Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@KrullTroll Vad tråkigt med stoet :( (Ursäkta att jag frågar, men varför så sent beräknad fölis? Du behöver inte svara om du inte vill)
Vilka härliga bilder!

Lugnt :)
Det var inte alls meningen då hon dela är 18 år och dels har skador i sina ben.
Men i november flyttade hon till ett stall där det fanns en hingst som efter några veckor tyckte hon var himla snygg och hoppade in till henne. Och hon gillade tydligen honom oxå. :/

Lugnt :)
Det var inte alls meningen då hon dela är 18 år och dels har skador i sina ben.
Men i november flyttade hon till ett stall där det fanns en hingst som efter några veckor tyckte hon var himla snygg och hoppade in till henne. Och hon gillade tydligen honom oxå. :/

Ok, då förstår jag. Hoppas att hon blir återställd.

@Cydonia

Nu är inte mina särskilt smäckra, men du kan ju få en jämförelsebild i alla fall. Här är jag barbacka på den minsta av mina donnor:
Foersta_ridturen_i_Skogsberg-859.jpg

Jag är 174 cm lång och väger 3-siffrigt, på bilden är jag dessutom gravid. Stoet är knappt 150 cm, men med ett sånt pass båldjup att hon sväljer en hel del längd, som synes (på bilden dessutom halvgången i sin dräktighet :p ). Min upplevelse är att det främst är båldjupet som spelar roll och jag har svårt att tro att du får några längdrelaterade problem med den häst du är intresserad av.

Åh, jag beklagar verkligen @KrullTroll, så himla onödigt att det inte ens gick vägen när dräktigheten slitit på henne. :(

Men precis, det är så jag känner..onödigt. :(
Om det ändå skulle sluta så här kunde det väl gjort det tidigt och inte nu när man tom börjat längta efter den där lilla. Ett vackert svart stoföl vart det iaf, men en vit kota bak. Så fruktansvärt fin :cry:

Nu vet jag inte hur längesen det var jag uppdaterade i den här tråden, men ett tag sen gissar jag eftersom jag inte minns. :angel: Läget med mina pållar är i alla fall som följer:

Tubbe & Bisse
10273895_10152274493012831_7575539509958646218_n.jpg

Har gått och latat sig hela sommaren och är fortfarande hingstar. Tubbe har blivit ganska ljudlig av sig när det är ston i närheten, men de är inte krångliga i hantering eller så. Bisse planerar jag att visa fram för domare på något vis under hösten, bara en sista check innan de sen kastreras bägge två.

Cia

1557555_10151902933192831_2020210069_n.jpg

Fortsatte utbildningen i början på året, men sen skadade hon ett öga, fick sys, droppas och donas med. Efter det så återkom fjolårets klåda och vi kunde konstatera att hon har sommareksem. Har varit ett himla pysslande med täcke, smörjning och intagning men hon har i alla fall blivit symtomfri med omvårdnad. Tyvärr innebär ju det här att min förhoppning på henne som framtida avelssto är körd och jag vet inte alls om det går att sälja en eksemhäst. :( Det är ju inte något riv ens efter friska och hela nordsvenskar tänker jag.

Dolly
10258606_10152158568737831_6554235222537199519_o.jpg

Reds och tömkördes lite i våras, men då jag för tillfället är höggravid och överlag har haft en jobbig graviditet lades det på is. Skickade i stället i väg henne på betäckning och hon är konstaterat dräktig med Rykt (W) 1882. :bump:

496.jpg

Längtar dock efter att komma i gång med henne, jag tror hon kommer bli väldigt rolig att arbeta med framöver. Hon har fått ett annat inre lugn än hon haft tidigare.

Tillan
983670_10151474814267831_414869755_n.jpg

Skaffade jag medryttare till eftersom jag helst kör. Medryttaren har ridit för dressyrtränare med lite varierande resultat, arbetsmoralen är tyvärr inte lika hög på bana som i skogen... Men, även här ställde min graviditet till det, vilket har gjort att hon inte hölls i gång ordentligt. Bestämde mig lite sent om siders för att betäcka även henne och hon är konstaterat dräktig med Ene-Blacken 1923.

10371683_10152200306797831_898496366532020672_n.jpg

Tyvärr kom hon hem från hingsten med helt nedslitna hovar och ömmade såklart då hon gick direkt på sulan. Lite har det hunnit växa ut och jag hoppas hovslagaren lyckas sko henne på tisdag, annars måste jag hitta någon annan lösning. Boots kanske? Rida och köra är i alla fall uteslutet. :(

I övrigt så var jag på FNH-dagen i Tingsryd och det var riktigt roligt! Massa spännande uppvisningar och fina hästar, kan verkligen rekommendera er att åka på den om ni har möjligheten! 2015 är den i Dalarna om jag förstått saken rätt.

@Cydonia tror inte alls du behöver oroa dig. Min ena nsv är inte mätt, men ser liten ut jämfört med min ponny som är 146 cm och arabkorsning. Jag är knappt 175.

Kanske inte bästa vinkeln i världshistorien men :p Hon är nog någonstans strax över 140. min pojkvän på närmare 190 red hennes storasyster som ligger strax över 150 och det var varken svajigt eller såg konstigt ut. :)
10546557_278047225720453_1989949284_n.jpg

Nu har vi galopperat runt en bana på 6 hinder hemma, så nu har jag anmält oss till en p&j om 2 veckor. tanken är: bombana. Vi är även anmälda till dressyrträning veckan efter, och numera går alla fyra hovar att lyfta de flesta dagar. Det går framåt, men vi har kommit till en punkt där saker börjar bli "jobbiga", så det blir nog bra att få lite tränarhjälp som kan guida mig igenom träningsupplägg och viloplaneringar.

@Cherarriduracell Vad roligt med p&j :) Heja er!

Jag och L var ute och galopperade idag. Det var himla härligt och blev riktigt svett. Jag trodde att han var trött, men när jag släppte ut honom i hagen snodde han runt och galopperade iväg i full fart. Grundlurad kan man väl säga.

aaaaaaaaaah hon kan inte gå ifrån stallplanen med ryttare på ryggen. dagen har bjudit på inbackande i stall och stegringar. ska prova med sällskap om jag kommer åt, men annars får jag väl gå ett par 100 m innan jag sitter upp, så slipper vi bråka där. annars är hon jättetrevlig att rida ut på, lite fundersam till vissa saker (typ stenar) men är inte svårövertalad. Stället hon bråkar på har flera hästar problem med att passera så det kanske är att ta på sig onödigt mycket problem att försöka komma förbi där. Kanske går el ut i marken? Det ligger mellan två hagar och är en ganska brant nerförsbacke. Vad tror ni? Jag HAR kunnat rida förbi där, för ett par veckor sedan, men då kanske jag gjorde det på en sådan tid att elen var avstängd?

Men on the bright side så fattar hon båda galopperna lika "lätt" nu, tar nästan aldrig vänster i höger varv. det är bra. Däremot måste jag börja vara nogrannare med att fatta för skänkel istället för enbart rösten, tror det gör saker lättare i framtiden. Ute går hon helst i vänster galopp, så det är nog bra om jag försöker galoppera aningens mer i höger varv inomhus?

Introducerade även vattenmatta för ett par dagar sedan. hon var inte lika oberörd som sin bror (som jag planerade rida förbi vattenmattan, men han sög tag i den och hoppade över) utan tyckte det var liiiite obehagligt, men försök nr 2 gick bra och inga bockningar eller bus efteråt. Hon verkar tycka att det är jättekul att hoppa över grejer, trots att jag mest tränar på "nergrävda" hinder nu. En kul liten häst!

Jag hade varit kluven i din sits. Å ena sidan är det ju onödigt att skapa sig problem om hon nu följer med dig när du går med henne, men å andra sidan ska hon väl gå att rida från stallet nån dag. Fast det är nog inte dumt att leda henne hemifrån i alla fall ett tag. Men härligt att det går bra annars och som du säger är det nog bra att galoppera liiite mer till höger på bana, ett tag.

Igår värmde jag och L upp ute och gick sedan in på banan för lite dressyr. Till att börja med var han väldigt tittig ute, allt var jätteviktigt att hålla koll på tydligen. Inne på banan var han fin även om han protesterade lite nån gång när jag bad honom att sträcka ut vänstersidan ordentligt i en högersluta. Han är något kortare i vänstersidan och behöver stretcha lite där. Idag fick han på sig sin tappsko och imorn blir det mer ridning. Om jag orkar kanske jag bär fram något hinder.

Idag har vi hoppat, barbacka! Det gick förvånansvärt bra :) Även om L tyckte att det var lättare att välja de stora distanserna än att samla ihop sig och ta ett galoppsprång till :D Det kommer väl med mer styrka, när han orkar sätta bake under sig ordentligt.

Klart du ska tävla! :)
Ja det var väldigt svårt/nästa omöjligt att nå kuvertet. Tur att Rappe är bra på att stå still i såna lägen :)

Såg bilderna på fb, jättefina!
Kan tänka mig att det var svårt att nå sakerna som skulle flyttas. Vart ju lite höjdskillnad :p
Blir allt mer lockad att träna och ev tävla själv :)

Åh imorrn är det äntligen dags att sitta på min häst igen <3. Det blir bara "åka häst" barbacka, men jag längtar längtar längtar!

Hoppas att allt går fint under igångsättningen nu och att jag hinner börja rida "ordentligt" innan jag blir för stor :).

Vi har nästan bestämt oss för att familjen ska utökas nästa sommar. Sambon vill ha häst och jag funderar på att köpa en till.
Min sambo har dock fastnat för nordsvensken, tänkte höra hur stora nordsvenskar det går att hitta? Han är dock lång (195 cm)
men smal, så det vore ju trevligt att hitta en som är i alla fall 160 cm om det går? Kraftig lipizzanare på 160 cm tar hans längd fint.

Vi har nästan bestämt oss för att familjen ska utökas nästa sommar. Sambon vill ha häst och jag funderar på att köpa en till.
Min sambo har dock fastnat för nordsvensken, tänkte höra hur stora nordsvenskar det går att hitta? Han är dock lång (195 cm)
men smal, så det vore ju trevligt att hitta en som är i alla fall 160 cm om det går? Kraftig lipizzanare på 160 cm tar hans längd fint.

Först av allt. Vad roligt att ni tittar på nordsvensk!

Jag upplever nog att vanligaste mankhöjden ligger någonstans runt 155 cm, med avvikelser både uppåt och nedåt på ca 5 cm. Det borde inte vara omöjligt att hitta en runt 160 cm. Tänk bara på att det då blir en ganska stor och förmodligen stark häst, då rasen är relativt massiv. För ett par veckor sedan fick jag en fråga om min var stor för rasen och han är högst normalstor. I och med massan och att han är ganska högrest fram så blir upplevelsen att det är en stor häst. Rasen har ju ofta en bredd i bringa och över rygg samt ett gott båldjup och det gör att de ofta bär upp längre ryttare bra. Titta på hästar och prova är väl mitt råd.

Lycka till och hoppas att det blir en nordis :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka