nödutgång i box

Sv: nödutgång i box

Eftersom jag har foderförrådet precis mellan stallet och andra utgången, så var jag tvungen att ha en branddörr där.

Men har du inte foderförråd behövs ingen branddörr.

Jag lurar också på det här med nödutgång utanför varje box.
En brand har ett väldigt snabbt händelseförlopp. Ponera att du har ett par stycken hästar... Nu vet jag inte hur byggnaden ser ut, om alla boxar är längs med samma vägg eller om du har boxar på var sida och en stallgång i mitten...

Men att springa runt stallet och öppna nödutgångarna för ett par hästar, verkar som att man kan förlora dyrbar tid.

Men det bästa du kan göra när du håller på och bygger, om du vill ha en säker hästgård. Ring Länsförsäkringar och fråga vilken inspektör som tillhör dig. Och ställ dina frågor direkt till denne.

//Jezz

tack för tipset ... jag ska kolla det. Nä jag har boxarna längs en vägg o dörrarna ganska nära varandra .... så det bör inte bli så mycket spring... men iof, det beror på ju hur brandförloppet går.. ursh jag hoppas slippa vara med om något sådant :eek:

Bygglov krävs inte om det är stall på en lantbruksfastighet som räknas som ekonomibyggnad till lantbruk.

När jag talade med min kommun om att jag inte skulle behöva bygglov för mitt stall då jag har en lantbruksfastighet, då sa de att det inte stämmer.

Man får bygga 50 kvm utan bygglov, är stallet större än så krävs bygglov.

Men vet inte om det är olika regler i olika kommuner?

Till TS: Ring din kommun och hör om de kräver bygglov.
//Jezz

tack för tipset ... jag ska kolla det. Nä jag har boxarna längs en vägg o dörrarna ganska nära varandra .... så det bör inte bli så mycket spring... men iof, det beror på ju hur brandförloppet går.. ursh jag hoppas slippa vara med om något sådant :eek:

Du menar väl då att du funderar på att göra nödutgångar från samtliga boxar?
För om du bara gör det på en box... och vanliga ingången är övertänd... tänk dig in i situationen, om du ska ta ut den hästen som står i den boxen... Sedan ska du springa in, öppna den boxen, hämta de andra hästarna... som i panik ska in i denna boxen innan de kan nå nödutgången...
Varför kan du inte ha två ingångar till stallet?
//Jezz

När jag talade med min kommun om att jag inte skulle behöva bygglov för mitt stall då jag har en lantbruksfastighet, då sa de att det inte stämmer.

//Jezz

haha jaaa du kommunen... När jag frågade så sa de att jag får bestämma själv. Så då bestämde jag själv :)

Enligt lagen så skulle det inte behövas tack vare jordbruksfastighet o utanför detaljplanerat område osv (inget storlekhinder osv).
Men det finns ju alltid dessa "kanske och om och men" . Men när jag fick skriftligt på att jag får bestämma själv så är ju det ok så långt iaf.

För om du bara gör det på en box... och vanliga ingången är övertänd... tänk dig in i situationen, om du ska ta ut den hästen som står i den boxen... Sedan ska du springa in, öppna den boxen, hämta de andra hästarna... som i panik ska in i denna boxen innan de kan nå nödutgången...
//Jezz

jag har ingång på ena långsidan/stallgången. Direkt till vänster har jag en box, denna sitter granne med nästa box i ett hörn. Sedan har jag två boxar på rad. ( dessa rakt fram när jag kommer in i stallet.)
till vänster har jag sedan inbyggd sadelkammare, efter denna så sitter byggnaden ihop med en gammal byggnad. Så jag har som ingen ledig/tom vägg att bygga ännu en utgång på.
Brinner det i vanliga dörren så får jag väldans problem hur jag än gör... Stallet är inte så stort nämligen.

jag har ingång på ena långsidan/stallgången. Direkt till vänster har jag en box, denna sitter granne med nästa box i ett hörn. Sedan har jag två boxar på rad. ( dessa rakt fram när jag kommer in i stallet.)
till vänster har jag sedan inbyggd sadelkammare, efter denna så sitter byggnaden ihop med en gammal byggnad. Så jag har som ingen ledig/tom vägg att bygga ännu en utgång på.
Brinner det i vanliga dörren så får jag väldans problem hur jag än gör... Stallet är inte så stort nämligen.

Ok, då förstår jag bättre. Låter som du skulle göra nödutgångar från varje box då, för du har boxar på två olika långsidor. Hör med inspektören, han/hon kanske har en jättesmart lösning.
Lycka till iaf. /Jezz

//Jezz

När man har delad "bakdörr" i varje box, har man rejäla vinster att hämta.

* Brandsäkerhetssynpunkt
* Man kan ha övre dörrhalvan öppen så fungerar boxen som utebox med mycket mer frisk luft för hästens andningsvägar och den kan se ut och få ett bättre mindre tråkigt liv.
* Man har möjlighet att ha hästarna på lösdrift om man kopplar hagen till stallet, och låter dörrarna stå öppna.
* Man kan ta in hästarna utifrån och slippa smutsa ner stallgången i onödan.

*Glömde säga att om man har gödselstacken på samma sida som boxarna, är det väldigt enkelt att mocka också, då man mockar ut direkt från varje box och aldrig behöver gå in i stallgången.

* Har man häst/hästar på kortare besök, kan man koppla en bit hage utanför á la hundgård, till varje box, så de även under besöket kan nyttja både box och hage på egen hand.

//Jezz

Olika regler, jag får oxå slå upp vad jag vill utan bygglov på min gård.

ja jag vet attd et fanns från djurskyddsmyndigheternas hemsida men nu när den sidan inte finns längre är det faktiskt stört omöjligt att försöka hitta de filer som innehåller basreglerna.. :(

men jag har hittat en anteckning jag gjort och det är minst 2 utgångar på 120 cm bredd när det är 4 boxar.. sedan blir det 3 utgångar när det är ett högre antal (tror det är vid 8 el 10 boxar som man ska ha 3 utg.)

Här ligger djurskyddsreglerna för häst nu, http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Olika regler, jag får oxå slå upp vad jag vill utan bygglov på min gård.

Man brukar få uppföra ekonomibyggnader på jordbruksfastighet. Ändras användningen krävs emellertid bygglov.

Det kan också finnas särskilda bestämmelser om man bor i ett känsligt område t ex omfattas av strandskydd e d

Ok, då förstår jag bättre. Låter som du skulle göra nödutgångar från varje box då, för du har boxar på två olika långsidor. Hör med inspektören, han/hon kanske har en jättesmart lösning.
Lycka till iaf. /Jezz

Det borde funka. Bättre utrymningsfaktor kan det väl inte bli.
Jag har svårt att tro att det skulle behövas 2 utgångar från stallgången om man bygger på detta sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 490
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar