F
flashlight
Sv: Normalt med svackor?
Hästen ska aldrig kännas "lat" Det är inte något positivt.
Frågan är om den nånsin är riktigt alert o lyhörd, utan den är helt enkelt på olika humör och gör som den tycker efter det.
Kanske tröttnar den på allt skrittande? (Har för mej att du skrittar mest, rätta om jag har fel)
Kan du rasta av den före dressyrridning, ta en lösgörande galopp, eller i alla fall tömkör eller longera en stund?
I ridningen bärjar du sen ALLTID med grunder, start stopp, vända, svara framåt o tillbaka. Rid inget annat innan det sitter.
*pekar på bilder lite längre upp i tråden*
Har fått lära mig att de har låsningar om de står för mycket under sig? Måste avlasta...
Den enda logiken jag inte hittar är det där med oregelbundenheten - ena dagen (nästan lat) känslig ängel att rida, visst kan han öka på lite i traven om han hamnar i obalans (oftast pga mig, väldigt känslig för sitsen) men numera är det snarare öka på från halvsakta tempo till "normalt" eller få ett par obalanserade steg. Dom dåliga dagarna söker han snarare en anledning att få dra iväg upplever jag. Han GÖR inte det, håller sig i skinnet bra, börjar småtrava istället för att skritta, går i högre tempo än jag bett om och är inte längre lyhörd för mina önskemål om hur han ska gå. Lite rebellisk och ointresserad av mig skulle man kunna säga.
Det är skitstörigt om inte annat att ha en häst med huvudet i det blå som får för sig att stanna, börja trava "utan lov" av påhittad anledning, knappt är styrbar osv. Även om han inte sticker eller hittar på sånt ofog.
Tänkte du på fysiken eller annan typ av obalans?
Hästen ska aldrig kännas "lat" Det är inte något positivt.
Frågan är om den nånsin är riktigt alert o lyhörd, utan den är helt enkelt på olika humör och gör som den tycker efter det.
Kanske tröttnar den på allt skrittande? (Har för mej att du skrittar mest, rätta om jag har fel)
Kan du rasta av den före dressyrridning, ta en lösgörande galopp, eller i alla fall tömkör eller longera en stund?
I ridningen bärjar du sen ALLTID med grunder, start stopp, vända, svara framåt o tillbaka. Rid inget annat innan det sitter.