Min irritation kring resturanger ar mer kring hur manga som ar fullbokade, och att det ar mycket svarare an det brukade vara att bara dyka upp pa dorren och kunna fa ett bord!
Gor det svart att planera nagot mer spontant, och for storre grupper (6-8 och mer typ) ar det ofta jattesvart att fa plats om du inte bokar minst 2 veckor i forvag - kanns trakigt, och indikerar till mig att det finns rum for fler resturanger, ekonomiska svarigheter till trots!
Desto viktigare att inte platserna uppehålls av folk som inte har för avsikt att dyka upp...
Jag har varit på många ställen med "no show"-avgift, precis som att min frisör tar betalt om man inte avbokar. Tycker det är helt rimligt, restaurangerna har varit av typen som man bokar veckor eller månader i förväg, och ofta är det mellan 6-24 h i förväg man måste avboka. Det är ju vettigt att ge någon på väntelistan möjlighet att gå dit istället, om man nu inte kommer dyka upp. Restaurangerna ifråga har inte heller jättemånga bord och i regel sittningar på ett par timmar, så om ett sällskap på 5-6 personer inte dyker upp så påverkar det helt klart kvällens planering.
Kan tillägga att det ska mycket till för att jag skulle boka in mig någonstans där de ska ha avbokning mer än ett par dagar i förväg för en vanlig middag. Det är mer vad jag förväntar mig om jag skulle boka en våning på Sjömagasinet...