Normalt att sto ''brunstar'' mot andra ston

BernT

Trådstartare
Är det normalt med dräktiga ston som föltuggar och ''halvbrunstar'' mot andra ston? Min häst är hyfsat nyseminerad och än vet vi inte om det finns ngt där men för ett par dagar sedan började hon småskvätta och föltugga men bara när hon ser/nosar på andra ston. Valackerna bryr hon sig inte ett skit om och de ignorerar henne, däremot är de andra stona väldigt intresserade, det är ett jäkla skrikande på dom. Är det tecken på att hon resorberat eller är det bara hormoner som goes crazy i huvudet på henne? Vi fick spruta igång henne, kan det göra att de blir lite knepiga?

Sv: Normalt att sto ''brunstar'' mot andra ston

Om det är för att hon har resorberat eller inte går tyvärr inte att säga förrän det är dags att kolla förstås, men jag har ett sto som går i brunst så fort andra ston brunstar - hon gjorde så i början av dräktigheten och jag har en liten hingstunge i hagen som bevis på att hon trots allt var dräktig fortfarande :)

Hon sprutades dock inte igång så om det kan bero på det vet jag inte. Vilket dygn efter insemination är hon på?

Nä anade det :p Det ser inte ut som riktig brunst utan som att hon verkligen pressar ut det som kommer och det är pyttepytte. Hon är på dygn 12. Skulle egentligen kollas den 15e men dår jag utomlands så det går ju inte. Så den 20e om veterinären kunde ska vi kolla.

Hade en medryttarhäst som var ett halvblodsto, hon hade en hag-granne som var halvblodsto med. När min medryttarhäst brunstade och kom in i hagen, lukta hon på hag-grannen och skvätte. Såg lite kul ut :D , hon var inte dräktig (inte betäckt heller).

Mitt andra sto flemar så fort hon känner lukten av ett brunstande sto, eller att ett annat sto är på väg in i brunst... :) Himla bra skvallerbytta om man har ston som ska betäckas ;)

En del ston som är låga i rang föltuggar och skvätter samtidigt för att visa att de är underlägsna.

En del ston som är låga i rang föltuggar och skvätter samtidigt för att visa att de är underlägsna.
Intressant, tror inte det min fd medryttarhäst gjorde, hagrannen var ungsto och hon 18bast på den tiden. Samtidigt en brunst som inte gick att missa.

fast att den andra hästen var yngre behöver ju inte betyda nåt... det kan vara så mycket. Visa underlägsenhet, visa dominans, presentera sig, ryckas med av bara farten osv... många ston skvätter när de kommer till nya stall t.ex. Det betyder ju inte att de har en äkta brunst förstås...

Precis. De skvätter för att "smälta in i mängden". Brunstiga är de oftast inte, fast ägarna tror det.
"Mitt sto är brunstig så fort vi åker bort..."

nej det hade ju varit praktiskt när man ska betäcka... Fast jag har faktiskt hört en hingstägare säga det till en stoägare som undrade över stoet tysta brunster... "det löser sig, de brukar ju alltid brunsta när de väl kommer till hingsten" :angel:

Intressant, tror inte det min fd medryttarhäst gjorde, hagrannen var ungsto och hon 18bast på den tiden. Samtidigt en brunst som inte gick att missa.

Hag-grannen var ny men minns ståt någon dag innan och min fd m-häst kan vart ranglåg. Men brunsten gick inte missa då inte gick att rida henne alls, hon stannade och så. Hon fick såpas kraftig att hon fick "mensvärk" så hon la sig ner, dem ägde stället hade koll på henne och vana med ston, dessutom hade detta stoet ståt på stallet nästan hela hennes livstid.

Aha, det är inget att bry sig om alltså. Lite underligt bara att hon blivit så harig på sistone. Visst att hon alltid varit ranglåg men nu räcker det med att de andra hästarna tittar på henne så börjar hon föltugga och krypa ihop. Aja, det går nog över. Inte så jättemånga dagar kvar innan vi får veta om det finns ngt i magen heller :)

med andra ord gick din medryttarhäst i brunst helt enkelt :)

BernT ja tyvärr är det ju ingen som kan veta om hon har nåt där inne eller inte, det går som sagt inte att säga utifrån att hon skvätter... även om man så gärna vill försöka tyda minsta tecken ;) Hoppas det går bra och meddela gärna resultatet efter kollen här i tråden!

Det var tyvärr tomt i magen. Lite tråkigt men shit happens, tur i oturen så har jag "bara" lagt 11000 på det, har ju hört om de som lägger x antal tiotusen utan resultat. Som tur är så är ju mitt sto fullt friskt och i tävlingskondis så nu ska hon tävla i höst och våren och sen försöker vi nästa år igen (betydligt tidigare ;)) hon är tokfin att rida nu så jag är iaf glad för det :)

Men fasen vad tråkigt :(

Men bra att du ändå har en plan för henne :) Lycka till nästa år!

Jaa det är skönt att hon är hel och ridbar. Hade nog känts värre om hon var "obrukbar". Men man lär sig av allt, nästa år ska vi börja redan i april/maj, inte slutet av juli ;)

Ston i tävlingskondision brukar tyvärr ha svårare att ta sig.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: andover
·
H
Avel Mitt sto är dräktig ca 90 dygn och har under en längre tid varit mycket "intresserad" av valackerna som står i boxarna bredvid (de delar...
Svar
18
· Visningar
2 395
Senast: thyra
·
Avel Har egentligen ingenting med betäckning/avel att göra min fråga, men den passade bäst här. Treåringen har alltid haft tysta...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka