noppigt skinn på ridbyxor

Sv: noppigt skinn på ridbyxor

Så blev mina också, fast jag använde mina så gott som varje dag i ca 2 år... Manchestern är fortfarande i nyskick, så nu ska jag "sko om" dom i äkta skinn eller kanske mocka. Underbara byxor!

En pisskvart i det här fallet var daglig användning i 6 månader.

Samma här ang manchestern, hur fin som helst. Och SKÖNA var de. Jag kollade upp ang sko om, men blev orimligt dyrt så jag köpte nya.

Är machesterridbyxor utrotningshotade förresten? Man ser dem aldrig nu? var ju SUPER kylig höst/vår ju?

Jag håller med fullständigt. Har ett gäng budgetbyxor hängandes för att bara slita på, samtliga från Börjes då jag tycker att de håller bäst kvalitet :eek: för pengarna.

Har haft flera utav paren i många år och slitit dem hårt, lika fina ännu. Modellen kostar ca 300-350 spänn och är faktiskt sköna. De dyrare märkesbyxorna är skönare såklart men Börjes är bättre än Hööks och likvärdiga när det gäller ridbyxor i alla fall!

Mvh Jate Volim

Det finns fort manchester ridbyxor även om man knappt ser dem :p
Pikeurs fleecefodrade ridbyxor är så underbara på vintern annars ;)

På tal om budgetridbyxor så har jag några par som jag köpt i Ull*red.

Ett par med fuskskoning, och två med sadelskärning i tyg med fuskskoning vid knä. De billigaste gav jag 25 kr för... de andra ca 150 kr st.

De har hållt sig fantastiskt bra!!! Både i färg och form. Fuskskoningen har inte en endaste noppa!!! Jämfört med dem jag gav 700 kr för som blev jättenoppiga efter EN tvätt!

Så det stämmer inte alltid att man får vad man betalar för! :D

Tror faktiskt att det är en kvalitetsfråga, tyvärr :( Hade ett par Hööksbrallor tidigare som var en av de dyrare modellerna, men skoningen noppade sig efter ett mycket intensivt dressyrpass med mycket nedsittning. De är ju helt okej som ridbyxor, men det är ju helt klart surt att de inte håller sig tipptopp...

På tal om budgetridbyxor så har jag några par som jag köpt i Ull*red.

Ett par med fuskskoning, och två med sadelskärning i tyg med fuskskoning vid knä. De billigaste gav jag 25 kr för... de andra ca 150 kr st.

De har hållt sig fantastiskt bra!!! Både i färg och form. Fuskskoningen har inte en endaste noppa!!! Jämfört med dem jag gav 700 kr för som blev jättenoppiga efter EN tvätt!

Så det stämmer inte alltid att man får vad man betalar för! :D

Jag har också ridbyxor därifrån som jag är jättenöjd med, två par helskodda utan en ända noppa, och dom är numera mycket välanvända! Gav typ 150 kr för dom, och dom är helt klar dom ridbyxorna jag haft som hållit bäst i skoningen.

Va? Hur lyckas du få noppiga Pikeur ridbyxor? :o

Fråga mej inte.. Har tvättat med mycket lite tvättmedel, utan sköljmedel. Har till och med provat att handtvätta dem i maskin. Efter tre tvättar är de noppriga.. Slår aldig fel! :mad:

jag har som sagt fått noppar på ett enda par. och det är den billigaste lugana, den som är i tjock ganska ostretchig bomull. dom blev noppriga efter första tvätten!! :(

dom andra är jättefina trots att jag användt och tvättat dom mkt.

Man låter bli att stänga kardborren innan man tvättar dom.

Håhånä du! Jag stänger ALLTID kardborren, vänder dem ut och in som det står att man ska göra och tvättar i max 30grader, som det står att man ska göra. Likförbannat ser de ut som de gör.

Du kanske skulle testa sluta vända dom ut och in då för det gör aldrig jag, det står det inget om heller, och har inte ett enda par som är noppiga och jag är nog uppe i sisådär 30 par ridbyxor.

jag vändar alltid ut och in. har bara ett enda par som blivit noppriga så det kan inte bero på det.. har enbart pikeur.

jag tror mer på dålig kvalite på vissa modeller.

Jo, det står faktiskt på den stora lappen att de ska vändas ut och in vid tvätt.

Har pikeur ett ex antal stycken som används dagligen på ca 2-5 hästar och inga är noppiga. Mondega modeller.

Jag pratar inte enbart om Pikeur utan ridbyxor generellt. Jag har bara oskodda Pikeur och i de står det inget om att vända ut och in vad jag kan se.

det blir så med billiga ridbyxor. jag har bara pikeur och eurostar numera och dom har inte en enda noppa.

det blir så med billiga ridbyxor. jag har bara pikeur och eurostar numera och dom har inte en enda noppa.

Delvis knapp

Men hur kommer det sej då att samtliga mina skodda ridbyxor (förutom ett par från gekås skodda med typ galon?) är noppriga?

Frågan är ju egentligen VARFÖR de blir det..
Använder man fel tvättmedel? För lite/för mycket? Flytande/pulver? Sköljmedel/inget sköljmedel.. Frågan är om man ska gå tillbaka till affären och fråga om de vet. Att tvätta för hand har jag ingen som helst lust med.. :cool:

Jag tror inte svaret är i tvätten. Utan i din anatomi och ridstil eller hur man ska säga. HUR kan jag dock inte svara på. Men jag tvättar alla ridbyxor, inkl mina eurostar med äkta skinnskoning på samma 'hemska' sätt:

I maskin, med vanligt tvättmedel. 40 grader vanligt program (dvs inget skontvätt eller liknande). Vanligt sköljmedel, inget 'skinntvättmedel, kavalclean eller så). Centrifugeras med standardcentrifugering. Hängatorkas på torkställning. En bra dag kommer jag ihåg att stänga karborrarna på benen, en dålig dag inte.

Inga noppror förutom vissa märken då om sagt.

Liknande trådar

Utrustning För ca. ½ år sedan köpte jag ett par lite "finare" helskodda ridbyxor. De var från H**ks, en av deras lite mer "exclusiva" modeller...
Svar
4
· Visningar
1 183
Senast: Neko
·
Utrustning Köpte ett par nya ridbyxor förra tisdagen, har använt dem 4 gg och är redan noppiga. Visst, de är inköpta på h**ks, ord pris över 700...
Svar
10
· Visningar
1 273
Senast: Kraxi
·
A
Utrustning För mej varierar det väldigt mycket vad saker och ting "får lov" att kosta. Vissa saker är jag snål med och vill inte att det ska kosta...
2
Svar
25
· Visningar
2 984
Senast: Prinzess
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat