunda från marken och har inte alls samma framåtbjudning. Om man inte skrämmer honom vill säga...
Annars hade det säkert varit ett bra råd!
Men du kan inte bara göra det hästen gillar eller nådigt går med på Det är DU som bestämmer jobbet, sen gäller det att göra det på ett sätt som får hästen att komma igång och tycka att det är ok. Annars kan du lika bra direkt släppa den i hagen och låta den gå där, för om hästen avgör vad som är ok och inte så slutar det snart där i alla fall.......
Vissa saker kommer den att var mycket tveksam till eftersom det blir jobbigt, men ska du ha den som ridhäst måste du kanske motivera den till det jobbet, för hästens bästa.
Syftet är dels att få koll över hur den rör sej och dels att komma åt den på ett annat sätt. Samt att få igång den i arbete innan du sätter dej på den och ev få bort det värsta springiga men ändå ha en alert uppvärmd häst