Normalt beteende hos föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 692
B

BertaLotta

Jag har ett stoföl hemma som är född den 19 maj. Hon är otroligt social och nyfiken, ålskar att bli klappad/klid/borstad över hela kroppen, tycker att det är helt OK att lyfta och hålla upp alla benen (givetvis ett i taget...:rofl:), mm. När hon föddes var hon ganska liten (uppskattningsvis ca 90 cm), nu är hon ca 105 cm hög. Är denna tillväxttakt normal? Hon har redan börjat äta kraftfoder ur mammans krubba (har gjort det i över en vecka, började vid knappt 2 veckors ålder). Vet inte hur mycket hon får i sig, men är det normalt/OK?

Detta är min första uppfödning och jag vore mycket tacksam för svar från er duktiga och erfarna uppfödare :bow:

Sv: Normalt beteende hos föl?

Min första (2007) växte också jätte snabbt första månaden, kanske beror på att benen rätar upp sig, dom blir stadigare, musklar sig, går upp i vikt m.m. Min började också äta väldigt fort men har nu 1 månad senare lite svårt med att senorna inte helt och fullt hänger med benen. Sen har hon fått såna där "foder-ränder" på hovarna. Syns klart och tydligt på hennes att dom kom när hon började äta eftersom dom är precis på mitten. Så jag rekomenderar iaf att h*n tar det lite lugnt med maten så att h*n inte får några problem senare, men lite gott att smaka på är ju aldrig fel :d

OK, tack för svaret!

Något tips på hur man begränsar tillgången för fölet (nu försöker jag sysselsätta henne när mamma får mat och än så länge verkar det funka ganska bra - hon är väldigt nyfiken och social!)?

Det låter högst normalt, mina äter alltid med mamman ur krubban. Så om du inte ser uppdrivna kotor eller annat som tyder på för snabbt växande så hade jag inte bekymrat mig.

Det låter högst normalt, mina äter alltid med mamman ur krubban. Så om du inte ser uppdrivna kotor eller annat som tyder på för snabbt växande så hade jag inte bekymrat mig.

:bow::bow:

Tack så mycket för svaret!

Sen att fölet är väldigt socialt och nyfiket tycker jag bara är positivt. Har ett likadant :love::love: Sålänge respekten för människan kvarstår och den inte springer ner dig, bits, sparkas m.m. så är det väl bara att fortsätta som du gör :) Själv så har vi redan kommit över våran första testperiod som var när hon var ca 1 månad gammal då hon testade vad som hände om man bets eller sparkades eller stegrade på en. Efter ett par duster med henne så förstog hon att ajabaja, så fick man inte göra :D:angel:

Ett föl som endast är drygt två veckor gammal bör INTE äta av mammas mat. Ett tips är att höja krubban så fölet inte når upp. Går inte detta så införskaffa en transportkrubba och häng på lämpligt ställe.

Det finns inte tillräcklig tarmflora, hur mycket det skiljer i enzymer vågar jag inte svara på, så att så små föl kan bryta ner kraftfodret, risken är stor att man istället stör den flora som börjar bildas. Dessutom bör den första maten, förutom mjölk, bestå av gräs eller, i sämsta fall, hö. Det rekommenderas att även sätta ev. saltsten eller mineraler oåtkommlig för fölet. Saltet brukar tilltala de små rackarna, med diarré som följd.

Det finns flera stora undersökningar där man påvisat att hästar som har ätit endast gräs och hö under uppväxten inte varit lika utsatta för magproblem av typ magsår senare i livet. Olika typer av sår i magsäck och tarmar uppkommer lättare på föl som äter kraftfoder, de är inte alls varken byggda eller förberedda för detta. Om man har ett hö med bra näringsvärden som utfodras i fri tillgång ska man normalt inte behöve ge annat än mineraler och ev. extra kalk när fölet blivit större och inte diar längre.

Ang. att hantera fölet. Så länge de inte blir för kaxiga utan respekterar människan så är det bara bra att hantera dem, utan att gå till överdrift. Det är ju inte lätt att låta bli när man fått sitt första föl! ;)

Lite råd och info. till en oerfaren fölägare!:)

/Elin

Jodå, det där med att testa gränser känner man ju till...:angel:

Faktum är att jag talade om för henne redan de första dagarna att sparkas inte är OK. Hon är tuff som :devil: och när jag säger till henne så studsar hon förvånat iväg något/några steg för att sedan direkt komma tillbaka och nosa på mig, som om hon undrar vad som hände :rofl: Vad gäller att bitas tycker jag att det är lite svårare. Hon gör det inte speciellt ofta och givetvis accepterar jag inte att hon gör det, men när de sparkas är det lättare att knuffa/smälla till henne eftersom man är bakom liksom. Det jag menar är att jag inte vill att hon ska bli rädd för mig/mina händer, men hon är tuff som sagt så det är nog ingen fara.

Igår var hovslagaren hemma och tittade på henne för första gången. Hon lyfte snällt på hovarna, men tyckte efter 5-10 sekunder att det räckte och ville gå iväg. När hon inte fick det blev hon sur och gjorde en riktig kospark mot hovis (medan han höll i ett framben :eek:). Hovis var dock lugnet själv och efter en stund accepterade hon att det inte var hon som bestämde när det var dags att sätta ner benet :rofl:

Tycker ändå inte att hon har testat sååå himla mycket, så det värsta har jag nog kvar...:smirk:

Jag har nu studerat beteendet ytterligare och jag tror inte att hon får i sig så mycket. Verkar som att det är mest när maten kommer som det är roligt att göra som mamma gör, dvs gå fram till krubban, stoppa ner huvudet (hon når nästan inte), och tugga lite (hon slickar sig mest om munnen). Sedan går hon därifrån. Jag får väl hålla lite koll. I övrigt går de på gräs från ca 8 på morgonen till ca 21-22 på kvällen, så hon äter gräs (igen svårt att bedöma hur mycket hon får i sig, men hon betar). Jag tar in dem på nätterna främst pga att vi tyvärr har ganska mycket knott hos oss. Saltstenen fick jag flytta typ andra dagen, för den var ju :d.

Tack alla för att ni delar med er av era kunskaper och erfarenheter :bow:

Hej!
Mina fölisar brukar vilja pröva äta med mamman redan 1:a veckan. Precis som du skriver så har jag studerat dem noga och det SER UT som om dom äter, men det går mest runt i munnen på dem.
Står och nickar och gapar - konstig smak!

Vad jag däremot har uppmärksammat hos hingstungen var att han stod i hagen och slickade på en och samma sten. Mineralbrist, tänkte jag och satte ner ytterligare en i "fölhöjd". Den var inte intressant - bara stenen som var slät och till synes utan "smak".
Gav honom komplett foderstat via analys, så inga spårämnen tycktes saknas heller...
Höll i sig till avfärd när han var 6 månader.

En annan fölunge var som tusan på mammas bajs - tog hela tuggor och njöt. Det tros bero på att fölis ska få i sig bakteriefloran från mamman.
Det är dock enda ungen jag sett göra så.
De andra kanske "smygåt" på natten ;) Alla friska, krya och normala idag så man kan se olika varianter utan att fölis dör av det ;)

Lycka till
Li

Hej och tack för ditt svar! :bow:

Jag har faktiskt också sett min fölis slicka på en sten i hagen. Inte jättemycket, men kanske ska hålla koll på det med... (måste snart ta tjänstledigt och sitta och titta på fölis dygnet runt ;):p) Låter bra med beteendet kring krubban i alla fall! Jag har sett min fölis äta av mammans purfärska bajs en eller två gånger, när hon var ca 2 veckor, men oroade mig inte för det eftersom jag läst även tidigare att det är helt normalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka