Nordis problem.

N

Nordiiis

Hej. Ronja heter jag och är 16 år. Sköter om ett underbart litet sjuårigt nordis sto som heter Enia :) Men jag behöver lite tips! Hästen är otroligt svår att avmaska. Hon slänger sig så fort sprutan nuddar hennes läpp. Ägaren har försökt att blanda i det i maten men vi tror inte att hon fick i sig det :/ Det ska tydligen finnas ett medel som man ska blanda i maten nån som vet något om det? Hästen är pigg och glad men väldigt mager och omusklad :/ ändå får hon mkt mad och går löst hela dagarna :/ Hon var dock inte mkt tränad innan jag började sköta henne. Vill så gärna få up hullet på henne! Hur ska jag göra? ( Hon är inte vanvårdad på något vis) Tacksam för hjälp!

Sv: Nordis problem.

Jag satte en kofta över huvet på min när han gjorde sådär. Sen gick det bra, det räckte att han såg sprutan så blev han rädd.
Nu många år senare går det bra att ge direkt.

smart med en kofta! det ska jag testa, jag har ett mindre krig varje avmaskning, hasten slanger sig, boxas med frambenen, springer over och ivag och :crazy: varfor har inte jag varit sa pahittig :p

Annars kan man träna bort problemet.. genom att ge den tex äppelmos i gammal avmaskningsspruta som träning.;)
Dvs man lär hästen att det är mumsigt att få spruta i munnen i bland!:p

Avmaskningsmedel smakar väl antagligen ruskigt illa och jag förstår att vissa protesterar.
Vissa hästar kanske också har blivit skrämda av att den fått hård avmaskningsspruta tryckt rätt upp i gommen eller i tungan och tycker att det gör ONT också förutom att det smakar illa!

Jag föredrar att avmaska under lugna former ,är hästen besvärlig/rädd kan jag eller nån annan skrämt den och det är mitt jobb att bygga upp ett förtroende igen.

(Jag är lika mkt emot att lasta hästar med jacka över huvudet,det löser liksom inte grundproblemet.)

Jag menar inte att va nån besserwisser utan vill bara att ni tänker på hur hästen blivit som den blivit.

Ibland kan de sjåpa sig lite också,min store häst hatar också avmaskning men med lite bestämd röst härdar stackarn ut behandlingen.Han brukar få en miniatyrmorot som belöning efter sprutan.:love:

Tänk som hästen tänker ibland,snabba lösningar är inte alltid bästa lösningen i längden.
Risken är stor att en häst som har jacka över huvudet faktiskt i sitt blinda tillstånd råkar slå ner människan av misstag om den får panik.
Bara en liten säkerhetstanke.

Bra inlagg jag tycker du har helt ratt i det du skriver.

Min hast brakar for att han tycker det ar sa otroligt aklig smak:p Sa i borjan som den snalla hast han ar tog han allt i munnen, men sen nangang dar sa han aldrig mer igen hehe...:crazy: Nu gar det inte ens lura med havre, betfor eller nagot. Men avmaskas ska han. Smart med tom spruta ova med lite mumsigt.

Banminth finns att blanda i maten i pulverform.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla tips :D ska prova några av dom nästa gång :) Men hon reser sig närman går med henne också :/ men det gårnog bortmed tiden för vi har ju just lärt känna varandra och hon är inte mkt hanterad på det här viset :) så vi får se hur det går :)

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 464
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 492
I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
3 092
Senast: ironlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25