Nickar med huvudet?

Ragge_

Trådstartare
Hej,

Min valack har den senaste veckan nickat mycket med huvudet, jag la märkte till det första gången förra helgen under en ridtur så kollade igenom träns osv. men hittade inget som var galet. Och efter det har han nickat flera gånger även i hagen.

Han är som vanligt annars, inte irriterad och nickar bara då och då, men eftersom jag aldrig sätt att han gjort det tidigare (och framförallt inte under ridpass) så funderar jag över vad det är som kan vara fel.

Vad bör jag kolla upp?

Sv: Nickar med huvudet?

Hur menar du med nickar? Att han får normalt och sen dippar ned huvudet och halsen? De brukar ju ofta nicka om de är halta, speciellt om det är på ett framben.

Annars skulle det ju kunna vara att han irriteras av flugor i ansiktet. Min häst brukar nicka med huvudet när det sitter flugor i huvudet på honom.

Låter som om din häst skulle vara halt, de brukar nicka på huvudet då i stegen. Bör nog kollas upp ;)

Menar att han slår lite lätt med huvudet.

Att det var flugor som störde var ju en av de första saker jag tänkte på, men just nu är det ovanligt få insekter här och han har både flugspray och flughuva på sig. Och vanligtvis så skakar han på huvudet om det är flugor som stör. Så tänkte om det kan finnas några fler anledningar ? :)

Det är inte den typen av nickningar jag menar, utan mer att han nickar som om han vore irriterad över något :)

Om hästen har ont i rygg eller nacke så har den ju även ont när den inte rids. Om det domnar/sticker/gör ont någonstans kan de nicka eller slänga lite med huvudet.

Sådär gjorde en av våra tävlingshästar förra sommaren. Vi provade ALLT. Det som tillslut hjälpte var nät över nosen. Bara ett tips testa det, gjorde en enorm skillnad på våran.

Jag säger också Headshaking syndrome. Ett nosnät som någon föreslagit kan vara på sin plats. Jag har det på min häst som har lättare HS och det fungerar jättebra.

Vart får man tag på dessa nät då? Är det som ett myggnät över nosen eller hur fungerar det?:)

Har du kollat i öron på han så han inte har nått där som kliar och det e därför han nickar upp och ner med huvudet , om han har flug huva så kanske den skilar när han nickar med huvudet fram och tillbak och då kanske det e skönt om de sitter nått bett eller något nånstans vid öronen..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka