Nordsvensk hingst -tips?

timotej

Trådstartare
Mitt nordissto är 148 cm och normalgrov och rastypiskt byggd. Hon är en snäll och fin familjehäst som körts och tränats i akademisk ritning. Det senare är hon ingen talang för (det finns nordisar som har lätt för den högre skolan men hon hör inte till ena av dem) eftersom hon är lite osmidig och har ganksa kort och markbundet steg, men hon lär sig saker direkt och gör så gott hon kan! Och jag älskar henne förstås ändå. :D

Jag önskar mig en avkomma med mer driv i steget, mer energi och smidighet som är lite roligare för mig att rida, men vill ändå hålla mig inom den nordsvenska rasen. Jag kan eventuellt tänka mig att kors med en kallblodstravare. Jag kommer att träna avkomman i akademiskt samt använda den till körning på gården. Bor i Småland.

Är det någon som vill ge mig ett tips?
Jag kommer inte att betäcka i år, men det skadar ju inte att planera i god tid...:)
 
Sv: Nordsvensk hingst -tips?

Lite svårt att komma med något förslag när man inte känner till stoets härstamning.
 
Sv: Nordsvensk hingst -tips?

Kan absolut inget om nordsvenskar, men vi hade en hingst på min gymnasieskola som var med på våra körlektioner ibland. Väldigt trevlig och så snygg :love:.

Han står numera i norra Skåne, Hästveda om infon jag har googlat fram stämmer. Det är väl inte så fasligt långt från småländska gränsen väl?

Han heter Zudden och är e. Udd - Pollux

Snor en bild som Fazeem här på buke lagt ut förut, hon var skötare på honom när han stod på skolan!

071.jpg
 
Sv: Nordsvensk hingst -tips?

Nog är det fint men jag tycker inte nordsvenskar ska vara isabeller och liknande :D

Jag betäckte mitt sto med Eloge, mycket trevlig hingst med trevliga ägare. Tyvärr tog hon sig inte.
 
Sv: Nordsvensk hingst -tips?

Isabell och liknande=Brun/fux osv med ljusare man :D

Men hellre flaxfux än isabell, det är inte fint alls på den rasen.
 
Sv: Nordsvensk hingst -tips?

TS:

På Facebook finns en grupp, Nordsvensk brukshäst, med många kunniga människor inom nordsvenskaveln. Du kan ju prova att ställa din fråga där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp