Nordsvenska brukshästar i Österrike?

Rosett

Trådstartare
Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne exporterades till Österrike år 2005.
Sen hittade jag nån gammal tråd här på buke där det stod att det finns uppfödning av nordsvenskar där.

Nån som känner till nåt mer om det?

Vet inget om just Österrike, men vet att Litauen importerade en hel drös med nordsvenska brukshästar från Sverige på 60-talet för att stärka sina inhemska raser 😊

Min Zemaituka hade till exempel Klint 1565 i sin stamtavla.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ För strax under ett år sen halkade jag på väg till tvättstugan och tog hela min kroppstyngd på knät för att inte slå omkull helt...
Svar
3
· Visningar
3 103
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama