Nilssons kommentar

Nebraska

Trådstartare
Hörde ni vad han sa om Conny Nobell? Att "han verkar ha överträningssymptom". Är det ett faktum eller spekulationer från Nilsson?

Sv: Nilssons kommentar

Ja, om man visste det. Jag kan ju inte påstå att det låter orimligt i alla fall även om Conny är så ung fortfarande.

Inte orimligt,men jag höll på att ramla ut soffan.Så säger man inte,om man inte har fakta bakom.Det är ju liksom att baktala.

Inte orimligt,men jag höll på att ramla ut soffan.Så säger man inte,om man inte har fakta bakom.Det är ju liksom att baktala.

Håller med. Det har ju kommit grodor ur hans mun tidigare men som du säger, man säger inte vissa saker utan någon form av belägg bakom.

Han sa väl även på slutet att det var hans teori,jag reagerade också på hur han "törs" stå i Tv o säga sånt :confused:

Det hade varit absolut bättre att han var helt tyst och bara sa bra saker om hästarna........*not*
Gud vad ni e tråkiga, vad är det för fel att spekulera?
Det gör programmet intressant.

Hur vet du att det är skitsnack?
Han sa överträningssymptom.
dvs att hästen visar symptom på överträning vilket den ju faktiskt gör... Det är en annan sak om han sa att hästen ÄR övertränad.

Överträningssymptom ger liknande effekt som hjärtmuskelinflammation, vilket ger en häst som aldrig kan prestera på topp, trött i förtid, men kan verka helt normal tills det handlar om att ta ut sig det sista förutom att det är ett PERMANENT fel, för dålig syresättning till musklerna.

Det hade varit absolut bättre att han var helt tyst och bara sa bra saker om hästarna........*not*
Gud vad ni e tråkiga, vad är det för fel att spekulera?
Det gör programmet intressant.

Tråkiga....vet jag inte om jag kan hålla med om.
Låt säga att det vore din häst han kommenterade med såna "funderingar",skulle det ff vara lika intressant?

Tycker att han kunde ha haft lite mer betoning på:det här är min teori

Absolut intressant om någon kommenterade mina hästar.
Jag avskyr när man pratar runt och fjäskar istället för att säga vad som är fel. Det är de som påpekar även dåliga saker som man lär sig något av.
Varför måste han betona att det är hans teori? Det är han som säger det, det är väl självklart att det är hans teor liksom....Vems skulle det annars vara?Sören Nordins? Stig H:s? Min? Din?

Senast ändrad:

Ganksa rätt men det är faktiskt inte permanent. Det finns massor av sätt att komma runt överträningsproblem om man har tid och lust..
Överträning är i första hand stressrelaterat och enligt min egen högst personliga erfarenhet kopplat till problem orsakade av selen (stör blodcirkulationen, trycker etc..)

Även om du inte är där o kan bemöta det o det går ut över hela Sverige? Det skulle inte jag tycka,sen att det är bra med kommentarer,där tycker vi lika.

Har själv fått tips uttav Nilsson,det tänker jag på varje gång jag kör hästen.

Vad spelar det för roll att hela Sverige hör det?!?!?! I det här fallet så såg ju "hela" världen hästens prestation så det spelar ju knappast så stor roll om "hela" Sverige hör en mans spekulationer...

Jag tror att era reaktioner handlar om det där du är vad du äter syndromet..
Hästägare tycks tro att de är sin häst, att allting som sägs om hästen är ett personligt påhopp på dem själva.Jag har aldrig förstått det där...
en häst är en häst, den smänniska är en människa i min värld.

Men det gick ju väldigt bra att fälla olika kommentarer här på buke ang Min N :angel: ..............å så även tråden om Max F

Senast ändrad:

Varför måste han betona att det är hans teori?

Det är stor skillnad på att spekulera som privatperson och på att göra det i rollen som expertkommentator under en tv-sändning.
Därför tycker jag (som tillhör den tråkiga skaran) att det är viktigt att poängtera att den typen av spekulationer endast är hans personliga ....ingen "diagnos" han ställer som expert.

Jag avskyr när man pratar runt och fjäskar istället för att säga vad som är fel.

Ja, men det gäller att personen verkligen vet vad som är fel i så fall och jag tycker nog att det vore bättre att diskutera överträningsteorin i intervjun med Björn istället.
Det hade varit att inte "prata runt" eller "fjäska"...en rak fråga/teori till rätt person istället för egna spekulationer utan att de inblandade fick säga sitt.

Då Herr Nilsson hör hemma i Åby-gardet (liksom Björn och Veijo) så tror jag att han kanske vet vad han spekulerar om.

Senare sa även Björn att det är problem om Conny får starta tätt.

Och som sagt, Nilsson sa inte att hästen HAR överträningsproblem men att han visar sådana symptom..

Likväl som Forsgren m fl i TV kan spekulera om hältor osv så kan väl Nilsson få ge en åsikt/teori utifrån sitt sakkunnande.

Sedan kan man ju bara hoppas att han har fel.

Jag har på känn att Conny kommer tvåla till fransmännen i nästa start.
Bra odds står han i i alla fall så här ska liras..:angel:

Faktiskt så är det nog så att Nilsson får betalt för att vara lite "vass", vilket blir "bättre" tv... Det är iaf min gissning... Vad de beträffar Conny så tror jag att han blev på tok för stressad i de där idiotiska startsystemet och då är det nog inte så kul att ha dragit skona för första gången, lite mer vikt i de läget skulle nog inte ha skadat!

Vad de beträffar Conny så tror jag att han blev på tok för stressad i de där idiotiska startsystemet och då är det nog inte så kul att ha dragit skona för första gången, lite mer vikt i de läget skulle nog inte ha skadat!

Det är inte alls idiotiskt, det är mycket mer rättvist än att lottas till ett dåligt läge och vara chanslös innan start. Det behövs dock lite huvud på hästarna för att klara av det. Att ha en lydig och stabil häst lönar sig.

Startmetoden kom knappast som en överraskning för Gooparna, inte heller omstarterna. De var en chansning att köra barfota och de verkade inte alltför nedslagna när det misslyckades.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: MJLee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 300
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar