noppigt skinn på ridbyxor

A

anni0301

Fick ett par helskodda ridbyxor i födelsedagspresent, inköpta på H**ks. kostade runt 600 kr.
Har inte använt dem speciellt mkt, har en treåring så det blir ju inte ridning varje dag. Men nu är skinnet jättenoppigt! :eek:
fel på varan eller kan jag åtgärda det?

Sv: noppigt skinn på ridbyxor

Fick ett par helskodda ridbyxor i födelsedagspresent, inköpta på H**ks. kostade runt 600 kr.
Har inte använt dem speciellt mkt, har en treåring så det blir ju inte ridning varje dag. Men nu är skinnet jättenoppigt! :eek:
fel på varan eller kan jag åtgärda det?

Jag köpte ett par i "fina" ridsportbutiken, Vequi comfort heter de. Vad det nu är för märke? Tyckte de var jättesnygga och sköna. De var varken dyra eller billiga. Ca 700 kr. De är också helskoda med syntetskinn.

Efter EN tvätt var de alldeles jättenoppiga! :mad:

Jag gick tillbaka och klagade. Fick ett par nya, men det hände precis samma sak igen. Jag orkade inte gå tillbaka en gång till.

Riktigt dåligt tycker jag! :devil:

Mina billiga med syntetskinn blir noppiga men dom dyra med riktigt skinn blir inte noppiga.

Hööks har inga ridbyxor med riktigt skinn i skoningen :p

Vilka ridbyxor har riktigt skinn nuförtiden? Tycker det verkar vara på väg att dö ut?

Jag har ett par gamla JA-byxor, vita med helskoning i skinn. Är säkert ca 15-20 år gamla... :D Typ lika länge sedan jag använde dem...

Provade dem faktiskt häromdagen, jag fick på mig dem! Fast de satt rätt tight... :angel:

ett par ridbyxor jag kopte pa hooks blev noppiga och blev sa slitena att man ser igenom skinnet..
jag red i dom i 3 manader.. sa det verkar som om hooks ridbyxor ar av samre kvalitet...

I dagens läge har Kentucky och Horka (på vissa modeller) riktigt skinn i skoningen. Sedan finns det några andra märken men det är för dyrt därför går fler och fler från det *gissning*.

jag har faktisk ett par pikeur som blev noppriga efter första tvätten. :crazy: men ingen av dom andra har blivit det så det var väl otur..

Jag har ett par Mountain Horse som kostade runt 600 kr, köpta på Lyckås Ridsport, helskodda som inte är ett dugg noppriga <3 har haft dem i ett och ett halvt år snart och använda varje vecka. Älskar dem men tyvärr är de lite stora :/

köpte ett par Isolde fr MH i ii början av 2000-talet och de blev mer än noppiga, ytan på skinnet tom korvade sig. Riktigt dåligt. Sen dess har jag undvikit MH.

Har däremot ett par cavallo som använts dagligen i ett år som är perfekta ch även skoridbyxor fr treadstone som varit toppen.

fast jag köpte ett par helskodda ridbyxor från Börjes Tingsryd för mååååånga år sen, för 300 kr, och de är inte ett dugg noppiga trots hård användning och flertalet tvättar....

Ska leta reda på kvittot å kräva ett par nya eller få byta till något annat isf.

Dålig typ av skoning helt enkelt.

Jag minns när jag gick från skinnskott (ÄKTA skinn), till syntet. Första försöket var börjes, skott med clarino tror jag men ska inte svära på det. Underbara ridbyxor, i manchester dessutom, som dock tyvärr blev noppiga i skoningen påå en pisskvart. Vid flitig användning blev skoningen i grenen och på insidan av låren papperstunn.

Mumlade och svor och återgick till Eurostar och äkta skinn ett tag, men provade sen igen med syntetskott. Och det är STOR skillnad på de olika materialen och kvaliten i skoningen.

Nu har jag nästan bara Horka, och den skoningen är dels mjuk och trevlig, inte 'papprig' eller 'plastig' (men det känns det är syntet), men ffa så inte en enda liten pyttenoppa nånstans, eller sliten skoning. Dock tror jag inte de kommer hålla som mina eurostar, som är inne på sitt elfte år, och är blekt i färgen i tyget, men skoningen, den är som ny. Men så är det skinn med.

Så, prova reklamera dem, men tyvärr är det där standardfel vad gäller viss typ av syntetskoning =/

Knappen

Då måste det vara något fel på mej för samtliga mina ridbyxor är noppriga, ÄVEN mina Pikeurbyxor..

Har de samma skoning i alla pikeurmodeller då t ex? Annars kanske det kan bero på det?

Sen beror det nog på anatomi, sits, sadel osv med, hur mkt de 'nöts' i skoningen, därför vissa kan ha märke X utan minsta noppa medan samma märke X för andra blir söndernoppat på en kvart. Man får prova sig fram helt enkelt. Vilket är tragiskt att man ska behöva göra =/

Första försöket var börjes, skott med clarino tror jag men ska inte svära på det. Underbara ridbyxor, i manchester dessutom, som dock tyvärr blev noppiga i skoningen påå en pisskvart. =/

Så blev mina också, fast jag använde mina så gott som varje dag i ca 2 år... Manchestern är fortfarande i nyskick, så nu ska jag "sko om" dom i äkta skinn eller kanske mocka. Underbara byxor!

Va? Hur lyckas du få noppiga Pikeur ridbyxor? :o

mina pikeur är också noppiga, trots att jag ite använt dem så mkt för att de är för stora (!!!)
Mountainhorse, riderscompany etc likaså
alla mina byxor är noppiga!

hade för ett antal år sedan (kanske 5 år sedan de gav "upp") cavallo med skinnskoning. skinnet höll dig fint, men tyget, ojojoj vilka hål jag hade innan de "dog"! :rofl:

bästa ridbyxorna jag haft!!

sen är det allmänt kännt att man inte kan köpa ridbyxor på HÖÖKS såvida man inte rider lätt på ridskola 1gång i veckan ;)
jag har faktiskt 2 ( :eek: ) av de "dyrare" varianterna som jag köpt på rea för sisodär 100-150kr, som används väldigt sparsamt. (använder dem när jag tävlar Hunter = inte så ofta)

Liknande trådar

Utrustning För ca. ½ år sedan köpte jag ett par lite "finare" helskodda ridbyxor. De var från H**ks, en av deras lite mer "exclusiva" modeller...
Svar
4
· Visningar
1 183
Senast: Neko
·
Utrustning Köpte ett par nya ridbyxor förra tisdagen, har använt dem 4 gg och är redan noppiga. Visst, de är inköpta på h**ks, ord pris över 700...
Svar
10
· Visningar
1 273
Senast: Kraxi
·
A
Utrustning För mej varierar det väldigt mycket vad saker och ting "får lov" att kosta. Vissa saker är jag snål med och vill inte att det ska kosta...
2
Svar
25
· Visningar
2 984
Senast: Prinzess
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka