• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 503
Sv: Niklas

Det är väl inte så svårt att sätta sig in i vilka hingstar som finns i avel, det är bara att gå igenom hingstkatalogen och läsa bruksprovsresultaten;)

Jag tror att det handlar om marknadsföring i kombination med villkor. Det är mer attraktivt att ha avgift för levande föl än avgift vid 90 dygns dräktighet. Personligen känns det mera motiverat att betala för någon som verkligen finns än för någon som förhoppningsvis ska komma.

Mitt sto är 166. Fölet var 134 fram och 137 bak då han var sex månader. Jag vet inte om det är stort eller litet, men han är mycket större än ponnyfölen och welshhingsten han delar hage med;)

Enligt blupen lämnar han -1,7 på mankhöjd och han är 167 cm själv.

ahaaa. jag ska vara ärlig o säga att jag inte har sådär jättebra koll på vad som är normalt i cm på föl.. ;)

kanske har jag bara sett de med stoora mammor.. :)

kanske kan han faktiskt vara en väldigt het kandidat till mitt sto. vad ligger han på i pris? o visst brukar de röra sig bra oxå?

i år gick mitt sto till Briar. jag vill ha en hopphäst som kan röra sig o som är bra exteriört :bump:

Mitt föl är korrektare än sin mamma, rör sig bättre än henne och är lugnare i skallen än henne! Precis som jag önskade mig:)
Hans enda fel är att han är hingst;)

Fille kostar 2 500:- vid konstaterad dräktighet och 9 500:- vid levande fött föl.

Det är väl inte så svårt att sätta sig in i vilka hingstar som finns i avel, det är bara att gå igenom hingstkatalogen och läsa bruksprovsresultaten;)

Jag tror att det handlar om marknadsföring i kombination med villkor. Det är mer attraktivt att ha avgift för levande föl än avgift vid 90 dygns dräktighet. Personligen känns det mera motiverat att betala för någon som verkligen finns än för någon som förhoppningsvis ska komma.

vaddå? tycker inte du att det är himla jobbigt? :eek: ;)

du har så rätt :bow: igen.. :) alt är ju att göra som tullstorp, med försäkringen då. det där med avgifterna är ju egentligen det som avskräcker mig från att försöka med fryst. tänk om det inte blir ngt liksom... :crazy: det är ju alltid en risk, men det underlättar ju som sagt om man betalar för ngn som faktiskt har kommit ut helskinnad :)

ang Fille-priset så var det ju helt okej. spec det där med levande föl-avgiften.. (känns som att vi tjaaaaatar.. ;)) å andra sidan så får man en lite mer "unik" avkomma om man väljer Niklas. fast det känns ju onekligen som att det är mer risky oxå.. o då menar jag vad man får ut. jag tror att man kan vara ganska säker på att det kommer ut ngt fint om man tar Fille... :)

Nej jag tycker det är himla roligt att sätta mig in i vilka som finns, men jag önskar att det var lite lättare att få en bild på hur avkommorna ser ut och är i huvudet, inte bara vad de presterat som tävlingshästar. Det är ju inte alla lovande avkommor som blir tävlingshästar. Men något med att se vad som nedärvs tydligt, både positivt och negativt.
Jag älskar att bläddra i hingstkatalogen och drömma :)
U

Jag tycker om Niklas. Han har skallen och hållbarheten. Syns ofta i prislistorna trots sina 17 år men nu ska han väl inte tävla så mycket mer (??) om jag inte miss minner mig.
Har själv ridit honom och han är mycket häst och var lite stark i början men han blev fin och riktigt rolig efter et tag, är alltid kul att sitta på duktiga hästar och lära sig.

Han har ju lämnat bra trots att han inte betäckt så mkt, tänker då på Anna Nicole och Frannie var det väl som gick bra på breeders vann resp placering. Nicolina (ponny) går ju internationellt. Och de yngr hästar jag sett efter honom är ridbara, kloka och hoppar bra och elastiskt. Ingen jag har sett har rört sig dålig utan har rört sig "normalt" till bra. De är bra i modellen oxå. Kan ha snurrat i hop något i texten, skriver från huvudet och där är det inte välstädat :rofl:

Funderar på honom till nästa år . . . . . . vi får se hur fölet som kommer 2007 blir.

Senast ändrad:

Jag tycker om Niklas. Han har skallen och hållbarheten. Syns ofta i prislistorna trots sina 17 år men nu ska han väl inte tävla så mycket mer (??) om jag inte miss minner mig.
Har själv ridit honom och han är mycket häst och var lite stark i början men han blev fin och riktigt rolig efter et tag, är alltid kul att sitta på duktiga hästar och lära sig.

Han har ju lämnat bra trots att han inte betäckt så mkt, tänker då på Anna Nicole och Frannie var det väl som gick bra på breeders vann resp placering. Nicolina (ponny) går ju internationellt. Och de yngr hästar jag sett efter honom är ridbara, kloka och hoppar bra och elastiskt. Ingen jag har sett har rört sig dålig utan har rört sig "normalt" till bra. De är bra i modellen oxå. Kan ha snurrat i hop något i texten, skriver från huvudet och där är det inte välstädat :rofl:

Funderar på honom till nästa år . . . . . . vi får se hur fölet som kommer 2007 blir.

va roligt med ngn som har lite erfarenheter av Niklas :)

ah. då kanske kan han vara aktuell för mitt sto då jag vill ha en ridbar, klok o välhoppande häst ;)

vad tror du att han passar till för ston?

Mitt sto är ganska lätt och högställd så hon tror jag kommer att passa. Jag tror att lite lättare ston är att föredra men de avkommor jag sett har ju inte direkt haft fbl på mödernet.

Man får ta sig en funderare på vad man vill ha och hur man tror att sitt sto passar hingsten. Bäst är ju att försöka se hingsten och kanske någon avkomma.

*trådkapning* Förlåt:smirk:
Jag har ett sto med liknande stam som ditt. Hon är e Nebraska-Furidant och släkt med ditt sto både på mor o fars sida. (Ceylon-släkting).
Fick iår föl efter Cornetto, o är mycket nöjd o hade nästan tänkt betäcka om nästa år med samma hingst. Dock åkte han hem till Danmark, så nu får det bli tävling nästa säsong ist. Dock lutar det åt ombetäckning 2008 o då kanske Feliciano skulle vara ett bra alternativ. Vill ha en hopphäst som inte blir varken alltför stor eller liten, med bra galopp. Behöver en hingst som är korrekt i benen då stoet är uttåad, samt som gärna förbättrar hennes ngt korta trav.

Har samma problem som du, att årets fölis blev hingst, då jag ska ha honom kvar. Vill gärna ha ett sto åxå!!! Å försöka duger ju alltid.

*kl*

Nico e: Niklas ue: Jasper gick JÄTTEFINT i Grvegården i helgen! han gjorde jätefina rundor o såg ridbar o hinderklok ut, samt rädd om sina ben :) en mycket trevlig häst helt enkelt!

Jag såg att Emma rider ett helt gäng unghästar efter Niklas nu. Det verkar som om de använt honom mycket till sina egna ston.

Jag såg att Emma rider ett helt gäng unghästar efter Niklas nu. Det verkar som om de använt honom mycket till sina egna ston.

ja det verkar som det. dock hörde jag dem mumla med en annan ryttare som berömde Nico att han inte var som de andra.. ;) inte vet jag... kanske kommer der komma fram fler riktigt bra avkommor.

Jag är sugen på Niklas till mitt sto. Jag är på jakt efter en stor, lite grövre hingst med bra huvud och hög ridbarhet. Tror Niklas skulle passa. Låter ju bra att även avkommorna är ridbara!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta... 2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka