nödutgång i box

Moppa123

Trådstartare
Hjälp!!
Jag satt här och läste och såg att det rekommenderas att man har en nödutgång i stallet. Kan man ha en sådan i en box? isf vilken sorts dörr kan man ha i en box ?
Jag håller på att bygga stall och har boxar längs alla ytterväggar.... :confused:

Sv: nödutgång i box

I boxen har man ju normalt bara en utgång. Däremot är det viktigt att man kan släppa ut hästarna ur stallet exempelvis i bägge ändar av stallgången.

I boxen har man ju normalt bara en utgång. Däremot är det viktigt att man kan släppa ut hästarna ur stallet exempelvis i bägge ändar av stallgången.

jo men jag har ju inte två ändar av min stallgång.
Jag tänkte att man kanske kan ha en ytterdörr i en av boxarna?
Är det ett Krav att man ska ha en nödutgång?

Jag kan inte svara på om det är ett krav eller inte, men betänk om det börjar brinna vid din utgång hur får du då ut hästarna ur stallet utan nödutgång?

ja om du har så många boxar att fler utgångar krävs måste du ha det, annars får du inte byggnadslov..

men ja du kan ha en extra nödutgång i en box, men det svåra ligger däri att ha den säker från hästens sida sett, att den inte ska gå att öppna för hästen men ändå gå att öppna för er inifrån..

ja om du har så många boxar att fler utgångar krävs måste du ha det, annars får du inte byggnadslov..

men ja du kan ha en extra nödutgång i en box, men det svåra ligger däri att ha den säker från hästens sida sett, att den inte ska gå att öppna för hästen men ändå gå att öppna för er inifrån..

Jag har bara 4 boxar, men jag har ingång och stallgång från ena långsidan. boxarna till vänster och hela långsidan där inte jag har sadelkammare.

"ja om du har så många boxar att fler utgångar krävs måste du ha det, annars får du inte byggnadslov.."
Då funderar jag på var går gränsen på antalet boxar för att fler utgångar krävs? jag har försökt att leta på nätet men inte funnit något, så hjälpen uppskattas :)

ja jag vet attd et fanns från djurskyddsmyndigheternas hemsida men nu när den sidan inte finns längre är det faktiskt stört omöjligt att försöka hitta de filer som innehåller basreglerna.. :(

men jag har hittat en anteckning jag gjort och det är minst 2 utgångar på 120 cm bredd när det är 4 boxar.. sedan blir det 3 utgångar när det är ett högre antal (tror det är vid 8 el 10 boxar som man ska ha 3 utg.)

ja jag vet attd et fanns från djurskyddsmyndigheternas hemsida men nu när den sidan inte finns längre är det faktiskt stört omöjligt att försöka hitta de filer som innehåller basreglerna.. :(

men jag har hittat en anteckning jag gjort och det är minst 2 utgångar på 120 cm bredd när det är 4 boxar.. sedan blir det 3 utgångar när det är ett högre antal (tror det är vid 8 el 10 boxar som man ska ha 3 utg.)

Tack snälla du. Då får jag nog ta o sätta in en dörr i någon box då. 120 cm dörrar var iaf bättre än någonstans jag läste 150 cm!
tack igen, jag ska se om jag hittar något på jordbruksverket sida.

ja en regelrätt utrymmningsdörr ska vara 150, men två 120dörrar till 4 hästar bör inte vara något problem att få godkänt..

eller kan du kanske ha en 150dörr (dubbelbladig dörr) vid ingången så kanske du kan få igenom det istället.. du kan alltid ringa din kommuns byggnadsavdelning och rådfråga..

Utrymningsdörrar bör vara 150 cm breda, fritt mått, inte karmmått. Vanliga gångdörrar räcker med 120 cm. Sedan ska det finnas godtagbara förutsättningar att rädda hästarna vid brand och i allmänhet innebär det dubbla utgångar från stallet. Bygglov krävs inte om det är stall på en lantbruksfastighet som räknas som ekonomibyggnad till lantbruk, men på länsstyrelsen ska du kunna få råd. Det är länsstyrelsen som har hand om förprövningen av stall vilket krävs för 5 hästar eller fler.

Antalet utrymninsvägar avgörs inte av antalet djur i stallet men däremot brukar man rekommendera att man aldrig ska ha mer än 20 meter till närmaste dörr.

Vid ombyggnader kan man få smalare mått än 150 cm godkänt, men vid nybyggnad brukar de vara hårdare på måtten.

hmm... jag trodde det var krav på 150cm. Jag har iallafall beställt en brandsäker dörr med måtten 2,2x1,5 för en ganska dyr penning. Sedan har jag ju två stora slagportar också. Branddörren skall vara mellan stallet och foderförrådet. Men det kanske bara är "säker gård" som kräver det? Man blir lite förvirrad i djungeln med regler ;)
//Jezz

hmm... jag trodde det var krav på 150cm. Jag har iallafall beställt en brandsäker dörr med måtten 2,2x1,5 för en ganska dyr penning. Sedan har jag ju två stora slagportar också. Branddörren skall vara mellan stallet och foderförrådet. Men det kanske bara är "säker gård" som kräver det? Man blir lite förvirrad i djungeln med regler ;)
//Jezz

hmm jag är hel förvirrad, jag ska oxå bli säker hästgård har jag tänkt :) men i de papperen såg jag inga mått alls? jag har säkerligen missat det, men var hittade du att det ska vara 150 cm dörr?

Utrymningsdörrar bör vara 150 cm breda, fritt mått, inte karmmått. Vanliga gångdörrar räcker med 120 cm. Sedan ska det finnas godtagbara förutsättningar att rädda hästarna vid brand och i allmänhet innebär det dubbla utgångar från stallet. Bygglov krävs inte om det är stall på en lantbruksfastighet som räknas som ekonomibyggnad till lantbruk, men på länsstyrelsen ska du kunna få råd. Det är länsstyrelsen som har hand om förprövningen av stall vilket krävs för 5 hästar eller fler.

Antalet utrymninsvägar avgörs inte av antalet djur i stallet men däremot brukar man rekommendera att man aldrig ska ha mer än 20 meter till närmaste dörr.

Vid ombyggnader kan man få smalare mått än 150 cm godkänt, men vid nybyggnad brukar de vara hårdare på måtten.

Länsstyrelsen, då ska jag tala med dem TACK. Det är som sagt en jordbruksfastighet så inget bygglov, jag har max 3 m till ytterdörren per box ...

Det är inget problem alls att ha två utgångar i varje box.
Enkelt.
En boxdörr mot stallgången, och en mot utomhus.

Förslagsvis har man en över och en underdörr mot utsidan, då man kan öppna och stänga även från insidan, genom att sträcka armen över kanten, till utsidans skjutregel.

Vill man stänga båda dörrhalvorna, får man stänga överdelen från utsidan.

Är man riktigt fiffig, så provar man att dra hagen intill stallet, så hästen får maximal frihet att gå ut och in i sin box när den behagar, genom att låta "ytterdörren" stå öppen.

På så sätt får den det skydd för insekter den behöver, och använder stallet när det behövs, och är ute resten av tiden.

Detta kräver stora boxar, gärna 4*4 m, så hästarna kan "fösa" ut varandra utan att bråka.

Det är inget problem alls att ha två utgångar i varje box.
Enkelt.
En boxdörr mot stallgången, och en mot utomhus.

Förslagsvis har man en över och en underdörr mot utsidan, då man kan öppna och stänga även från insidan, genom att sträcka armen över kanten, till utsidans skjutregel.

Vill man stänga båda dörrhalvorna, får man stänga överdelen från utsidan.

Är man riktigt fiffig, så provar man att dra hagen intill stallet, så hästen får maximal frihet att gå ut och in i sin box när den behagar, genom att låta "ytterdörren" stå öppen.

På så sätt får den det skydd för insekter den behöver, och använder stallet när det behövs, och är ute resten av tiden.

Detta kräver stora boxar, gärna 4*4 m, så hästarna kan "fösa" ut varandra utan att bråka.

Bra ide :) har du något förslag på var man kan köpa en sådan dörr??
iof kanske man kan plocka bort handtaget på en "vanlig"
dörr o sätta skjutregel på utsidan själv.

Hmm...
Dels hittade jag det i trådar här på Buke, dels ringde jag upp den inspektören som Länsförsäkringar använder sig av för inspektionen sedan, det är han som ska godkänna.
Hade inte det måttet varit nödvändigt, så hade jag använt en större dörr jag köpt begagnad för en tusing.
Denna branddörren kostar 10,000 kr och jag får den om 2 veckor.
Kolla med Länsförsäkringar.
/Jezz

Hmm...
Dels hittade jag det i trådar här på Buke, dels ringde jag upp den inspektören som Länsförsäkringar använder sig av för inspektionen sedan, det är han som ska godkänna.
Hade inte det måttet varit nödvändigt, så hade jag använt en större dörr jag köpt begagnad för en tusing.
Denna branddörren kostar 10,000 kr och jag får den om 2 veckor.
Kolla med Länsförsäkringar.
/Jezz

oh nej, har jag missat något mera nu ... en Nödutgång, måste det vara en branddörr, inte bara en 120 cm utgång ??
det är nog bäst jag hör med länets oxå...

oh nej, har jag missat något mera nu ... en Nödutgång, måste det vara en branddörr, inte bara en 120 cm utgång ??
det är nog bäst jag hör med länets oxå...

Eftersom jag har foderförrådet precis mellan stallet och andra utgången, så var jag tvungen att ha en branddörr där.

Men har du inte foderförråd behövs ingen branddörr.

Jag lurar också på det här med nödutgång utanför varje box.
En brand har ett väldigt snabbt händelseförlopp. Ponera att du har ett par stycken hästar... Nu vet jag inte hur byggnaden ser ut, om alla boxar är längs med samma vägg eller om du har boxar på var sida och en stallgång i mitten...

Men att springa runt stallet och öppna nödutgångarna för ett par hästar, verkar som att man kan förlora dyrbar tid.

Men det bästa du kan göra när du håller på och bygger, om du vill ha en säker hästgård. Ring Länsförsäkringar och fråga vilken inspektör som tillhör dig. Och ställ dina frågor direkt till denne.

//Jezz

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 490
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym