Normal vilopuls

Glimfeather

Trådstartare
Har funderat lite på det här med normal vilopuls för hundar sedan min veterinär sa att min hunds hjärta slog fint och långsamt. Sökte lite på internet och enigt källor här/där borde den ligga på 70 för en stor hund och 120 för en liten, min är ju mellanstor (23 kg), så 90 kanske vore rimligt?

Så tog jag pulsen på hunden, och fick den till ca 44 slag/min :eek: Det kan väl inte vara rimligt eller? Jag tog om den flera gånger, men fick samma igen. Ska kolla igen med en gång ... Jo, jag fick samma igen, två gånger. Gör jag fel eller, för det kan väl inte stämma? Visst, min hund har bra kondition, det vet jag, men inte ens en hund i elitkondition kan väl ha så låg puls? Eller går den ner väldigt mycket på hundar på natten?

Lugna en orolig Glim :D

Sv: Normal vilopuls

Ingen som vet? Har jag räknat fel på något sätt? Jag kände efter pulsen på innanlåret och räknade den i 15 sekunder och gångrade med fyra.

Kollade igen och nu fick jag den till ungefär 52. Det är fortfarande väldigt lågt.

Runt 38-39 grader. Gick in på nätet och kollade puls hos hund.

Grader? Puls och temp. är inte samma sak.

Som du ser i första inlägget har jag redan kolat på nätet vad normalpulsen brukar vara för hund.

Det jag frågade var om jag har räknat fel på något sätt eftersom min hund har så låg vilopuls.

Han kanske är extremt cool :angel::banana:

Nä, men vem vet. Det kanske varierar från hund till hund, kanske t.o.m. rasrelaterat? Har han olika beroende på om han sover eller om han är vaken? Har du kollat det?

Det här var intressant ;)

Inatt halvsov han väl, kan man säga, nu låg han och vilade efter stallet (vilket förklarar varför den var högre nu!).

Men jag fattar inte hur det kan skilja så mycket. Googlade runt på en massa sidor igår och det stod samma på alla, ca 70 för stora och ca 120 för små.

Vad har era för puls?

Senast ändrad:

Inatt halvsov han väl, kan man säga, nu låg han och vilade efter stallet (vilket förklarar varför den var högre nu!).

Men jag fattar inte hur det kan skilja så mycket. Googlade runt på en massa sidor igår och det stod samma på alla, ca 70 för stora och ca 120 för små.

Vad har era för puls?

Jag har en 6-kilos dvärgschnauzer med en vilopuls på ca 75, vilket är betydligt lägre än vad jag har läst (runt 110 borde hon väl ha ändå..?). Men så länge pulsen är för LÅG är det bara positivt anser jag! =) Kanske är hundarna mer stressade hos veterinären och låter hjärtat ticka iväg lite grann? =P

Du kan vara lugn, och snarare glad för att du har en hund i god kondition :)

Jag jobbade med slädhundar (Alaskan huskies) i somras och dessa hade en vilopuls på ca 40 slag/minut. Liksom människor har vältränade hundar låg vilopuls.

Vad skönt att höra! Då kan jag bara vara glad med andra ord :D Trodde att hälften av vad jag har läst var för lågt, och kanske farligt. Man blir ju så orolig för sin lille älskling :p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka