Normal bajsmängd?

A

Anneli 07

Hur mycket bör en häst som står inne ca: 10 timmar under natten bajsa? Han får ca: 4kg hö i boxen som han mumsar i sig under natten och ca 1 kg krafftfoder som han äter upp när han ställs in i boxen på kvällen.

Han dricker nästan upp en hel hink med vatten (20 liters hink)

Tycker dock han bajsar lite, han bajsar "bara" mellan två och tre högar under hela natten och det är inga stora högar :confused:
Är det för lite? Han är en maxad D-ponny på 21 år, han är pigg och äter alltid som han ska, men har reagerat på att han bajsar lite........dock kissar han nog minst två-tre gånger per natt.....någon som vet om jag bör oroa mig? Bör jag tillföra något i hans mat?

Sv: Normal bajsmängd?

Kanske ska tillägga att han får 3 kg hö på morgonen, 2 kg hö vid lunch och 1 kg hö vid fem-tiden på eftermiddagen, men de målen äter han ute i hagen. Han går in vid 20-21-tiden på kvällen....

Känns ganska normalt, framför allt om han går länge i hagen -han lägger säkert några högar där också. Normalt är att de lägger en hög ett tag efter att de har ätit när tarnmarna i magen har börjat jobba...Rör de på sig i samband med det brukar magen komma igång ännu bättre.

Tycker inte du behöver oroa dig om han inte slutar lägga högar eller konsistensen förändras.

Hästen jag rider tex brukar passa på 2 ggr/ridpass (och självklart måste man stanna och kan absolut inte jobba under tiden...:grin::idea:) och i hagen så det är ganska rent i hans box.

Mina hästar står inne mellan 8-10 timmar över natten. Den ena med fyra kilo hö att mumsa på. Han bajsar 3-4 högar per natt. Den andra med två kilo hö och han bajsar 3-5 högar per natt. Tror det är ganska individuellt. :laugh:

Min haflinger, C-ponny, bajsar mellan 2-5 högar per natt. Det varierar väldigt mycket, ibland kan det vara tre högar, ibland en o.s.v. De passar ju, som de andra sagt, på när de är i hagen. Hennes högar varierar också väldigt mycket i storlek, ibland jättesmå och ibland stora som berg. Det finns de gånger jag fyllt över halva skottkärran med bajs, inget spån...

*kl*

Väldigt individuellt. Min stora (fbl, 162 cm i mkh) gör 4 - 6 högar/natt, får 7-9 kg silage inne. Står inne 8 - 12 h. Ponnyn (welsh, ca 140 cm i mkh, växer) gör lika många högar, men får 4-5 kg silage/natt.

Ibland när jag mockar känns det som de tar in elefanter som sällskap på natten..

Jag tror dock det inte bara spelar roll vad de får INNE, utan ffa vad de ätit under dagen, det kommer ju ut nattetid liksom. Mina får dela på 4 - 5 kg/fodring i hagen, och fodras vintertid var fjärde timme i hagen. Dvs de är utan mat ytterst korta perioder under dagen.

Ojig som man är så la jag märke till att min ponny inte bajsat någon hög när jag kom för att kvällsfodra. Hon låg ned
men reste sig kvickt när hon förstod att det var dags för kvällsmat, pigg och nyfiken. Ligga ned brukar hon göra emellanåt på kvällarna så det tycker jag inte är så konstigt.

Hon hade mumsat i sig allt insläppshö, druckit och mumsade glatt i sig kvällshöet osså och det kurrade och bubblade fin fint i hennes mage. Men då slog mig funderingen hur mycket bajsar de egentligen.

Jag upplever att det kan variera vissa dagar bara några få högar och ibland jättemycket. Jag spinner lite på den här tråden när jag undrar hur kan det bli så olika bajshögar när de får samma mängd mat varje dag? Jag menar det borde ju vara någosånär samma mängd. Speciellt i snötider då det inte finns en massa mat i hagen...

jag tycker det låter normalt.
min stora valack står inne ca 17-08 och äter 3 kg hö vid insläpp samt 6 kg till natten, och bajsar vanlgitvis mellan 2-5 (iofs ganska stora) högar..

Låter normalt. Mitt halvblod står inne mellan 21.00 och 07.00. Han får 6 kg hösilage och bajsar 4-5 högar varje natt. Om jag tar in tidigare (vid mkt dåligt väder), och ger ytterligare ett mål mat inne (3 kg), brukar det bli ytterligare 1-2 högar.

Min gamla d-ponny får 4 kg hö och bajsar ungefär lika mycket.

kl

tänk om man kunde se hur många högar hästen bajsat.... ;)

//minimal med en häst som leker elvisp i boxen och är glad om hon hittar en eller två hela stora högar... ;)

Hur mycket bör en häst som står inne ca: 10 timmar under natten bajsa? Han får ca: 4kg hö i boxen som han mumsar i sig under natten och ca 1 kg krafftfoder som han äter upp när han ställs in i boxen på kvällen.

Han dricker nästan upp en hel hink med vatten (20 liters hink)

Tycker dock han bajsar lite, han bajsar "bara" mellan två och tre högar under hela natten och det är inga stora högar :confused:
Är det för lite? Han är en maxad D-ponny på 21 år, han är pigg och äter alltid som han ska, men har reagerat på att han bajsar lite........dock kissar han nog minst två-tre gånger per natt.....någon som vet om jag bör oroa mig? Bör jag tillföra något i hans mat?

Det är väl ungefär de antal bajshögar som många olika hästar jag har haft också bajsar på nio-tio timmar. En försöker släppa in när jag går och lägger mig och släppa ut så snart jag vaknar för att minimera tiden i box och mängden nedskitning i boxen, pga de står inne så länge att de hinner bli rastlösa, trampa runt och bajsa mer. De äter väl i stort sett samma mängd och dricker så mycket vatten med under den tiden. Sedan ligger de och sover stor del av den tiden - verkar det som.

Hälsning Maja

Tycker det låter normalt :) Har tre islandshästar som får 8-10 kg HS/dag + kraftfoder och de bajsar ~ 3 högar per häst och natt.

Bara för den här tråden räknade jag idag när jag mockade, har ju svarat i tråden tidigare, men jag har tydligen fortfarande elefanter i hästförklädnad =/

D-ponnyn hade gjort nio högar på 11 h, 4 kg silage (blött) + 1 kg halm (ej helt uppätet)..

kl
shit vad lite högar ni har vilken lyx :p har 5 hästar och den som gör minst har ca10 högar och grisen har minst14-15 :p visst dem åker in redan vid 17-18 och ut 6(hingsten) resten kl 8

Min hästar både äter och bajsar som elefanter. De äter ca 23 kg hö om dagen och bajsar (om de står på box) en halv skottkärra var.

//Waern

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 105
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 511
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?