• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 503
S

starstruck

har ngn här en avkomma? de avkommor (få) jag har sett har varit trevliga.. :d jag har letat runt på nätet men hittar ingen hemsida om honom... jag skulle bla vilja veta hur hans exteriöra utlåtande lyder. gärna oxå hur avkommorna verkar bli i "huvudet"...

ngn? :)

Sv: Niklas

Vårat Robin Z-Labrador sto har en avkomma efter honom, dock var det dåvarande hingsthållare som lånade stoet så vi är inte uppfödare. Har bara sett avkomman som föl och då såg den ut som en stor älg, inte så vacker. Tror att den hoppar rätt hyffsat och tävlar nog 130 nu, mer vet jag tyvärr inte.

"Stor hingst av ordinär typ med svag könskaraktär. Lång, brett ansatt hals, välliggande bog, välutvecklad manke. Välbenad. Naturlig avslappad skritt. Ordinär ngt tung trav med måttligt undertramp och påskjut." Poäng 87887=38 poäng (6,5 år).

Han står på Markebäck: http://www.markeback.nu/niklas.htm

tack! jag har surfat runt på markebäcks sida men inte hittat den där info-sidan.. hm...:smirk:

frågan är om han har fått så få ston (för det kan man väl säga att han har?!) för att han inte nedärver några positiva egenskaper och/eller för att hans stam inte är intressant i aveln? jag tycker att hans stam är intressant att ha kvar i svensk avel inför framtiden. uppblandat med lite ädlare o "kvickare" blod kanske. vad tycker ni som har koll på det här med avel?? ;)

jag kom på en sak till :):

borde han inte oxå vara intressant i aveln för att han är välbenad o dessutom verkar ha hållit för tävling under många år? (hållbarhet är ju a och o för en tävlingshäst...)

Nu är jag ingen avelsguru, men Niklas själv har ju visat att han duger, och han kommer rån ett mycket bra möderne. Irco Marco har visat att det inte blev en dålig kombination med fullblod ;). Så frågan är hur fel det kan bli?
Lambert vet jag inget om tyvärr, men hans föräldrar vill jag minnas var mycket fina.
Ulrika

Jag gissar att stoägare inte upplever Niklas som särskilt spännande trots att han visat att han håller för tävling på de högsta nivåerna år efter år.

Sen vet jag inte om man vet att han kommer från en prestationsstam? Mormorsmor Eartha Kitt gick svår hoppning, mormors helsyster Liza Minelli likaså, Cornita och Cona Kitt e Concarneau (e Caracas) u Eartha Kitt, msv hopp.
Morfar Lambert gick msv dressyr. Han var e Emir som gick svår dressyr liksom sin helbror Figaro och andre helbrodern Imperator gick svår internationell hoppning. Lamberts mamma Josephine lämnade även Napoleon och Utopi.

Jag tillhör de som definitivt inte vill avla tyskt:)

Är själv väldigt förtjust i Irco Marco blodet och har sett Niklas på många tävlingar. Han har alltid gjort väl ifrån sig när jag sett honom, men tyvärr har han inte berört mig i hjärteroten;) Vet inte om det är det där med bristande hingstkaraktär som spökar?

Sen så vill jag tillägga apråpå hans prestationsstam att mormorsfar Caracas ju gick msv hoppning, dressyr och fälttävlan! Och han var undan Erna som gick svår hoppning!

Jag tillhör de som definitivt inte vill avla tyskt:)

Är själv väldigt förtjust i Irco Marco blodet och har sett Niklas på många tävlingar. Han har alltid gjort väl ifrån sig när jag sett honom, men tyvärr har han inte berört mig i hjärteroten;) Vet inte om det är det där med bristande hingstkaraktär som spökar?

Sen så vill jag tillägga apråpå hans prestationsstam att mormorsfar Caracas ju gick msv hoppning, dressyr och fälttävlan! Och han var undan Erna som gick svår hoppning!

jag skulle hemskt gärna vilja avla mer svenskt faktiskt. ävenom mitt sto inte har så svensk stam precis... :smirk: kanske just därför? ;)

o jag är oxå mkt förtjust i Irco Marco-blodet. har jag hjärnsläpp eller finns det få sådana hingstar i svensk avel?

Dessutom så tycker jag det är synd om våra fina hingstar inte används, det är en stor skatt som finns där! Vår historia..
Ulrika

det är så sant som det är sagt det! :bump:

man ska absolut inte dra alla över en kam, men jag kan tycka att de "svenska" hästarna verkar ha en mkt hög hållbarhet... sen tycker jag att man inte ska stirra sig blind på alla dessa fantastiska röresler o oooootroliga tekniker. hästarna måste gå att rida o hantera (även av folk som inte är proffs). jag kan tycka att många utav de i det gamla gardet kanske är lite väl tunga i modellen o vi behöver lite högställt blod i aveln, men det får inte bli så att hästarna "bara" blir vackra att se på.. ;) vi måste ta vara på det stabila blodet oxå.. o nu drar jag ju alla över en kam.. :crazy: en liten tankevindling bara som inte har vetenskapliga belägg...

Just vi som inte har särskilt svenskstammade ston kan ju verkligen välja svenskfödda hingstar:)
Mitt eget sto har en dansk mamma, en polsk morfar och franskt och tyskt blod i fin kombination med gammal oldenburgare:D

Idag finns Irco Mena, Niklas och Feliciano att tillgå av Irco Marcos söner. Jag tror att Greve Moltke finns på fryst?

Min erfarenhet av Irco Marco hästar är att de är mycket kapabla och vettiga i skallen.

Just vi som inte har särskilt svenskstammade ston kan ju verkligen välja svenskfödda hingstar:)
Mitt eget sto har en dansk mamma, en polsk morfar och franskt och tyskt blod i fin kombination med gammal oldenburgare:D

Idag finns Irco Mena, Niklas och Feliciano att tillgå av Irco Marcos söner. Jag tror att Greve Moltke finns på fryst?

Min erfarenhet av Irco Marco hästar är att de är mycket kapabla och vettiga i skallen.

det låter som en riktigt trevlig blandning det där :) o spännande att ha i aveln!

jajustdet.. va dum jag är.. :crazy:

jag kan till mitt försvar säga att det är pengamässigt inte riktigt aktuellt för mig att använda Irco Mena.. Feliciano har jag funderat på :d o Greven har jag ju inte funderat så mkt på då han inte finns kvar i sverige (o jag vill helst inte heller ha på fryst...). Hur kommer det sig att Fille är mer använd i aveln än Niklas? För att folk är mer intresserade av Utrillo än Lambert? För att han gick fler nollor internationellt? (för det tror jag att han gjorde...)

Fille är ju mer prestationsstammad än Niklas. Dels med sina egna meriter, men hans mamma gick också svår hoppning liksom hans helsyster Marcos Lilla Lisa och halvbror Chess. Dessutom gick mormor Valencia msv hoppning.

Mitt föl är efter Fille:)

Jag tror att de svenska hingstarna blir överglänsta av all reklam de utrikiska hingstägarna ser till at de får. Tror faktiskt inte alls att de utrikiska är bättre än våra svenskfödda hingstar om jag ska vara ärlig.
Kan vara att en del av dem är av den tyngre modellen och kräver ett lite ädlare sto, men det borde det ju finnas gott om i Sverige det med.
Ulrika

Fille är ju mer prestationsstammad än Niklas. Dels med sina egna meriter, men hans mamma gick också svår hoppning liksom hans helsyster Marcos Lilla Lisa och halvbror Chess. Dessutom gick mormor Valencia msv hoppning.

Mitt föl är efter Fille:)

du har så rätt så. jag är dåligt uppdaterad.... :bow:

hur stort är ditt sto? o hur stort är fölet? ;) jag har fått för mig att han ger så stort. hm.. :confused:

Jag tror att de svenska hingstarna blir överglänsta av all reklam de utrikiska hingstägarna ser till at de får. Tror faktiskt inte alls att de utrikiska är bättre än våra svenskfödda hingstar om jag ska vara ärlig.
Kan vara att en del av dem är av den tyngre modellen och kräver ett lite ädlare sto, men det borde det ju finnas gott om i Sverige det med.
Ulrika

jag tror att du har rätt! :) det hänger mkt på marknadsföring tyvärr... samtidigt kan jag förstå att folk har svårt att sätta sig in i "allt" o då väljer man kanske en hingst som är hårt marknadsförd med mkt info (även om den ju såklart är en anings vinklad kanske ;)) det tar ju trots allt mkt tid (o intresse) att sätta sig in i alla aspekter o all information som gör avel så roligt! :D

Mitt sto är 166. Fölet var 134 fram och 137 bak då han var sex månader. Jag vet inte om det är stort eller litet, men han är mycket större än ponnyfölen och welshhingsten han delar hage med;)

Enligt blupen lämnar han -1,7 på mankhöjd och han är 167 cm själv.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta... 2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka