Normal vikt?

T

Thes69

Vad är det första man ska vara uppmärksam på för att se om hästen tappar/ökar i vikt? Tycker det är jättesvårt att avgöra om vår häst håller vikten. Hon går ute dygnet runt, men pga att hon gärna överåt (enl förra ägaren) har vi låtit henne gå med betesreducerare enl råd från veterinären eftersom vi har "bra" beten. Funderar nu på att släppa henne "lös" några timmar per dag framöver, därför önskar jag tips på vad jag ska hålla koll på för att se så hon inte går upp för mycket av det.

Sv: Normal vikt?

Vi fick med ett måttband när vi köpte hästen, men jag har inte fattat hur man läser av det :o Men iofs räcker det ju kanske med att kolla om det ändrar sig mellan mätningarna :idea: Men det svåra är tycker jag att veta så man mäter på rätt/samma ställe varje gång och hur ofta man ska mäta?

Fast att läsa av det är ju inte så krångligt? Där ändarna möts, där har du ju vikten! Sedan gör det ju inget om vikten stämmer eller inte mot en våg, bara du har koll på ev förändringar. Det är nog inte helt korrekt, men jag brukar mäta där sadelgjorden normalt ligger. Hur ofta du ska mäta är ju svårt att säga, men ett par gånger per vecka kanske?

På vårt band är det massa olika siffror på samma markering, har fått för mig att ena är mankhöjd och det andra är vikt men det är kanske helt åt skogen :o ... ska kolla bättre i morgon och även försöka göra en mätning.

Nåt som är enkelt är ju att känna med handen på magen. Känner du inte revbenen när du trycker lite så är den för tjock, ser du revbenen är en för smal. Det är ju inte heller ett helt pålitligt sätt, men man får iaf. en uppfattning :)

Om man använder ett viktmåttband för att kolla vikten om hästen ökar eller minskar i omfång ska man mäta bara vid sadelgjordsstaden eller ska man tex mäta precis framför länden eller där buken är som tjockast oxå?
Jag har inte tillgång till våg, vilket hade varit det bästa så klart. Och det jag funderade på var om man bara mäter vid sadelgjordsstaden och hästen samtidigt tappar lite ryggmuskler så minskar väl hästen i omfång just där medan själva buken fortfarande kan vara lika stor?

Eller tänker jag helt tokigt nu?

med mitt måttband mäter man precis bakom frambenet , inte som du mäter och nedanför manken.

Men jag ställde en fråga om man inte ska mäta bukomfånget också för att se om det minskar eller inte eller om man bara ska mäta bakom frambenet= sadelgjordsstaden. Är inte det viktigaste vid viktminskning att buken ska minska? Jag mäter inte alls just nu men jag undrar därav alla frågetecken.

Och vad menar du med nedanför manken, mäter du inte runt hela hästen?

Senast ändrad:

Skulle tro att Korven menar bakom manken/där manken övergår i rygg (eller hur man nu ska förklara det). Om man ska mäta någon annanstans än vid ungefär sadelgjordsstaden, det vet jag faktiskt inte.

Ja det kanske blir nedanför manken fast jag skulle nog kallat det bakom manken men det spelar ju ingen roll. Nedåt mot marken, bakåt mot rumpan

Men visst vill man väl att det är buken som ska minska först vid viktminskning? Och det jag har läst ska en överviktig häst bantas långsamt och viktminskning borde synas först på själva bukens omfång, inte vid sadelgjordsstaden. Och då borde man ju mäta där var mitt resonemang men jag kan ha fel.

Senast ändrad:

Buken drar dom ju upp när dom springer men fettet kan dom inte öka o minska på nån timme. Så därför mäts det väl där fettet bara minskar av bantningen.
Min häst ser mycket smalare ut när vi ridit men inte har fettet minskat för det.

Vill man mäta buken så får man väl det också men det anger inte vikten på hästen.

Jo man mäter runt hästen. Finns andra formler också man kan räkna på http://ponnytrav.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3edd0c84-6060-48e1-8676-c63967ad21fd

Senast ändrad:

Buken drar dom ju upp när dom springer men fettet kan dom inte öka o minska på nån timme. Så därför mäts det väl där fettet bara minskar av bantningen.
Min häst ser mycket smalare ut när vi ridit men inte har fettet minskat för det.

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar. Naturligtvis kan de inte minska fettet bara på en timme. Men ska inte buken minska av bantning alls? Och vid bantning bör man väl väga hästen vid samma tidpunkt en gång i vecka tex inte före och efter ett ridpass?

Vill man mäta buken så får man väl det också men det anger inte vikten på hästen

Jag undrade om minskningen, inte själva vikten (men jag var nog lite otydligt där såg jag nu ursäkta), eftersom viktmåttband inte är så tillförlitliga för att få en exakt vikt. Utan just för att se om hästen ändrar sig och om man behöver justera foderstaten. Det talas ju mycket om att en häst inte bör bantas för kraftigt eller tappa för mycket i vikt för fort. Därför undrar jag om det är buken som minskar först vid bantning och om man då inte bör mäta buken också för att inte viktminskningen ska gå för fort?

På ett naturbruksgymnasium kontrollerades viktmåttband som mätte runt sadelgjordstaden, mot våg och det gav otroligt olika utslag. En del hästar hade nästan samma vikt som måttbandet angav men en del hästar kunde diffa på 50 kilo. Det måste väl beror lite på hur hästen ser ut exteriört?

Senast ändrad:

klart att man kan kolla omfånget (inte vikten då så alla e med) på olika ställen tex buken om man vill ha extra koll. Tänka bara på att just gräs innehåller mycket vatten och gör att de blir lite uppsvällda om buken så de första dagarna kan du kanske se en större bukförändring..
Vid denna tidpunt i betet brukar jag dock kolla mer efter tecken på att hästen tappar vikt eftersom näringen nästan är slut nu i gräset..

klart att man kan kolla omfånget (inte vikten då så alla e med) på olika ställen tex buken om man vill ha extra koll. Tänka bara på att just gräs innehåller mycket vatten och gör att de blir lite uppsvällda om buken så de första dagarna kan du kanske se en större bukförändring..
Vid denna tidpunt i betet brukar jag dock kolla mer efter tecken på att hästen tappar vikt eftersom näringen nästan är slut nu i gräset..

Jo jag vet att gräs innehåller mycket vatten. Jag tänkte i första hand på bantning där man verkligen kontrollerar hästen grovfoderintag där hästen alltså inte går på gräs.

Sen vet jag inte riktigt om näringen börjar ta slut nu? Jag putsade min ena hage i juni och sen blev det ju extremtorrt här men nu har det regnat så nu växer gräset så det knakar igen. Det är grönt och frodigt och man ser riktigt hur det blir längre för varje dag. Visst det är väl inte riktigt lika näringsrikt som vårgräset är men bra nära

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka