Nisch på turridning?

L

Lokesmatte

Hej alla,
går sedan ett par år tillbaka i tanken att starta turridning..
Har som de flesta andra kunskap, bra hästar, fina ridvägar....men inget som skiljer sig!
Vad fattas?
Snälla alla tips mottages tacksamt!
mvh Anna

Sv: Nisch på turridning?

God mat? Något att göra för såna som följer med och inte vill/kan rida?

andra hästraser än islandshästar?
jag hade gärna åkt på turridning på andra raser än islandshästar :)

Om det är en tur som inkluderar mat/fika eller både och så tycker jag att det är viktigt med såklart god mat och fika :)

Men även att det är rejäla portioner, de ggr jag varit på turridning när mat skall ingå så har det varit miniportioner och jag blir HUNGRIG av att vare ute i flera timmar.
Varken jag eller sambon min äter speciellt mycket men numera beställer vi dubbel portion när vi åker iväg på turridning där mat ingår för är jag hungrig blir jag en :devil:
Och är det fika så för guds skull, BAKA SJÄLV!
Det finns inget tråkigare än när det är kakor från storförpackning typ "10 kakburkar för 50kr" och någon seg torr bulle till.. BLÄÄÄÄ

Något som även flera turridnings arrangörer har problem med är att anpassa maten efter årstid väder och vind.
Är det tex +30 grader varmt är man inte jättesugen på något varmt och tungt att äta och är det 5+ fuktigt, snålblåst och regnet hänger i luften ja då vill man ha VARM mat och ingen fånig iskall pastasallad från igår...

Jag och sambon min tycker att det är jättekul med turridningar med olika teman.
Western är roligt men många har det och det börjar bli lite uttjatat.
Medeltidstema är också roligt, var en gång på en turridning där det kändes som att resa bakåt i tiden :)
Redan på stallplan fick man känslan av förr i tiden, stallet, inredning, utrustning till hästarna, personalens kläder ja allt hade liksom gammeldags medeltidstema. Bara fina naturmaterial och så.
Självklart fanns det moderna faciliteter som vatten och toalett mm men det var också i gammal stil.
Sen under själva ridturen så var det som en guidad tur där de berättade om bygden vad det hade varit på olika ställen, vad som var känt för vad och vad de användes till nu osv.
Det var nog den bästa turridningen jag någonsin varit på! :love:
Synd att de har lagt ned :(
Annars hade jag nog åkt dit minst 1 gång om året..
Så om du bor i ett område med mycket historia så kanske du kan hitta på något liknande?
Just grejen att ha som en guidad tur blandat med ridning och mys på underbara ridvägar gjorde det till så mycket mer än bara en vanlig tur.

Oj vad långt det blev..
Men det var iaf några saker som jag kom på att saknar eller gillar när jag åker iväg på turridning :)

Låt nybörjarna rida islänning någon annanstans och satsa på ridhästar och snabbare tempo som passar folk som kan rida men kanske inte har tid och möjlighet att hålla häst själva eller som red som unga.

Låt nybörjarna rida islänning någon annanstans och satsa på ridhästar och snabbare tempo som passar folk som kan rida men kanske inte har tid och möjlighet att hålla häst själva eller som red som unga.

Det tycker jag också! En annan sak som jag tycker är trevligt är att själv få göra iordning hästen, helst också hämta från hagen. För de vana ryttarna är man ute efter hela hästupplevelsen, oftast. Att man får tid på sig att borsta och gosa, även efter ridningen :)

Hej alla,
går sedan ett par år tillbaka i tanken att starta turridning..
Har som de flesta andra kunskap, bra hästar, fina ridvägar....men inget som skiljer sig!
Vad fattas?
Snälla alla tips mottages tacksamt!
mvh Anna

Familjetema, ridturer som passar familjen, med allt från små barn (dock så stora att dom kan rida själv) upp till farmor....med anpassade hästar med allt från shettis till storhäst
Och gärna några viktbärande hästar så de tyngre ryttarna också kan hänga med:)

Hej!

Maten är väldigt viktig, att som andra har skrivit köpa billiga kakor och torra bullar är ett big nono! Samma är snabbkaffe, kör på kokkaffe, det uppskattas.

Sen är guidens kunskaper viktiga, det gäller allt ifrån hästar, människor och trakten som du/ni rider i. Har du något speciellt i naturen? Nån gammal sägen? Endel som åker på turridning vill inte alltid prata häst, utan där får man istället konversera om allt möjligt.

Jag har en hel tur diskuterat skolsystemet i Tyskland...Detta var ändå en hästvan familj ;)

Är utbildad hästguide och jobbar varje sommar på ett äventyrscenter, där jag är just ridguide :bump:

Går också i startgroparna och starta turridingsfirma. Kommer dock ha islandshästar där även vana ryttare kan få prova på passen. Kommer även ha en fartfylld tur där det krävs ridvana. Tur in till byn och det gamla bruket. (jobbat på cafét i byn så känner till en hel del). Även turer upp på kroppefjäll. Under sommaren kommer det finnas badmöjligheter, vintern bastu med julbord. påskritt med mer.

Det kan bli problem med tillstånd om man lagar mat och bakar själv. Det får tex inte tillredas i det privata köket utan man måste ha ett separat kök.

När jag jobbade som turledare på ett företag med just idén med långritter enligt "traditionell engelsk ridning" på halvblod i kombination med spa och fin mat så var det just maten som var det jobbiga. Kostade enormt mycket med alla kontroller och tillståndsansökningar. Dessutom behöver den som lagar vara utbildad kock om man serverar över ett visst antal personer.

Det var iofs några år sedan...
/Migo

det finns några turridningsställen som är riktigt roliga. där har de så gruppen ( ofta avancerad) får galoppera över ett fält flera gånger. man ställer upp hästarna på en startlinje och sen bär det iväg. och hästarna som tokiga av friheten. avancerade ryttare vill också ha något roligt turridningsställe.

Företagssammarbete i byggda!

Låt den företagare som ändå har tillstånd för servering servera.

Har gått några geologi/natur/kultur guideningar och slogs av tanken att få göra detta till häst, och då gärna över riktigt långa sträckor. Då gärna med förberedande föreläsningar/kåserier om vad som skall beskådas. Och varför då inte få tillstånd att rida på så att säga ridförbjuden mark, korsa nåt naturreservat el liknande. Inte säkert att det är omöjligt, i folkbildningens anda.

Sen går det att bryta av med att en teatertomte dyker upp och berättar om någon expertkunskap.

Tricket är att få det inte dyrt fast det är mycket pengar.

Lycka till!

Ptr

Ridturer med olika inriktningar. God och mycket mat. Turer för mer erfarna ryttare (fart och fläkt på pigga hästar). Turer med inslag av undervisning ex ett kort dressyrpass på lämpligt ställe i skogen. Äventyrsturer med övernattning. Ridtur som avslutas med ex chokladprovning

Det är viktigt med bra mat! Man kan om möjlighet försöka få samarbete med ett wärdshus eller liknande för att få all god mat men slippa allt jobb med tillstånd och att laga den. Det tror jag man vinner på om man är en mindre egen firma tex...

Skogstjej: Jag gillade ditt svar hela vägen och efter jag läst insåg jag vem du var! Inte konstigt jag gillade ditt svar!

/Seabaz - också utbildad turledningsguide

Och apropå det, snälla snälla, gå gärna en utbildning i turism och guidning. En bra guide är a och o!

Varför inte två guider på varje tur och dela upp gruppen i en snabbare och en lugnare grupp. Man sammanförs vid måltider och så förstås. Då kan en ridvan ta med en kompis som aldrig suttit på en häst och båda får ut ngt av det.

De flesta som ordnar turridningar har INTE ridvägar.
De snikar in sig på andras vägar.
Börja med att kolla vad markägarna/väg o stigägarna tycker om tanken.

andra hästraser än islandshästar?
jag hade gärna åkt på turridning på andra raser än islandshästar :)

Precis, vi har letat ju.

Jag hade tex velat rida riktigt stora hästar, a la shire eller liknande. Eller ännu hellre westernridna hästar. Inte westernsadel och långa tyglar, utan westernridna.

Ha typ "grovhäst-tema". Kanske även med bara skäckar/hästar med stora tecken?
Shire, irish cob, islandshäst, någon stor shetlandsponny för de minsta (och så finns det så klart många fler, jag har mest glömt bort många rasnamn och egenskaper). Sen finns det många fina korsningar!!

Annars tycker jag det är fint med haflinger-araber.

Någon skrev om medeltiden/som det var förr, och det hade jag testat direkt! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 618
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka