Sv: nödutgång i box
tack för tipset ... jag ska kolla det. Nä jag har boxarna längs en vägg o dörrarna ganska nära varandra .... så det bör inte bli så mycket spring... men iof, det beror på ju hur brandförloppet går.. ursh jag hoppas slippa vara med om något sådant
Eftersom jag har foderförrådet precis mellan stallet och andra utgången, så var jag tvungen att ha en branddörr där.
Men har du inte foderförråd behövs ingen branddörr.
Jag lurar också på det här med nödutgång utanför varje box.
En brand har ett väldigt snabbt händelseförlopp. Ponera att du har ett par stycken hästar... Nu vet jag inte hur byggnaden ser ut, om alla boxar är längs med samma vägg eller om du har boxar på var sida och en stallgång i mitten...
Men att springa runt stallet och öppna nödutgångarna för ett par hästar, verkar som att man kan förlora dyrbar tid.
Men det bästa du kan göra när du håller på och bygger, om du vill ha en säker hästgård. Ring Länsförsäkringar och fråga vilken inspektör som tillhör dig. Och ställ dina frågor direkt till denne.
//Jezz
tack för tipset ... jag ska kolla det. Nä jag har boxarna längs en vägg o dörrarna ganska nära varandra .... så det bör inte bli så mycket spring... men iof, det beror på ju hur brandförloppet går.. ursh jag hoppas slippa vara med om något sådant