Njursvikt/njurproblem hos katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare muppadrillo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 7 039
M

muppadrillo

Hej.
Min kisse fick problem i somras. Han har rasat i vikt och nu har han börjat få perioder när han kräks hela tiden!!! Sedan är allt bra en tid och så börjar det om! Han får upp mat och vatten och ibland kommer det bara skum. Han har ingen feber och är inte heller speciellt slö. Han äter gräs så fort han är ute. Blodprovet hos vet visade...UREA: 18,4 CREA: 218
Jag fick beskedet att jag var nog tvungen att ta bort honom men jag skall göra en större undersökning på honom med ultraljud först för att få veta exakt vad detta beror på.
Är det någon som har några goda råd att ge!!!! Han är trots allt bara 3 år!!!!:confused:

Sv: Njursvikt/njurproblem hos katt

Jag tror detta är felplacerat och bör ligga under "kattavdelningen".

Hur länge ska katten behöva må så här innan du gör något!? Hur länge ska den behöva vänta på undersökning?
Jag hoppas på det bästa för honom!

Jag förstår inte riktigt, har katten magrat ända sen i somras, men du sökte inte vet förrän nu när han började kräkas hela tiden, och det efter han gjort det ett par perioder???

Katter har tyvärr rätt lätt drabbas av njurproblem, och iaf enligt min vet så är det en 'ung' katt är det oftast idiopatiskt eller 'medfött'. Dock bra ide göra en utökad undersökning för att se så det inte beror på något annat. Men varför är inte UL redan gjort? Har du inte fått några kostråd?

Min hane rasade i vikt, på en vecka förlorade han massvis i vikt, läskigt snabbt. Nu minns jag inte hans provsvar men har för mig de var ungefär i nivå med din kisses. Dvs förhöjda men långt ifrån rakethöga. Han kom hem från vet med medicinskt foder, och efter att par veckor på det började han gå upp, även om han fortfarande är för smal. På ÅB 3 v senare så lagt på sig vikt igen, men inte allt, njurvärdena bättre men inte bra. Slutsats kronisk njursvikt som svarar bra på kostbehandling. Han ligger bredvid mig och sover gott just nu, långt ifrån en avlivning sålänge han fortsätter och må bra, men kommer ju få äta dietfodret resten av livet.

Tillägg: Kollade provsvaren krea 215 och urea 11,9

Ja, jag förstår att detta hamnade på fel ställe! Det var det första jag skrev här på bukefalos. Ska bättra mej genast:)

Jag har nu flyttat tråden från Bukefalos-hjälp hit till Katt

Har inte katten undersökts ordentligt för orsaken till de höga njurvärdena än? Det är ovanligt att så unga katter får problem med njurarna. Katten borde ha ultraljudats i direkt anslutning till att provsvaren fåtts. Kollades den för infektioner? Vad ligger fosforvärdet på?

Det kan ju handla om en infektion, medfödd defekt på njurarna, ärftlig sjukdom (tex. PKD), förgiftning... vad som helst. Katten måste utredas ordentligt.

Med de här symtomen är nog njurinsuffiensen viktigare än orsaken!
Antingen gör man en utredning omedelbart eller så avlivar man katten omedelbart.
PL

Självklart men eftersom katten inte är avlivad utgår jag ifrån att ägaren vill behålla katten vid liv och då behöver den behandlas och utredas. Jag är förvånad över att katten inte blivit utredd än.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
849
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 278
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve