Normalt med puls vid skenbenen?

prinsonemmy

Trådstartare
Jag sitter nu med en stor klump i mig, oroar mig för fång. (Kanske inte så konstigt att jag är rädd för det, de hästar som jag känt som vart med om det har fått avlivas pga av det.)

Har hästar normalt puls i skenbenen? När hästen står stilla känner jag lite puls, inte så mycket, men lite. Hovarna är inte varma.

Vore jättejättejättetacksam om jag fick svar på denna fråga!

Sv: Normalt med puls vid skenbenen?

Det är lite individuellt för hur mycket pulsen känns. Man bör vara uppmärksam på ökad/kraftig digitalpuls, dvs puls som känns tydligt och starkt utan att du behöver trycka in fingrarna för att känna.

Pulsen kan kännas i benen utan att det är frågan om fång, men är pulsen kraftig under viloläge så kan man kanske dra öronen åt sig. Tänk på att andra inflammationer eller infektioner, t ex hovböld, också kan ge ökad puls.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 003
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
882
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka